Konwersatorium kulturoznawcze - Francja Ancien Régime’u: ewolucja państwa i zmiany obyczajowości Francuzów (po francusku)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZXW-KK-001-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium kulturoznawcze - Francja Ancien Régime’u: ewolucja państwa i zmiany obyczajowości Francuzów (po francusku) |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 2 stopień 1 rok Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Romanistyki Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Analiza procesu tworzenia się państwa francuskiego i przemian zachodzących w jego charakterze od narodzin do okresu Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Najważniejsze etapy tego procesu a także znaczenie stworzonych instytucji (np. Parlament, Stany Generalne, hôtel-le-roi). Zmiany zachodzące w mentalności Francuzów pod wpływem ważnych wydarzeń i procesów historycznych. |
Pełny opis: |
Analiza procesu tworzenia się państwa francuskiego i przemian zachodzących w jego charakterze od narodzin do okresu Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Najważniejsze etapy tego procesu a także znaczenie stworzonych instytucji (np. Parlament, Stany Generalne, hôtel-le-roi, conseil du roi). Zmiany zachodzące w mentalności Francuzów pod wpływem ważnych wydarzeń i procesów historycznych. Niektóre zagadnienia omawiane na konwersatorium: koncepcja władzy w okresie inwazji "barbarzyńskich"; koncepcja władzy w okresie panowania Merowingów i Karolingów; okres feudalny: władza króla a problemy wynikające z systemu lennego; refleksje polityczne i społeczne w XVI w. (La Boétie, Montaigne, Bodel, Machiavelli); etapy powstawania państwa absolutnego; myśl polityczna i społeczna w okresie Oświecenia; wizja człowieka i społeczeństwa (Voltaire, Jean-Jacques Rousseau, Morelly, Babeuf, fizjokraci); kryzys Ancien Régime'u i przyczyny Wielkiej Rewolucji Francuskiej; Robespierre et les principes du gouvernement révolutionnaire; czy istnieje "mentalność rewolucyjna" (Michel Vovelle)? . |
Literatura: |
-G. Duby, R.Mandrou, Histoire de la civilisation française, Paris, 1984. -P. Goubert, L'Ancien Régime, Paris, 1970. -J.-F.Lemarignier, La France médiévale. Institutions et société, Paris, 1981. -F. Châtelet, O. Duhamel, Histoire des idées politiques, PUF, 1982. -G. Cabourdin, G.Viard, Lexique historique de la France d'Ancien Régime, Paris, 1978 -Philippe Desan, Montaigne. Penser le social, Odile Jacob, Paris, 2018. -Philippe Desan, Montaigne. Une biographie politique, Odile Jacob, Paris, 2014. -Jean-François Solnon, Catherine de Médicis, Coll. Tempus, Perrin, 2009. -Michel Pernot, Henri III, le roi décrié, « Le Livre de poche », 2017. -Mathieu Da Vinha. Au service du roi. Les métiers à la cour de Versailles, TEXTO collection dirigée par Jean Claude Zylberstein, Tallandier, 2018. -Lucien Bély, Les secrets de Louis XIV. Mystères d’état et pouvoir absolu, Talalandier 2013. -Thierry Sarmant, Louis XIV. Homme et roi, TEXTO, Talalandier, 2014. -Jean Verdon, La vie quotidienne au Moyen Age, Perrin, Paris, 2015. -Michel Faucheux, Olympe de Gouges, Collection Folio biographies (n° 147), Gallimard, 2018. La Mentalité révolutionnaire : société et mentalités sous la Révolution française, Paris, Éd. sociales, 1986. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student powinien: - wymienić w kolejności najważniejsze etapy rozwoju państwowości francuskiej - określić specyfikę instytucji francuskich Ancien Regime'u - scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe od okresu Średniowiecza do wybuchu Wielkiej Rewolucji Francuskiej - zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu języka, literatury i kultury - ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych - potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach; posługuje się podstawowymi źródłami leksykograficznymi i gramatycznymi - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa i literaturoznawstwa - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, Europy |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i aktywny udział w zajęciach -przygotowanie krótkiego wystąpienia na podstawie artykułu lub rozdziału monografii -przygotowanie prezentacji wybranego zagadnienia z zakresu omawianego tematu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.