Konwersatorium historyczno-kulturowe IIz/IIIz + p :Sztuka i architektura we francuskojęzycznej Belgii.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZXW-KHK-16 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium historyczno-kulturowe IIz/IIIz + p :Sztuka i architektura we francuskojęzycznej Belgii. |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim od podstaw Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą sztuce i architekturze, które w Belgii odegrały ważną rolę historyczną i kulturową. Były jednym z ważnych czynników kształtowania tożsamości narodowej i kulturowej Belgów. |
Pełny opis: |
Sztuka i architektura były w XIX-wiecznej Belgii istotnym elementem kształtowania tożsamości narodowej i kulturowej. Miały one swój udział w podstawowych mitach założycielskich młodego państwa belgijskiego. Polityczna i społeczna historia kraju została tym samym połączona z historią sztuki. Zajęcia będą poświęcone ukazaniu najważniejszych zjawisk z dziedziny sztuki i architektury w ich relacji do historii politycznej, społecznej i literackiej Belgii: mity założycielskie, wybrane kierunki w sztuce i architekturze, wybrani twórcy, „brukselizacja”. |
Literatura: |
P. Aron (dir.), La Belgique artistique et littéraire. Une anthologie de langue française 1848-1914, Bruxelles, Éd. Complexe, 1997 R. Bizek-Tatara, J. Teklik, M. Quaghebeur, J. Zbierska-Mościcka, Belgiem być, Kraków, Universitas, 2017. C. Lemonnier, L’École belge de peinture 1830-1905, Bruxelles, Labor, 1991 É. Verhaeren, Écrits sur l’art (1881-1892)(1893-1916), 2 vol., Bruxelles, Labor, 1997 Szczegółowa literatura zostanie podana na początku semestru. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć Student/ka zna i rozumie: - w zaawansowanym stopniu kierunki i metodologię badań nad językiem i literaturą, zwłaszcza w krajach francuskojęzycznego obszaru kulturowego (KW_04) - w zaawansowanym stopniu główne zagadnienia z zakresu literaturoznawstwa ogólnego, francuskiego i frankofońskiego (KW_05) Po zakończeniu zajęć potrafi: - stosować podczas planowania badań podstawowe koncepcje teoretyczne właściwe dla językoznawstwa i literaturoznawstwa ogólnego i francuskiego (K_U01) - wykorzystywać w badaniach podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod i narzędzi badawczych oraz opracowywanie i prezentowanie wyników podczas przygotowywania własnych prac w zakresie językoznawstwa i literaturoznawstwa (K_U02) - rozpoznawać, analizować i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura), stosując adekwatną terminologię oraz właściwe metody i narzędzia badawcze (K_U03) - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (K_U09) Po zakończeniu zajęć Student/ka jest gotów/a do: - krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (K_K01) - aktywnego uczestnictwa w kulturze francuskiej i frankofońskiej, korzystając z różnych form i i mediów (K_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady oceniania: - aktywna obecność na zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności); Student/ka, który/a opuści zajęcia więcej niż 3 razy będzie proszony/a o zgłoszenie się na dyżur (ew. online) w celu omówienia treści zajęć, w czasie których był/a nieobecny/a; - przygotowanie referatów/prezentacji; - 2 testy Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.