Konwersatorium literaturoznawcze II/III z +P - Francuskie pisarki w XVII/XVIII wieku.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZXW-KL-04 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium literaturoznawcze II/III z +P - Francuskie pisarki w XVII/XVIII wieku. |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim od podstaw Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) IIz/III Przedmioty obieralne - Konwersatoria literaturoznawcze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z twórczością wybranych pisarek obu stuleci. Zajęcia polegają na krótkim przedstawieniu postaci każdej autorki, jej roli w historii literatury oraz na analizie wybranych utworów (nowel i sztuk teatralnych). Obok postaci znanych (np. pani de La Fayette czy pani de Graffigny) pojawią się niesłusznie zapomniane pisarki (np. panna de L’Heritier czy Marie-Angélique de Gomez). |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z twórczością wybranych pisarek obu stuleci. Zajęcia polegają na krótkim przedstawieniu postaci każdej autorki, jej roli w historii literatury oraz na analizie wybranych utworów (nowel i sztuk teatralnych). Obok postaci znanych (np. pani de La Fayette czy pani de Graffigny) pojawią się niesłusznie zapomniane pisarki (np. panna de L’Heritier czy Marie-Angélique de Gomez). Zajęcia pozwolą słuchaczom wzbogacić wiedzę o obu epokach, o ich różnorodności i o twórczości kobiet uważanej za drugorzędną, a w rzeczywistości poczytną, doskonale oddającą tendencje literackie i często prekursorską. |
Literatura: |
Grande, Nathalie, Le Roman au XVIIème siècle. L'exploration du genre, Bréal, 2002 Nouvelles galantes du XVIIe siècle, prés. M. Escola, GF, 2004 Nouvelles Françaises du XVIIIe siècle, Bibliothèque Classique, 1994 Femmes dramaturges en France (1650-1750), pièces choisies, éd. Perry Gethner, Biblio 17, vol.1 (79), 1993, vol. 2 (136), 2002 Le Théâtre de femmes de l’Ancien Régime, éd. A. Evain, P. Gethner, H. Goldwyn, Publications de l’Université de Saint-Etienne, vol. 2 et 3, 2008, 2011 Lista lektur zostanie podana na pierwszych zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu konwersatorium student: - zna i rozumie: teksty literackie XVII/XVIII wieku, a w szczególności teksty pisarek francuskich obu stuleci i metodologię badań literaturoznawczych, zna i rozumie omawiane pojęcia z zakresu teorii teatru i teksty sztuk teatralnych, które analizuje w szerokim kontekście nauk humanistycznych (K_W01, K_W04, K_W05, K_W09, K_W10, K_W12) - potrafi: zanalizować tekst literacki odwołując się do poznanych ujęć literaturoznawczych, zredagować pracę poświęconą zadanemu zagadnieniu, posługiwać się językiem francuskim w mowie i w piśmie na odpowiednim poziomie i stosować uzyskaną wiedzę w podejmowanej aktywności zawodowej (K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U12) - jest gotów do dbałości o francuskie dziedzictwo kulturowe i do przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K04, K_K06) student powinien: 1. znać twórczość omawianych pisarek, 2. umieć scharakteryzować praktykowane przez nie gatunki literackie, 3. umieć powiązać różne zjawiska literackie, 4. umieć przeprowadzić paralele między autorkami i tekstami, 5. umieć samodzielnie zanalizować tekst literacki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność obowiązkowa (3 nieobecności dozwolone, jeśli więcej może obowiązywać dodatkowa praca) Aktywny udział w zajęciach, możliwe krótkie ćwiczenia, praca pisemna, 1-2 testy i zaliczenie ustne na stopień Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.