Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kino hiszpańskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-KH-01
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kino hiszpańskie
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia
Przedmioty do wyboru dla specjalności hiszpańskiej studiów 1 stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Kurs ma charakter interdyscyplinarny i poświęcony jest problematyce tytułowej w perspektywie kulturoznawczej. Ma na celu zapoznanie uczestników z historią kina hiszpańskiego oraz z wybranymi szkołami myśli filmowej. Zostaną również poddane analizie społeczne, polityczne i kulturowe aspekty omawianych filmów.

Pełny opis:

1. 1. Hiszpania lat 50 w dziełach Juana Antonio Bardema, Muerte de un ciclista (1955)

1.2. Obraz społeczeństwa w filmach Luisa García Berlangi: Bienvenido, Míster Marshall (1953), El verdugo (1963).

3.Twórczośc Luisa Buñuela: Viridiana (1961) y El Ángel Exterminador (1962)

4. Nowe kino hiszpańskie i Transición: Carlos Saura, Pilar Miró y Victor Eríce

5. La Movida: Pedro Almodóvar: Mujeres al borde de un ataque de nervios (1988), Todo sobre mi madre (1999).

6. Julio Medem i Alejandro Amenábar: Vacas (1992), Los amantes del círculo polar (1998), Mar adentro (2004)

7. Wojna domowa na ekranach kin: El laberinto del fauno (2006) de Guillermo del Toro, Soldados de Salamina (2003), de David Trueba, De tu ventana a la mía, Paula Ortiz

Literatura:

Aumont, Jacques. Analiza filmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011

Beilin, Katarzyna Olga Del infierno al cuerpo: la otredad en la narrativa y en el cine español contemporáneo. Madrid: Ediciones Libertarias, 2007

Deveny, Thomas G. Contemporary Spanish film from fiction Lanham, MD ; Oxford : The Scarecrow Press, 1999 .

Gubern, Román [et al.] Historia del cine español. Madrid: Cátedra, 2005

Martínez Lozano, Agnieszka.Przełamując stereotypy : portrety Hiszpanek czasów frankizmu w twórczości filmowej Juana Antonio Bardema / Agnieszka Martinez Lozano ; redaktor tomu Piotr Sawicki. Wrocław : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej, 2015

Neuschäfer, Hans-Jörg Adiós a la España eterna : la dialéctica de la censura. Novela, teatro y cine bajo el franquismo. Barcelona : Anthropos ; Madrid : Ministerio de Asuntos Exteriores, 1994.

Salvador Castiella, Antxon Español de cine: lo que hay que ver: más de 250 películas imprescindibles de España e Hispanoamérica desde el inicio del sonoro hasta hoy, rodadas en español. Barcelona : Blume, 2009

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Po ukończeniu kursu studenci mają:

- pogłębioną wiedzę z zakresu współczesnego kina hiszpańskiego

- wiedzę o metodologii badań filmoznawczych

- wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji fimów i procesów kulturowych zachodzących we współczesnej Hiszpanii

- nawyk śledzenia współczesnych procesów zachodzących we współczesnym kinie hiszpańskim

Umijętności:

Studenci potrafią:

- dokonac samodzielnej analizy dzieła filmowego w perspektywie kulturoznawczej

- posługiwac się pojęciami teoretycznymi właściwymi dla kulturoznastwa

-samodzielnie zdobywac wiedzę i rozwijac umiejętności badawcze

Kompetencje:

Studenci posiadają:

-poszerzone kompetencje krytyczno-analityczne

-pogłebione kompetencje społeczne i kulturowe

-świadomośc odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego hiszpańskojęzycznego obszaru kulturowego.

Metody i kryteria oceniania:

- systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach

- przygotowanie referatu w formie ustnej i pisemnej

- zapoznanie sie ze wszystkimi filmami z korpusu

- zdane kolokwia

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)