Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium historyczno-kulturowe - Historia kolonizacji francuskiej IIz/III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DZXW-KK-006
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium historyczno-kulturowe - Historia kolonizacji francuskiej IIz/III
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
IIz/III Przedmioty do wyboru - Konwersatoria historia i kultura
Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Student winien mieć zaliczony pierwszy rok studiów. Powinien znać język francuski na poziomie umożliwiającym uczestnictwo w zajęciach.

Skrócony opis:

Historia kształtowania się frankofonii w okresie kolonizacji francuskiej, zarys historii kolonizacji w okresie Pierwszego i Drugiego Imperium Kolonialnego, opis poszczególnych kolonii.

Pełny opis:

Historia kształtowania się frankofonii w okresie kolonizacji francuskiej:

- Zarys historii kolonizacji, jej geneza, jej wyjaśnienia historyczne

- pierwsze imperium kolonialne XVI-XVIII w.

- historia (podbój, kolonizacja, upadek, znaczenie handlu niewolnikami dla kolonii francuskich w Ameryce)

- opis kolonii:

- Nowa Francja (Kanada)

- Luizjana

- Antyle (Santo Domingo, Martynika, Gwadelupa)

- Gujana Francuska

- Posiadłości francuskie w Indiach - Pondichéry (opcjonalnie)

- drugie imperium kolonialne XIX-XX w.

- historia (podbój, kolonizacja, upadek, okres postkolonialny, walka o zniesienie niewolnictwa w Afryce)

- opis kolonii:

- Afryka Północna (Algieria, Tunezja, Maroko)

- Afryka Zachodnia (Senegal, Sudan francuski [dziś Mali i Burkina Faso], Gwinea i Wybrzeże Kości Słoniowej, Niger, Mauretania, Dahomej [dziś Benin]).

- Afryka Zwrotnikowa (Gabon, Kongo francuskie, Oubangui-Chari [dziś Republika Środkowoafrykańska] i Czad)

- Madagaskar (opcjonalnie)

- Indochiny (opcjonalnie)

Literatura:

Marc Ferro, "Histoire des colonisations. Des conquêtes aux indépendances. XIIIe-XXe siècle", Paris 1994

Pierre Pluchon, "Histoire de la Colonisation Française", Tome Premier " Le Premier Empire Colonial ", Paris 1991

Denise Bouche, "Histoire de la Colonisation Française", Tome Second " Flux et Reflux ", Paris 1991

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student posiada następujące umiejętności i wiedzę:

K_W10:

- ma przekrojową znajomość historii i geografii frankofonii, umieć odnaleźć najważniejsze miejsca na mapie świata.

- ma usystematyzowaną wiedzę o najważniejszych procesach historycznych, politycznych, gospodarczych i kulturowych, kształtujących francuskie kolonie w ich relacjach z metropolią.

K_U03 i K_U04:

- potrafi czytać ze zrozumieniem i analizować wybrane teksty, dokumenty historyczne, dzienniki z podróży itp.

- potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, aby wyszukiwać, analizować i wybierać informacje niezbędne do aktywnego uczestnictwa w zajęciach.

K_K01, K_K02, K_K04:

- rozumie znaczenie historii kolonizacji dla wykształcenia się dzisiejszego zglobalizowanego świata

- rozumie mentalność i wrażliwość narodów niegdyś skolonizowanych, znaczenie "historii żywej" dla świata postkolonialnego

Metody i kryteria oceniania:

tryb zaliczenia: obecność obowiązkowa, aktywny udział w zajęciach, zaliczenie kolokwium i pracy pisemnej..

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Popowicz
Prowadzący grup: Kamil Popowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Popowicz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)