Język hiszpański w mediach hiszpańskich i latynoamerykańskich. Ewolucja dyskursu: Różnice i podobieństwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-JHM-01W |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Język hiszpański w mediach hiszpańskich i latynoamerykańskich. Ewolucja dyskursu: Różnice i podobieństwa |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan hispanistyki stosowanej 2 rok 1 stopnia wiecz. Plan hispanistyki stosowanej 3 rok 1 stopnia wiecz. Przedmioty do wyboru dla specjalności hiszpańskiej studiów 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Doskonalenie znajomości języka hiszpańskiego poprzez poznanie języka mediów hiszpańskojęzycznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs wprowadza uczestników w tematykę mediów i komunikowania w Hiszpanii i krajach Ameryki Łacińskiej. Prezentowane są zagadnienia pozwalające na ocenę roli mediów we współczesnym świecie, ich wpływu na system społeczny i polityczny, a także oddziaływanie na sferę kultury. Przedstawione zostaną także podstawy terminologii i założenia głównych teorii badań medioznawczych. Doskonalenie znajomości języka hiszpańskiego odbywa się poprzez poznanie nowego, specjalistycznego słownictwa pochodzącego z oryginalnego materiału prasowego, audio lub audio-wizualnego. |
Pełny opis: |
Kurs wprowadza uczestników w tematykę mediów i komunikowania w Hiszpanii i krajach Ameryki Łacińskiej. Prezentowane są zagadnienia pozwalające na ocenę roli mediów we współczesnym świecie, ich wpływu na system społeczny i polityczny, a także oddziaływanie na sferę kultury. Przedstawione zostaną także podstawy terminologii i założenia głównych teorii badań medioznawczych. Doskonalenie znajomości języka hiszpańskiego odbywa się poprzez poznanie nowego, specjalistycznego słownictwa pochodzącego z oryginalnego materiału prasowego, audio lub audio-wizualnego. Podczas zajęć realizowane będą następujące zagadnienia: polityka, gospodarka, społeczeństwo, kultura, sport. |
Literatura: |
Literatura: Materiały własne, fragmenty filmów dokumentalnych dotyczących aktualnych problemów, materiał prasowy, audio i audio-wizualny z latynoamerykańskich i hiszpańskich mediów. Źródła: RTVE, Televisa, El Universal, el Pais, el Mundo, etc. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie K_W02 podstawowe metody analizy tekstów reprezentującym różne rejestry i style funkcjonalne języka hiszpańskiego oraz zna podstawową terminologię w opisie języka i rozumie jej źródła i zastosowania; P6S_WG K_W11 podstawowe zagadnienia kulturoznawstwa krajów hiszpańskojęzycznych P6S_WK - student przyswaja materiał leksykalny na poziomie C1, - przyswoił leksykę specjalistyczną dotyczącą zagadnień z dziedziny polityki, ekonomii, ekologii, sztuki i nauki, - rozpoznaje różnorodne rejestry językowe występujące w hispanojęzycznych programach informacyjnych - rozpoznaje różnice leksykalne między hiszpańskim z Hiszpanii a Ameryki Łacińskiej Umiejętności: absolwent potrafi K_U01 czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim; P6S_UW K_U02 przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim; P6S_UK K_U03 rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; P6S_UW K_U08 posługiwać się językiem hiszpańskim na poziomie C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, tj. posiada kompetencję językową czynną i bierną w zakresie języka hiszpańskiego, potrafi z łatwością zrozumieć wszystkie rodzaje tekstów języka pisanego i mówionego, posługiwać się wyrażeniami idiomatycznymi i kolokwializmami oraz posiada znajomość reguł pragmatyki komunikacji językowej. P6S_UK - student potrafi dokładnie odtworzyć lub sparafrazować usłyszaną/przeczytaną informację - Potrafi kontekstualizować wypowiedź, dyskutować i wyrażać własne poglądy na temat wiadomości medialnych - Rozróżnia rejestry językowe obowiązujące w przekazie ustnym i pisemnym (np. język wiadomości radiowo-telewizyjnej/ język informacji prasowej/język potoczny). - Student potrafi posługiwać się językiem hiszpańskim, używając słownictwa specjalistycznego wypowiadać się na temat problematyki hiszpańskiej, latynoamerykańskiej. Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do K_K03 aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz potrafi pracować w zespole pełniąc różne role P6S_KR K_K04 śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej P6S_KR - student docenia znaczenie ciągłego doskonalenia i zdobywania wiedzy dla dalszego realizowania się poprzez aktywne uczestnictwo w kulturze poprzez korzystanie z mediów hiszpańskojęzycznych - student jest gotów do śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej we współczesnych mediach |
Metody i kryteria oceniania: |
Prace cząstkowe, obecność i praca na zajęciach (należy wykonać prace dodatkowe od trzeciej nieobecności), projekt/test. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.