Seminarium licencjackie : Rola kontekstu społecznego w procesie uczenia się i nauczania języków obcych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZ3O-SL-020 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie : Rola kontekstu społecznego w procesie uczenia się i nauczania języków obcych |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim od podstaw Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) III Seminaria licencjackie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Seminarium ma na celu uwrażliwienie studentów wybierających dydaktykę języków obcych jako dyscyplinę swoich zainteresowań na potrzebę wielopłaszczyznowej analizy kontekstu kulturowego oraz społecznego nauki języków obcych. Seminarium jest dedykowane zarówno studentom, którzy wybrali ścieżkę dydaktyczną, jak również studentom, którzy realizują profil ogólny. |
Skrócony opis: |
Seminarium jest skierowane do osób, które są zainteresowane związkami dydaktyki – w szczególności dydaktyki języków obcych – z dyscyplinami społecznymi. Jednym z głównych celów seminarium jest pokazanie roli, jaką odgrywają uwarunkowania społeczne i kulturowe w procesie uczenia się i nauczania języków obcych. |
Pełny opis: |
W czasie seminarium zostaną poruszone następujące tematy: - pojęcie kontekstu w ujęciu glottodydaktycznym; - pojęcie kultury edukacyjnej i jej glottodydaktyczne implikacje; - rola i funkcja szkoły na przykładzie zajęć z języków obcych; - czynniki wpływające na wybór języków obcych w szkole; - reprezentacje społeczne i ich wpływ na naukę języków obcych; - wpływ czynników afektywnych na proces uczenia się i nauczania języków obcych; - nauka języków obcych w szkole z punktu widzenia rodziców uczniów; - wyobrażenia o pracy nauczyciela języka obcego; - kulturowe wyzwania związane z ocenianiem kompetencji językowych; - podawanie uczniom informacji zwrotnej; - egzaminy doniosłe z języków obcych w formalnym kontekście kształcenia; - doświadczenie bogactwa kulturowego i językowego w formalnym procesie kształcenia; - konstruowanie tożsamości na lekcji języka obcego; - interakcje na lekcji języka obcego; - style i strategie uczenia się języków obcych; - style i strategie nauczania języków obcych; - teorie motywacyjne w ujęciu glottodydaktycznym; - proces mediacji na lekcji języka obcego. |
Literatura: |
Elementy bibliografii Glondys, D., Bednarczyk, M., 2020, Komunikacja interkulturowa albo nie wychodź z domu, Wydwnictwa UJ, Kraków. Robert, J.-P., Rosen, É., 2010, Dictionnaire pratique du CECR, éditions Ophrys, Paris. Lions-Oliveri, M.-L, Liria, Ph.(réd.), 2009, L’approche actionnelle dans l’enseignement des langues, Difusíon FLEm Barcelone. Kucharczyk, R., 2018, Nauczanie języków obcych a dydaktyka wielojęzyczności (na przykładzie francuskiego jako drugiego języka obcego), Werset, Lublin. Mikiewicz, P., 2016, Socjologia edukacji, PWN, Warszawa. Rayou, P. (dir.), 2019, L’origine sociale des élèves, Retz, Paris. Wilczyńska, W., Mackiewicz, M, Krajka, J., 2019, Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć studenci będą posiadać następujące wiadomości oraz umiejętności merytoryczne i społeczne. Student: - definiuje zjawisko kontekstu społecznego i jego wpływ na proces uczenia się i nauczania języków obcych; - umie odnieść teoretyczne zagadnienia do praktyki dydaktycznej - wyszukuje informacje i uzupełnia literaturę przedmiotu - dokonuje samooceny swojej pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
- systematyczna i aktywna obecność na zajęciach - synteza lektur w formie zaproponowanej przez prowadzącego - przygotowanie prezentacji na wybrany przez studenta temat - złożenie pracy licencjackiej |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.