MET: Praktyki zawodowe dydaktyczne 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-2D2O-MET-PZD |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.002
|
Nazwa przedmiotu: | MET: Praktyki zawodowe dydaktyczne 2 |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych Przedmioty metodyczne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Skrócony opis: |
Praktyki dydaktyczne 2 obejmują 60 godzin praktyk w szkole ponadpodstawowej. W ramach tych praktyk studenci mają możliwość zapoznania się z praktycznymi aspektami nauczania języka francuskiego młodzieży oraz specyfiką zawodu nauczyciela. Praktyki dydaktyczne 2 przebiegają oraz są rozliczane według szczegółowego regulaminu dostępnego na stronie Instytutu Romanistyki. |
Pełny opis: |
Głównym celem praktyk jest praktyczne przygotowanie studentów do podjęcia pracy nauczyciela języka obcego w szkole ponadpodstawowej poprzez zdobycie wiadomości i umiejętności zawodowych, kształcenie odpowiedzialności zawodowej za własny rozwój oraz przestrzeganie zasad etyki zawodowej. W ramach praktyk dydaktycznych 2 student ma możliwość zapoznania się ze strukturą organizacyjną i pracą dydaktyczną w szkole ponadpodstawowej. Weryfikuje wiedzę teoretyczną i łączy ją z działaniem praktycznym przebiegającym w różnych warunkach i ulegającym stałym modyfikacjom. Praktyki dydaktyczne 2 umożliwiają kształtowanie zainteresowań i postaw zawodowych studentów jak również wykorzystanie doświadczeń i umiejętności pedagogicznych opiekuna praktyk celem podniesienia stopnia przygotowania zawodowego studentów, kształtują kompetencje i postawy twórcze studentów. Zalecany rozkład godzin: o 10 godzin przeznacza się na obserwacje lekcji języka francuskiego o 10 godzin przeznacza się na pracę własną studenta (przygotowanie materiałów do zajęć, konspektów lekcji, konsultacje z opiekunem praktyk, opracowanie Dziennika praktyk, w tym prowadzenie dzienniczka uczenia się) o 10 godzin przeznacza się na udział studenta w zajęciach poza dydaktycznych w szkole (zebrania z rodzicami, rada pedagogiczna, dyżury itp.) o 30 godzin przeznacza się na prowadzenie lekcji języka francuskiego. |
Literatura: |
Komorowska, H. (2002). Umiejętność obserwacji i autoobserwacji. [w:] H. Komorowska, D. Obidniak. Stopień po stopniu. Rozwój zawodowy nauczyciela języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: 15–23. Kulińska A. (2011). Proces uczenia się przyszłych nauczycieli. [w:] H. Komorowska (red.). Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf: 226-236. Szymankiewicz K. (2017), Przyszli nauczyciele języków obcych na drodze budowania kompetencji zawodowej. Refleksja – Uczenie się – Rozwój. Warszawa – Lublin: Instytut Romanistyki – Werset. Vacher Y. (2015), Construire une pratique réflexive. Comprendre et agir. Louvain-La-Neuve : De Boeck Supérieur. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W15: zna i rozumie pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytoczeniem cudzych wypowiedzi Umiejętności: K_U01: potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach K_U04: potrafi wykorzystać różne ujęcia teoretyczne, paradygmaty badawcze i pojęcia właściwe dla językoznawstwa i literaturoznawstwa, również w nietypowych sytuacjach profesjonalnych Kompetencje społeczne: K_K06: prawidłowo identyfikuje problemy i podejmuje decyzje związane z wykonywanym zawodem |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia praktyk są następujące: 1. dostarczenie zaświadczenia ze szkoły o odbyciu wymaganej liczby godzin obserwacji i lekcji; 2. stały kontakt z opiekunem praktyk w Instytucie Romanistyki UW 3. ocena nauczyciela – opiekuna praktyk; 4. dostarczenie Dziennika praktyk 5. ocena Dziennika praktyk przez opiekuna praktyk ze strony Instytutu Romanistyki. Na zaliczenie z praktyk składają się: ocena lekcji pokazowej (lub ocena nauczyciela) (100 p. – w tym ocena prowadzenia lekcji 84 p. i ocena opanowania języka francuskiego 16 p.) oraz ocena Dziennika praktyk (150 p., w tym Dzienniczek uczenia się podczas praktyk zawodowych dydaktycznych / 60 p; Scenariusze przeprowadzonych przez studenta lekcji języka francuskiego / 50 p; Wnioski z rozmowy pohospitacyjnej / 20 p ; Autorefleksja po odbytych praktykach pedagogicznych / 20 p). • Aby uzyskać zaliczenie praktyk, należy zdobyć 60% punktów. Żaden składnik oceny nie może zostać pominięty. • Kryteria oceny Dziennika praktyk to zgodność z wymogami formalnymi (liczba przeprowadzonych obserwacji, własnych lekcji, kompletność wszystkich elementów – kart refleksji, podsumowania, rozmowy z nauczycielem), refleksyjność, poprawność metodyczna i językowa scenariuszy zajęć, umiejętność doboru materiałów dydaktycznych, poprawność redakcyjna i estetyczność opracowania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Szymankiewicz | |
Prowadzący grup: | Krystyna Szymankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Projekt badawczy, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dryjańska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Projekt badawczy - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.