Historia języka portugalskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-HJP-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.1
|
Nazwa przedmiotu: | Historia języka portugalskiego |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 2 rok 1 stopnia Plan specjalności brazylijskiej 3 rok 1 stopnia Plan specjalności portugalskiej 2 rok 1 stopnia Plan specjalności portugalskiej 3 rok 1 stopnia Przedmioty do wyboru dla specjalności portugalskiej studiów 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wymagana znajomość podstawowych pojęć z zakresu gramatyki opisowej języka portugalskiego z dziedzin: fonologia/fonetyka, morfologia, słowotwórstwo oraz składnia. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje omówienie wybranych zagadnień z historii języka portugalskiego od momentu pojawienia się pierwszych języków preromańskich aż do współczesności z uwzględnieniem elementów gramatyki historycznej (ze szczególnym naciskiem na fonetykę historyczną); podstawowe przygotowanie do filologicznego komentarza tekstów staroportugalskich. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje historię języka portugalskiego od momentu pojawienia języków preromańskich: - wstęp do językoznawstwa diachronicznego; - języki preromańskie; - łacina zwyczajna a łacina z Półwyspu Iberyjskiego; - Wizygoci i Arabowie - znaczenie substratów i superstratów w powstawaniu nowej rzeczywistości językowej Półwyspu Iberyjskiego - rekonkwista, początki państwa portugalskiego - język galicyjsko-portugalski - etapy rozwoju języka portugalskiego: Português Antigo, Português Médio, Português Clássico - ekspansja języka portugalskiego w świecie. Ewolucja fonologiczna, morfologiczna i syntaktyczna języka portugalskiego: - ewolucja systemu samogłosek od łaciny klasycznej do portugalskiego; - procesy fonologiczne: perda da quantidade vocálica, metafonia, inflexão vocálica, alternância vocálica, upodobnienie, odpodobnienie, metateza, wokalizacja, palatalizacja, udźwięcznienie, crase, dodanie dźwięku (proteza, epenteza, paragoge), zanik dźwięku (afereza, synkopa, apokopa); - ewolucja samogłosek akcentowych, przedakcentowych i poakcentowych; - pojęcie zmiany językowej; - ewolucja spółgłosek w sylabie początkowej, w pozycji interwokalicznej oraz w sylabie końcowej; - ewolucja grup spółgłoskowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Cardeira E., O essencial sobre a história do português, Lisboa, 2006; 2. Castro I., Curso de história da língua portuguesa, Lisboa, 1991; 3. Silva Neto S., Textos medievais portugueses e seus problemas, Lisboa, 1956; 4. Teyssier P., História da língua portuguesa, Lisboa, 1982; 5. Williams E.B., Do Latim ao Português, Oxford, 1938. Literatura uzupełniająca: 1. Castro I., Introdução à história do português, Lisboa, 2006; 2. Silva Dias A.E., Sintaxe histórica portuguesa, Lisboa, 1985. |
Efekty uczenia się: |
K_W02: student posiada podstawową terminologię nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa diachronicznego, jego źródła oraz zastosowania K_W03: student zna metodologię badań diachronicznych K_W04: student zna miejsce studiów nad portugalskim obszarem językowym w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi K_W06: student zna zjawiska z zakresu historii języka portugalskiego K_W08: student zna wyznaczniki niezbędne w profesjonalnej analizie procesów językowych portugalskiego obszaru językowego K_U03: student potrafi stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów K_K02: student gotowy jest do podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie: - obecności na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności. W przypadku większej liczby nieobecności student ma obowiązek zdać materiał zajęć, w których nie uczestniczył); - pisemnego kolokwium; - ustnej prezentacji wybranego zagadnienia związanego z przedmiotem zajęć; - oceniania ciągłego w trakcie zajęć. Egzamin pisemny, warunkiem zaliczenia jest uzyskanie z niego oceny pozytywnej. Ocena z egzaminu jest zarazem oceną końcową z przedmiotu. Na egzaminie obowiązuje następująca skala ocen: • 0-69% – ocena ndst • 70-74% – ocena dst • 75-79% – ocena dst + • 80-84% – ocena db • 85-89% – ocena db + • 90-100% – ocena bdb Na zajęciach wymagana jest obecność. Studenci są oceniani w sposób ciągły na podstawie uczestnictwa, aktywności oraz przygotowania do zajęć. Metody kształtujące dla oceny ciągłej to: - dyskusja oceniająca sposób przygotowania zadanych zagadnień - przygotowanie przez studentów opracowań ustnych na zadany temat. Metody podsumowujące: - ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu egzaminu pisemnego. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.