Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium kulturoznawcze - Pielgrzym, podróżnik, odkrywca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DZXW-KK-009-OG
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium kulturoznawcze - Pielgrzym, podróżnik, odkrywca
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Romanistyki
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Tematem wiodącym konwersatorium jest podróż w jej różnorodnych formach od pielgrzymki po dalekomorskie wyprawy do Ameryki i Azji. Analizowany będzie kontekst historyczno-społeczny wydarzeń związanych z ekspedycjami, wizja świata pod koniec Średniowiecza i w okresie Renesansu, pojmowanie przestrzeni, kartografia.

Na podstawie autentycznych relacji z podróży studenci będą poznawać przebieg i warunki wypraw zarówno do Lewantu jak i do Ameryki, opisy pierwszych kontaktów żeglarzy francuskich z Indianami (Brazylia, Kanada) a także problemy, które zrodziły się w wyniku przenoszenia konfliktów europejskich do Nowego Świata.

Pełny opis:

Tematem wiodącym konwersatorium jest podróż w jej różnorodnych formach od pielgrzymki po dalekomorskie wyprawy do Ameryki i Azji. Analizowany będzie kontekst historyczno-społeczny wydarzeń związanych z ekspedycjami, wizja świata pod koniec Średniowiecza i w okresie Renesansu, pojmowanie przestrzeni, kartografia.

Na podstawie autentycznych relacji z podróży studenci będą poznawać przebieg i warunki wypraw zarówno do Lewantu jak i do Ameryki, opisy pierwszych kontaktów żeglarzy francuskich z Indianami (Brazylia, Kanada) a także problemy, które zrodziły się w wyniku przenoszenia konfliktów europejskich do Nowego Świata.

Literatura:

Récits de voyage:

CARTIER, J., Voyages au Canada, La Découverte, 1992.

COLOMB, Christophe, La découverte de l’Amérique, I. Journal de bord; II. Relations de voyage. 1493-1504; III. Écrits et documents.1492-1506, La Découverte, Paris, 1992.

JULIEN, Ch.-A., Les Français en Amérique pendant la première partie du XVIe s., PUF, Paris, 1946.

Le nouveau Monde. Récits de Christophe Colomb, Pierre Martyr d’Anghiers, Amerigo Vespucci, trad. J.-Y., Boriaud, préface de T. Todorov, Les Belles Lettres, Paris, 1992.

BENNASSAR, B. et JACQUART, J., Le XVIe siècle, Paris, 1972.

CHAUNU, P., Conquête et exploitation des nouveaux mondes, PUF, Paris, 1969.

CORNETTE, J., Chronique de la France moderne. Le XVIe siècle, t. I, SEDES, Paris, 1995.

JOUANNA, A., La France du XVIe siècle 1483-1598, PUF, Paris, 1997.

Études :

ATKINSON, G., Les nouveaux horizons de la Renaissance française, (1935), Slatkine Reprints, Genève, 1969.

FAVIER, J., Les Grandes Découvertes, Fayard, 1991.

GOMEZ-GERAUD M.-Ch., Ecrire le voyage au XVIe siècle en France, PUF, Paris, 2000.

LESTRINGANT, F., L’atelier du cosmographe ou l’image du monde à la Renaissance, Albin Michel, Paris, 1991.

LESTRINGANT, F., Le cannibale. Grandeur et décadence, Perrin, Paris, 1994.

MOLLAT, M., « Humanisme et Grandes Découvertes (XVe-XVIe siècles) », Forschungen zur Westeuropäischen Geschichte, Institut historique allemand de Paris, Bd 3 (1975), Artemis Verlag, Zürich und München, 1976, pp. 223-235.

MOLLAT, M., Giovanni et Girolamo Verrazano, Imprimerie nationale, Paris, 1987.

MOREAU, F., Métamorphoses du récit de voyage, Champion, Paris, 1986.

PEREZ, J., « Les conquistadors », L’Histoire, no 121, avril 1989, p. 8

Voyager à la Renaissance. Actes du Colloque de Tours, 30.06-13.07., Maisonneuve et Larose, Paris, 1987.

ZUMTHOR, P., « Mappa mundi et performance: la cartographie médiévale » in Le Moyen Age dans la modernité, Mélanges offerts à R. Dragonetti, Champion, Paris, 1996, pp. 459-471.

ZUMTHOR, P., La mesure du monde, Seuil, 1993.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student powinien:

- rozumieć specyfikę zjawiska jakim były pielgrzymki w Średniowieczu

-wymienić kolejne etapy Wielkich Odkryć Geograficznych

- znać najważniejszych podróżników europejskich i francuskich w XV-XVII w., kierunki wypraw, ich charakter i znaczenie

- umieć scharakteryzować kontekst historyczny i społeczny wypraw

- znać podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do interpretacji dokumentów i relacji z wypraw

- ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych

- umieć korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach

- umieć posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa i literaturoznawstwa

- mieć świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, Europy

Metody i kryteria oceniania:

- obecność i aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze)

-przygotowanie krótkiego wystąpienia na podstawie artykułu lub rozdziału monografii

-przygotowanie prezentacji wybranego zagadnienia z zakresu omawianego tematu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)