Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie : Aspects de la littérature belge francophone XIX-XXIe s.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DZ3O-SL-021
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie : Aspects de la littérature belge francophone XIX-XXIe s.
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim od podstaw
Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
III Seminaria licencjackie
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone będą dwóm głównym tendencjom charakterystycznym dla frankofońskiej literatury belgijskiej: poszukiwania różnicy i oryginalności oraz dążenia do uniwersalizmu.

Pełny opis:

Zajęcia pozwolą poznać dwa główne aspekty literatury belgijskiej. Pierwszym z nich jest potrzeba odróżnienia się od literatury francuskiej. Jej wyrazem jest np. zainteresowanie literatury belgijskiej fantastyką i realizmem magicznym oraz rozwijanie oryginalnych form kierunków istniejących we Francji (np. symbolizmu). W ramach tej tendencji będziemy czytać opowiadania Marcellina La Garde’a, Georges’a Rodenbacha, Franza Hellensa, Paula Willemsa i Thomasa Owena oraz poematy prozą Emile’a Verhaerena. Drugi aspekt, to dążenie do uniwersalności i chęć wpisania się tym samym w szeroki nurt literatury światowej. W tym przypadku będziemy omawiać teksty z literatury XX-XXI w. następujących autorów i autorek: Caroline Lamarche, Thomas Gunzig, Nicole Malinconi i Corinne Hoex.

Pierwszy semestr zajęć będzie skupiony przede wszystkim na lekturze tekstów literackich, tak, aby Studenci mogli pod koniec semestru wybrać przedmiot swojej pracy licencjackiej. Drugi semestr podporządkowany będzie przygotowaniom do egzaminu licencjackiego: sporządzenie planu, mini-prezentacje, lektury uzupełniające (literackie i krytyczne) dotyczące wybranych przez Studentów pisarzy lub pisarek oraz problematyk.

Literatura:

J. D. de Almeida, De la belgitude à la belgité. Un débat qui fit date, 2013

J.-P. Bertrand, Histoire de la littérature belge francophone (1830-2000) (2003)

R. Bizek-Tatara, L'envers étrange du quotidien. Le fantastique de Jean Muno (2016)

R. Bizek-Tatara, M. Quaghebeur, J. Teklik, J. Zbierska-Mościcka, Belgiem być. Fikcja i tożsamość we francuskojęzycznej literaturze belgijskiej (XIX-XXI) (2017)

J.-M. Klinkenberg, B. Denis, Littérature belge. Précis d'histoire sociale, 2005

M. Quaghebeur, Histoire, forme et sens en littérature. La Belgique francophone. T.1 L'engendrement (1815-1914), 2015 ; t. 2 L’ébranlement (194-1944), 2017

M. Quaghebeur, J. Zbierska-Mościcka (dir.), Entre belgitude et postmodernité. Textes, thèmes et styles (2015)

R. Siwek, Od De Costera do Vaesa. Pisarze belgijscy wobec niezwykłości (2001)

J. Zbierska-Mościcka, Lieux de vie, lieux de sens. Le couple lieu/identité dans le roman belge contemporain (2014)

+ la revue Textyles (textyles.be)

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć Student/ka zna i rozumie:

- w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w szczególności literaturoznawstwa i językoznawstwa, w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01)

- w zaawansowanym stopniu terminologię z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa ogólnego i francuskiego (K_W02)

Po zakończeniu zajęć Student/ka potrafi:

- stosować podczas planowania badań podstawowe koncepcje teoretyczne właściwe dla językoznawstwa i literaturoznawstwa ogólnego i francuskiego (K_U01)

- wykorzystywać w badaniach podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod i narzędzi badawczych oraz opracowywanie i prezentowanie wyników podczas przygotowywania własnych prac w zakresie językoznawstwa i literaturoznawstwa (K_U02)

- rozpoznawać, analizować i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura), stosując adekwatną terminologię oraz właściwe metody i narzędzia badawcze (K_U03)

- przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych, oraz argumentować przyjęty punkt widzenia (K_U04)

Po zakończeniu zajęć Student/ka jest gotów/a do:

- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (K_K01)

- otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych (K_K02)

Metody i kryteria oceniania:

W semestrze zimowym 2022/2023 w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego przewiduje się pracę stacjonarną lub zdalną na platformie zoom.us. /Google meet /Kampus

Testy będą przeprowadzane w trybie stacjonarnym i/lub zdalnym.

Wymagane zaplecze techniczne : dostęp do internetu, mikrofon i kamerka.

Zasady oceniania:

- wymagana jest obecność na zajęciach (kamera + dźwięk, jeżeli zajęcia będą odbywały się online); Student, który opuści zajęcia więcej niż 2 razy będzie proszony o zgłoszenie się na dyżur (ew. online) w celu omówienia treści zajęć, w czasie których był nieobecny;

- aktywność na zajęciach i przygotowanie do zajęć (lektura tekstów)

- praca pisemna - semestr zimowy

- 2 testy (faktografia + znajomość lektur) – semestr zimowy

- odpowiedź ustna (krótka rozmowa na temat treści przedstawianych na zajęciach, porównanie przedstawień danego problemu/motywu)

- zredagowanie pracy licencjackiej – semestr letni

Szczegółowy harmonogram prac oraz zestaw zagadnień do egzaminu licencjackiego zostanie podany na początku pierwszego semestru zajęć.

Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)