MET-DJF: Rozwijanie kompetencji językowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-2D1O-MET-RKJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.002
|
Nazwa przedmiotu: | MET-DJF: Rozwijanie kompetencji językowych |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych Przedmioty metodyczne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pracy nauczyciela języka francuskiego w zakresie rozwijania sprawności uczniów i pracy z różnymi podsystemami języka. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest rozwinięcie u studentów umiejętności doboru materiałów i aktywności służących pracy nad poszczególnymi sprawnościami językowymi, nauczaniu gramatyki i słownictwa. Studenci uczą się formułować cele lekcji, polecenia, redagować konspekty lekcji. Ćwiczenia mają często formę symulacji fragmentów lekcji, opierają się na analizie stosowanych obecnie w nauczaniu języka francuskiego podręczników zależnie od grupy wiekowej i poziomu zaawansowania. Stanowią ważny element przygotowania studentów do praktyk pedagogicznych w gimnazjum i liceum. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne i tematyka zajęć: 1. Kompetencja komunikacyjna i jej części składowe wg ESOKJ - przypomnienie. 2. Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu (zasady nauczania, etapy pracy, rodzaje ćwiczeń). 3. Praca z autentycznymi nagraniami audio i wideo; wykorzystanie piosenek na lekcji języka obcego. 4. Rozwijanie sprawności rozumienia tekstu pisanego (zasady nauczania, etapy pracy, rodzaje ćwiczeń). 5. Rozwijanie sprawności mówienia (zasady nauczania, etapy pracy, rodzaje ćwiczeń). 6. Ćwiczenia komunikacyjne. Zbliżanie komunikacji w klasie do komunikacji autentycznej. 7. Rozwijanie sprawności pisania(zasady nauczania, etapy pracy, rodzaje ćwiczeń). 8. Jak wykorzystać na lekcji pisane teksty autentyczne? (kryteria wyboru tekstów, rodzaje dokumentów autentycznych, cele i ćwiczenia w pracy nad tekstami autentycznymi) 9. Rozwijanie kompetencji interkulturowej. 10. Jak nauczać gramatyki? Etapy konceptualizacji. 11. Nauczanie słownictwa. 12. Analiza podręczników do nauki języka francuskiego. 13. Obserwacje lekcji. 14. Planowanie lekcji |
Literatura: |
COURTILLON J., " L'enseignement des langues peut-il échapper a la routine ? ", le FDM no 285, 40-43 COURTILLON J., Élaborer un cours de FLE, Paris : Hachette, 2003 CUQ J-P, GRUCA I., Cours de didactique du frnaçais langue étrangere et seconde, Grenoble : PUG, 2002 GALISSON, COSTE, Dictionnaire didactique des langues KOMOROWSKA H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2001 KRZEMIŃSKA W., KWOLEK J., Planifier ses cours de français, C&D, Kraków, 1994 PORCHER L., L'enseignement des langues étrangeres, Paris : Hachette, 2004 SHEILS, La communication dans la classe de langue, Ed. Du Conseil de l'Europe, Strasbourg, 1991 TAGLIANTE Ch., La classe de langue, coll. Techniques de classe, CLE International, 1994 Un Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de la Coopération Culturelle, Comité de l'Education, Division des Langues Vivantes, Strasbourg, http://www.culture2.coe.int/portfolio//documents/cadrecommun.pdf |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: Po pozytywnym zakończeniu tego modułu student powinien posiadać umiejętność: 1. zintegrowanego nauczania sprawności językowych poprzez uwzględniające uwarunkowania psycholingwistyczne użytkownika języka dobór i przeprowadzenie aktywności i zadań językowych ; 2. rozwijania kompetencji komunikacyjnej uczniów przy użyciu technik zbliżających komunikację w klasie do komunikacji autentycznej ; 3. stosowania podejścia indukcyjnego w nauczaniu gramatyki ; 4. wprowadzania, ułatwiania zapamiętywania i utrwalania słownictwa obcojęzycznego ; 5. doboru i właściwego wykorzystania dokumentów autentycznych na lekcji ; 6. wyboru podręcznika do nauki języka francuskiego z uwzględnieniem kontekstu nauczania ; 7. krytycznego obserwowania lekcji języka francuskiego ; 8. formułowania celów lekcji oraz poleceń ; planowania lekcji/sekwencji dydaktycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody formy oceny pracy studenta: Warunki zaliczenia: obecność, zapoznanie się z podanymi lekturami, zaliczenie testu teoretyczno-praktycznego, opracowanie dwóch fiszek praktycznych dot. pracy z materiałem autentycznym oraz jednego pełnego konspektu lekcji. Forma zaliczenia : na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Radosław Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.