MET-DJF- Ewolucja metod nauczania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-2D1O-MET-EMNJO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MET-DJF- Ewolucja metod nauczania |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych Przedmioty metodyczne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | uczestnictwo w profilu metodycznym |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Nadrzędnym celem zajęć jest zapoznanie studentów z dawnymi i obecnie spopularyzowanymi metodami nauczania języków obcych, a zwłaszcza nauczania języka francuskiego jako obcego. Analizy metod dokonuje się w odniesieniu do wybranych teorii z różnych dyscyplin naukowych: językoznawstwa stosowanego, socjolingwistyki, pragmatyki, psychologii kognitywnej, pedagogiki niedyrektywnej itd. |
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje przegląd dawnych metod nauczania języków obcych (głównie nauczania języka francuskiego jako obcego), a także analizę założeń podejścia komunikacyjnego oraz podejścia zadaniowego według "Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego". Uwaga jest również poświęcona współczesnej interpretacji zagadnienia kompetencji ucznia/użytkownika języka. Omówienie ewolucji metod nauczania jest podbudowane odwołaniem do teorii, które w danym okresie stanowiły inspirację dla określonych praktyk glottodydaktycznych; mowa tu m.in. o: behawioryzmie, strukturalizmie, analizie kontrastywnej, pragmatyce, teoriach socjolingwistycznych, językoznawczych teoriach akwizycji, kognitywnych teoriach uczenia się czy zasadach pedagogiki niedyrektywnej.Szczegółowa tematyka zajęć: 1. Interdyscyplinarny charakter dydaktyki języków obcych; miejsce innych dyscyplin w planowaniu procesu nauczania języków obcych 2. Początki nauczania języków obcych i metoda gramatyczno-tłumaczeniowa 3. Asocjacjonizm i metoda bezpośrednia 4. Behawioryzm, strukturalizm amerykański, analiza kontrastywna: metoda audiolingwalna 5. Teoria werbo-tonalna i metoda audiowizualna 6. Źródła podejścia komunikacyjnego i jego cechy: definicja kompetencji komunikacyjnej, redefinicja roli nauczyciela i ucznia, zasady dotyczące nauczania/uczenia się, materiały wykorzystywane w nauczaniu, wizja kultury docelowej itd. 7. Kompetencje ogólne i językowe użytkownika języka według "Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego" 8. Poziomy biegłości językowej według "Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego" 9. Założenia i cechy podejścia zadaniowego 10. Psychologia humanistyczna i metody niekonwencjonalne nauczania języków obcych |
Literatura: |
Wybrane pozycje książkowe: Bérard E. (1991), L'approche communicative. Théories et pratiques. Clé International, Paris. Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues : Apprendre, Enseigner, Évaluer (2001) https://rm.coe.int/16802fc3a8 Volume Complémentaire avec de nouveaux descripteurs (2018) https://rm.coe.int/cecr-volume-complementaire-avec-de-nouveaux-descripteurs/16807875d5 Cuq J.-P., Gruca I. (2005), Cours de didactique du français langue étrangère et seconde, Presses universitaires de Grenoble, Grenoble. Cuq J.-P. (2003), Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde, Clé International, Paris. Ellis R. (2000), Second Language Acquisition, Oxford University Press, Oxford - New York. Gaonac'h D. (1982), Théories d'apprentissage et acquisition d'une langue étrangere, Hatier-Crédif, Coll. LAL, Paris. Germain C. (1993), Evolution de l'enseignement des langues : 5000 ans d'histoire, Clé International. Komorowska H. (2005), Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa. Puren C. (1988), Histoire des méthodologies de l'enseignement des langues, Nathan - Clé International, Paris. Wilczyńska W. (2005), Introduction à la didactique du français langue étrangère, Wyd. FLAIR, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Po pozytywnym zakończeniu tego modułu student powinien posiadać następujące umiejętności: Wiedza: absolwent zna i rozumie na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej: D.1.W5; konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć; D.1.W6: metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu (język francuski) lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; D.1.W9; metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej; Umiejętności: absolwent potrafi na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej: D.1.U5: kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy; D.1.U7: dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne; Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej: D.1.K2: popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym; D.1.K7: rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia; |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: obecność i czynny udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione), umiejętność dokonania analizy, syntezy i przedstawienia własnej refleksji na temat wybranych metod nauczania języków obcych, zaliczenie dwóch testów wiadomości. Skala ocen: 3 od 60%, 3+ od 75%, 4 od 80%, 4+ od 85%, 5 od 90%. Zaliczenie na ocenę Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. Aktualna informacja o terminie dyżuru prowadzącej będzie umieszczona na stronie Instytutu Romanistyki UW. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Szymankiewicz | |
Prowadzący grup: | Krystyna Szymankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Szymankiewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.