MET-DJF: Ocenianie i jego formy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-2D2O-MET-OJF |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | MET-DJF: Ocenianie i jego formy |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 2 stopień 2 rok Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych Przedmioty metodyczne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest pokazanie studentom złożoności pojęcia ewaluacji w glottodydaktyce. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia poświęcone są tematyce oceniania w procesie nauczania języka obcego. Ich celem jest wykształcenie u studentów umiejętności stosowania różnych typów oceniania, związanych z nimi narzędzi (opracowywanie np. testów kończących pewną sekwencję nauczania). Słuchacze uczą się wykorzystywać w procesie oceniania Europejskie Portfolio Językowe oraz dokumenty opisujące kompetencje (np. Europejski System Opisu Kształcenia Językowego, informatory Centralnej Komisji Egzaminacyjnej) |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1. Kontrolowanie czy ocenianie? – analiza celów i metod oceniania w perspektywie glottodydaktycznej 2. Ocenianie kompetencji vs ocenianie wiadomości – jaka różnica? 3. Ocenianie kształtujące – cele, techniki. 4. Budowanie sekwencji oceniających kompetencje cząstkowe - poziomy taksonomiczne wg Blooma. 5. Przekazywanie informacji zwrotnej i zagadnienie edukacyjnej wartości dodanej. 6. Europejskie Portfolio Językowe a samoocena. 7. Egzaminy zewnętrzne z języków obcych w polskiej szkole: sprawdzian, egzamin gimnazjalny i egzamin maturalny, 8. Certyfikacje w języku francuskim – rola organizacji ALTE. 9. Konstruowanie narzędzi służących do oceny umiejętności językowych uczniów. 10. Interpretacja wyników uczniów (analiza ilościowa i jakościowa). 11. Konstruowanie programów nauczania. |
Literatura: |
BOURGUIGNON C., DELAHAYE P., VICHER A., 2005, L`évaluation de la compétence en langue : un objectif commun pour des publics différents ; Revue de didactologie des langues-cultures et de lexiculturologie 2005/4, n° 140, p. 459-473. COURTILLON J., 2003, Élaborer un cours de FLE, Hachette. Języki Obce w Szkole n. 6, 2005, numer specjalny, O ocenianiu, CODN, Warszawa. NIEMIERKO B., 2002, Ocenianie szkolne bez tajemnic, WSiP, Warszawa. NOËL-JOTHY F., SAMPSONIS B., 2006, Certifications et outils d’évaluation en FLE, Hachette, Paris. OECD, 2005/2006, Ocenianie kształtujące – doskonalenie kształcenia w szkole średniej, CODN, Warszawa. Référentiel – des contenus d’apprentissage du FLE en rapport avec les six niveaux du Conseil de l’Europe, à l’usage des enseignants de FLE, 2008, Alliance Française/Cle International, Paris. SCHÄRER R., 2008, Portfolio européen des langues :rapport intérimaire 2007, Division des Politiques linguistiques, Strasbourg. TAGLIANTE Ch., 2005, L’évaluation et Le Cadre européen commun, Cle International, Paris. |
Efekty uczenia się: |
• zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane w glottodydaktyce; oraz rozumie ich usytuowanie w relacji do innych dziedzin humanistyki (K_W03); • ma usystematyzowaną wiedzę dotyczącą ewaluacji kompetencji językowej ucznia (K_W04); • ma elementarną wiedzę o kierunkach badań i o najnowszych osiągnięciach w glottodydaktyce (K_W06); • potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz posługuje się podstawowymi źródłami leksykograficznymi i gramatycznymi (KU_01); • posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu glottodydaktyki (KU_02); • potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa, literaturoznawstwa i metodyki nauczania języków obcych - w typowych sytuacjach profesjonalnych (KU_04); • rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, ocenia własne kompetencje w różnych dziedzinach i doskonali umiejętności (KK_01); • umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania (KK_02); • potrafi dokonać wzajemnej ewaluacji z poszanowaniem godności i uczuć członków grupy (KK_03); • potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (KK_05); • prawidłowo identyfikuje problemy i podejmuje decyzje związane z wykonaniem zawodu (KK_06); |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest: - aktywny udział w zajęciach; - realizacja projektu dydaktycznego opracowanie narzędzia ewaluacji; - uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Radosław Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.