Kino hiszpańskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-KH-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kino hiszpańskie |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia Przedmioty do wyboru dla specjalności hiszpańskiej studiów 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs ma charakter interdyscyplinarny i poświęcony jest problematyce tytułowej w perspektywie kulturoznawczej. Ma na celu zapoznanie uczestników z historią kina hiszpańskiego oraz z wybranymi szkołami myśli filmowej. Zostaną również poddane analizie społeczne, polityczne i kulturowe aspekty omawianych filmów. |
Pełny opis: |
1. 1. Hiszpania lat 50 w dziełach Juana Antonio Bardema, Muerte de un ciclista (1955) 1.2. Obraz społeczeństwa w filmach Luisa García Berlangi: Bienvenido, Míster Marshall (1953), El verdugo (1963). 3.Twórczośc Luisa Buñuela: Viridiana (1961) y El Ángel Exterminador (1962) 4. Nowe kino hiszpańskie i Transición: Carlos Saura, Pilar Miró y Victor Eríce 5. La Movida: Pedro Almodóvar: Mujeres al borde de un ataque de nervios (1988), Todo sobre mi madre (1999). 6. Julio Medem i Alejandro Amenábar: Vacas (1992), Los amantes del círculo polar (1998), Mar adentro (2004) 7. Wojna domowa na ekranach kin: El laberinto del fauno (2006) de Guillermo del Toro, Soldados de Salamina (2003), de David Trueba, De tu ventana a la mía, Paula Ortiz |
Literatura: |
Aumont, Jacques. Analiza filmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011 Beilin, Katarzyna Olga Del infierno al cuerpo: la otredad en la narrativa y en el cine español contemporáneo. Madrid: Ediciones Libertarias, 2007 Deveny, Thomas G. Contemporary Spanish film from fiction Lanham, MD ; Oxford : The Scarecrow Press, 1999 . Gubern, Román [et al.] Historia del cine español. Madrid: Cátedra, 2005 Martínez Lozano, Agnieszka.Przełamując stereotypy : portrety Hiszpanek czasów frankizmu w twórczości filmowej Juana Antonio Bardema / Agnieszka Martinez Lozano ; redaktor tomu Piotr Sawicki. Wrocław : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej, 2015 Neuschäfer, Hans-Jörg Adiós a la España eterna : la dialéctica de la censura. Novela, teatro y cine bajo el franquismo. Barcelona : Anthropos ; Madrid : Ministerio de Asuntos Exteriores, 1994. Salvador Castiella, Antxon Español de cine: lo que hay que ver: más de 250 películas imprescindibles de España e Hispanoamérica desde el inicio del sonoro hasta hoy, rodadas en español. Barcelona : Blume, 2009 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Po ukończeniu kursu studenci mają: - pogłębioną wiedzę z zakresu współczesnego kina hiszpańskiego - wiedzę o metodologii badań filmoznawczych - wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji fimów i procesów kulturowych zachodzących we współczesnej Hiszpanii - nawyk śledzenia współczesnych procesów zachodzących we współczesnym kinie hiszpańskim Umijętności: Studenci potrafią: - dokonac samodzielnej analizy dzieła filmowego w perspektywie kulturoznawczej - posługiwac się pojęciami teoretycznymi właściwymi dla kulturoznastwa -samodzielnie zdobywac wiedzę i rozwijac umiejętności badawcze Kompetencje: Studenci posiadają: -poszerzone kompetencje krytyczno-analityczne -pogłebione kompetencje społeczne i kulturowe -świadomośc odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego hiszpańskojęzycznego obszaru kulturowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
- systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach - przygotowanie referatu w formie ustnej i pisemnej - zapoznanie sie ze wszystkimi filmami z korpusu - zdane kolokwia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.