Kultura regionów Hiszpanii: dziedzictwo kulturowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-KRHDK-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura regionów Hiszpanii: dziedzictwo kulturowe |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia Przedmioty do wyboru dla specjalności hiszpańskiej studiów 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z hiszpańskimi zabytkami historycznymi, ze szczególnym uwzględnieniem historii i dorobku kulturowego ludów zamieszkujących w przeszłości w regionach wchodzących w skład dzisiejszej Hiszpanii. |
Pełny opis: |
Kurs jest ukierunkowany na pogłębienie wiedzy na temat historii, zwyczajów, legend i dziedzictwa kulturowego dawnych mieszkańców Półwyspu Iberyjskiego. Studenci poznają słownictwo i terminologię niezbędną do opisu hiszpańskich zabytków historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem najważniejszych zabytków danego regionu Hiszpanii. Ponadto przygotowują i prezentują na zajęciach prace na temat kultury i zabytków historycznych wybranych regionów Hiszpanii. |
Literatura: |
1. J. M. Camaño, Historia del arte español, Editorial La Muralla, Madrid, 1993. 2. Vergara, Diccionario de Arte Español, Alianza Editorial, Madrid, 1996. 3. G. Arroyo López, "Imágenes y símbolos de la cueva de Altamira", Creencias, símbolos y mitos religiosos, Museo Arqueológico Nacional, Madrid, enero, 1999, 1-12. http://www.man.es/man/dms/man/actividades/pieza-del-mes/historico/1999-creencias-simbolos-y-ritos-religiosos-1/1-enero/MAN-Pieza-mes-1999-01-Simbolos-Altamira.pdf 4. A.Vigo Trasancos, "Tras las huellas de Hércules. La Estoria de Espanna, La Torre de Crunna y el Pórtico de la Gloria", Quintana, 9, 2010, s. 217-233. http://www.usc.es/revistas/index.php/quintana/article/view/59 5. J. A. Molina Gómez, "Las coronas de donación regia del Tesoro de Guarrazar: la religiosidad en la monarquía visigoda y el uso de modelos bizantinos", Sacralidad y Arqueología, XXI, 2004, s. 459-472. http://www.um.es/cepoat/antig%C3%BCedadycristianismo/wp-content/uploads/2014/08/antiguedadycristianismo_21_19.pdf 6. A. Vallejo Triano, "El Alcázar de Madinat al -Zahra", Anales de historia del arte, 22, 2012, s. 325-344. http://revistas.ucm.es/index.php/ANHA/article/view/41576/39650 7. J. Sánchez Lillo, "El Alminar de la mezquita mayor de Sevilla, la Giralda hoy. I parte", Alcazaba: revista histórico-cultural, no. 7, 2006, s. 24-28. http://www.castillosjaen.com/revistas/R.Alcazaba-7.pdf 8. J. Sánchez Lillo, "El Alminar de la mezquita mayor de Sevilla, la Giralda hoy. II parte", Alcazaba: revista histórico-cultural, no. 8, 2008, s. 12-18. http://www.castillosjaen.com/revistas/R.Alcazaba-8.pdf 9. G. Martínez Díez, "La emigración mozárabe al Reino de León, siglos IX-X", Mozárabes. Identidad y continuidad de su historia, XXVIII, 2011, s. 99-117. http://www.um.es/cepoat/antig%C3%BCedadycristianismo/wp-content/uploads/2014/10/antiguedadycristianismo_28_5.pdf 10. E. Sarrasa Sánchez, "La sociedad mudéjar", Arte mudéjar en Aragón, León, Castilla, Extremadura y Andalucía, Zaragoza, 2006, s. 8-31. http://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/26/12/_ebook.pdf 11. A. Nicolotti, "El Sudario de Oviedo: historia antigua y moderna", Territorio, sociedad y poder. Revista de estudios medievales, no. 11, 2016, s. 89-111. https://www.unioviedo.es/reunido/index.php/TSP/article/view/11790 12. B. D´o Río Martínez, "El Grial y Aragón", Argensola. Revisat de Ciencias Sociales del Instituto de Estudios Altoaragoneses, 95, 1983, s. 185-192. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=653001 13. F. Pereda, "Iconografía de una capital barroca: Madrid entre el simbolismo y la ciencia", Espacio, riempo y Forma, Serie VII, Historia del Arte, t. 11, 1998, s. 103-134. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=bibliuned:ETFSerie7-C907C77E-1C3A-1B7F-89CE-0FD39E5710DF&dsID=Documento.pdf 14. A. Martínez Matia, A. Apraiz Sahagún, "La arquitectura del hierro en Bilbao y su relación con la pervivencia clásica", Sancho rl sabio: revista de cultura e investigación vasca, 17, 2002, s. 31-54. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=298064 15. E. Robira, "Un estudio filosófico y teológico de la estética sagrada: El templo de la Sagrada familia de Antoni Gaudí", Nuevo Pensamiento, vol. 3, no. 3, 2013, s. 221-237. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5513822 16. M. Gambús Saiz, "Miquel Barceló y la reforma de la capilla del Santísimo", Actas del Congreso Internacional de Arquitectura Religiosa Contemporánea, no. 1, 2007, s. 218-231. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4610135 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W03 absolwent zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych; Umiejętności: K_U01 absolwent potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim; K_U02 absolwent potrafi przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim; K_U06 absolwent potrafi przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych; Kompetencje społeczne: K_K01 absolwent jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; K_K02 absolwent jest gotów do planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności), aktywność na zajęciach, prace domowe, przygotowanie projektu związanego z tematyką zajęć oraz zaliczenie egzaminu pisemnego obejmującego materiał omawiany na zajęciach. Część wiedzy przekazywana w formie ilustrowanego slajdami wykładu i materiałów audiowizualnych, część w formie dyskusji, opartej na lekturze wybranych materiałów. W przypadku nieobecności studenta na zajęciach, jest zobowiązany nadrobić braki we własnym zakresie. Nieobecność na zajęciach nie zwalnia z przygotowania się do zajęć (w tym z przygotowania ewentualnej pracy domowej). W przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności i konieczności zmiany trybu, zajęcia będą się odbywały online, bez uszczerbku dla przewidzianych w sylabusie efektów kształcenia, przy użyciu platform edukacyjnych i komunikatorów dopuszczonych przez UW. Efekty uczenia się będą weryfikowane za pośrednictwem zadawanych ćwiczeń i lektur, sprawdzianów pisemnych i ustnych przeprowadzanych online. Konsultacje będą się odbywały za pośrednictwem dostępnych komunikatorów. W przypadku konieczności przeprowadzenia zajęć zdalnych: a) obecność na zajęciach online na żywo (np. na platformie Zoom); b) maksimum 2 nieobecności nieusprawiedliwione; c) odsyłanie w wyznaczonym terminie ćwiczeń wysyłanych przez wykładowcę; d) zaliczenie testów online. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.