Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MET-DJF: Rozwijanie kompetencji językowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-2D1O-MET-RKJ
Kod Erasmus / ISCED: 09.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: MET-DJF: Rozwijanie kompetencji językowych
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne
Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych
Przedmioty metodyczne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pracy nauczyciela języka francuskiego w zakresie rozwijania sprawności uczniów i pracy z różnymi podsystemami języka.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest rozwinięcie u studentów umiejętności doboru materiałów i aktywności służących pracy nad poszczególnymi sprawnościami językowymi, nauczaniu gramatyki i słownictwa. Studenci uczą się formułować cele lekcji, polecenia, redagować konspekty lekcji. Ćwiczenia mają często formę symulacji fragmentów lekcji, opierają się na analizie stosowanych obecnie w nauczaniu języka francuskiego podręczników zależnie od grupy wiekowej i poziomu zaawansowania. Stanowią ważny element przygotowania studentów do praktyk pedagogicznych w gimnazjum i liceum.

Pełny opis:

Treści merytoryczne i tematyka zajęć:

1. Kompetencja komunikacyjna i jej części składowe wg ESOKJ - przypomnienie.

2. Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu (zasady nauczania, etapy pracy, rodzaje ćwiczeń).

3. Praca z autentycznymi nagraniami audio i wideo; wykorzystanie piosenek na lekcji języka obcego.

4. Rozwijanie sprawności rozumienia tekstu pisanego (zasady nauczania, etapy pracy, rodzaje ćwiczeń).

5. Rozwijanie sprawności mówienia (zasady nauczania, etapy pracy, rodzaje ćwiczeń).

6. Ćwiczenia komunikacyjne. Zbliżanie komunikacji w klasie do komunikacji autentycznej.

7. Rozwijanie sprawności pisania(zasady nauczania, etapy pracy, rodzaje ćwiczeń).

8. Jak wykorzystać na lekcji pisane teksty autentyczne? (kryteria wyboru tekstów, rodzaje dokumentów autentycznych, cele i ćwiczenia w pracy nad tekstami autentycznymi)

9. Rozwijanie kompetencji interkulturowej.

10. Jak nauczać gramatyki? Etapy konceptualizacji.

11. Nauczanie słownictwa.

12. Analiza podręczników do nauki języka francuskiego.

13. Obserwacje lekcji.

14. Planowanie lekcji

Literatura:

COURTILLON J., " L'enseignement des langues peut-il échapper a la routine ? ", le FDM no 285, 40-43

COURTILLON J., Élaborer un cours de FLE, Paris : Hachette, 2003

CUQ J-P, GRUCA I., Cours de didactique du frnaçais langue étrangere et seconde, Grenoble : PUG, 2002

GALISSON, COSTE, Dictionnaire didactique des langues

KOMOROWSKA H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2001

KRZEMIŃSKA W., KWOLEK J., Planifier ses cours de français, C&D, Kraków, 1994

PORCHER L., L'enseignement des langues étrangeres, Paris : Hachette, 2004

SHEILS, La communication dans la classe de langue, Ed. Du Conseil de l'Europe, Strasbourg, 1991

TAGLIANTE Ch., La classe de langue, coll. Techniques de classe, CLE International, 1994

Un Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de la Coopération Culturelle, Comité de l'Education, Division des Langues Vivantes, Strasbourg, http://www.culture2.coe.int/portfolio//documents/cadrecommun.pdf

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia:

Po pozytywnym zakończeniu tego modułu student powinien posiadać umiejętność:

1. zintegrowanego nauczania sprawności językowych poprzez uwzględniające uwarunkowania psycholingwistyczne użytkownika języka dobór i przeprowadzenie aktywności i zadań językowych ;

2. rozwijania kompetencji komunikacyjnej uczniów przy użyciu technik zbliżających komunikację w klasie do komunikacji autentycznej ;

3. stosowania podejścia indukcyjnego w nauczaniu gramatyki ;

4. wprowadzania, ułatwiania zapamiętywania i utrwalania słownictwa obcojęzycznego ;

5. doboru i właściwego wykorzystania dokumentów autentycznych na lekcji ;

6. wyboru podręcznika do nauki języka francuskiego z uwzględnieniem kontekstu nauczania ;

7. krytycznego obserwowania lekcji języka francuskiego ;

8. formułowania celów lekcji oraz poleceń ; planowania lekcji/sekwencji dydaktycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Metody formy oceny pracy studenta:

Warunki zaliczenia: obecność, zapoznanie się z podanymi lekturami, zaliczenie testu teoretyczno-praktycznego, opracowanie dwóch fiszek praktycznych dot. pracy z materiałem autentycznym oraz jednego pełnego konspektu lekcji.

Forma zaliczenia : na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Kucharczyk
Prowadzący grup: Radosław Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)