Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura dziecięca w szkołach brazylijskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-LDSB-01
Kod Erasmus / ISCED: 14.8 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Literatura dziecięca w szkołach brazylijskich
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności brazylijskiej 2 rok 1 stopnia
Plan specjalności brazylijskiej 3 rok 1 stopnia
Plan specjalności portugalskiej 2 rok 1 stopnia
Plan specjalności portugalskiej 3 rok 1 stopnia
Przedmioty do wyboru dla specjalności portugalskiej studiów 1 stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: portugalski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Znajomość języka portugalskiego na poziomie umożliwiającym śledzenie tekstów i materiałów audiowizualnych w tym języku. Podstawowa znajomość historii Brazylii i zagadnień społeczno-kulturowych we współczesnej Brazylii.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu pogłębienie wiedzy o folklorze brazylijskim. Studenci poznają dwie postacie stworzone dla dzieci, które zawierają silne elementy tożsamości narodowej, w tym o charakterze nacjonalistycznym.

Pełny opis:

Podczas zajęć zaprezentowane zostaną dwie postacie z literatury brazylijskiego folkloru - „Saci-Pererê” stworzony przez Monteiro Lobato (1882–1948) oraz „Chico Bento” stworzony przez rysownika Maurício de Sousa (1935). Na podstawie tych postaci zostaną opracowane pedagogiczne propozycje literatury, w których uczestnik będzie miał możliwość powiązania elementów brazylijskiego folkloru z propozycją literatury dla dzieci, którą można rozwijać w szkołach. Student w trakcie zajęć nauczy się:

- Czytać i interpretować teksty z literatury dziecięcej;

- Kontekstualizować i identyfikować legendy w historii Brazylii;

- Identyfikować elementy brazylijskiego folkloru i odnosić się do brazylijskiej tożsamości;

- Rozwiać ćwiczenie kreatywnego pisania i czytania dla dzieci.

Zakres poszczególnych tematów:

1. legendy brazylijskie;

2. Reprezentacje nacjonalistyczne;

3. Wieśniaków w Brazylii.

Literatura:

Literatura podstawowa:

• BIAZI, Cintia y MARTINS, J. O processo educacional nas histórias de Chico Bento: Representações sobre educação no universo rural brasileiro. Athenea Digital. 2010. 17, 179-205. Disponible en http://psicologiasocial.uab.es/athenea/index.php/atheneaDigital/article/view/649

• BLONSKI; M. S. Saci, de Monteiro Lobato: um mito nacionalista. Em tese. Belo Horizonte, v. 8, p. 163-171, dez. 2004

• MONTEIRO LOBATO; O Saci. São Paulo: Brasiliense, 2005.

• MONTEIRO LOBATO; Ideias de Jeca Tatu. Biblioteca Azul, 2013.

• REVISTA DO CHICO BENTO, n. 90. São Paulo: Globo/Maurício de Sousa, janeiro 1986.

Literatura pomocnicza:

• DOHME, V. Técnicas de contar histórias. Petrópolis: Vozes, 2010.

• KAERCHER, G. E. P, da S. Literatura infantil e educação infantil: Um grande encontro. Cadernos de formação: Formação de professores. Educação Infantil, princípios e fundamentos. São Paulo: Unesp, v.3, p. 135-142, 2010.

• MONTEIRO LOBATO, A chave do tamanho. 42º. ed. São Paulo: Brasiliense, 1997.

• VALENTE; T. A. Monteiro Lobato: um estudo e A chave do tamanho. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

Efekty uczenia się:

W efekcie uczestnictwa w zajęciach student,

Zna i rozumie:

• podstawową literaturą dziecięca brazylijską w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów, jej źródła, oraz zastosowania.

• pogłębione studiuów nad portugalskim w wariancie brazylijskim obszarem językowym w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi.

• znajomość zjawisk z zakresu literatury dziecięcej, historii literatury i kultury portugalskiego obszaru językowego.

• podstawowe tendencje rozwoju myśli portugalskiej i brazylijskiej.

Uczestnik zajęć:

• z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje.

• stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w dyscyplinach wspierających studia brazylijskie.

• rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym Brazylii.

• porozumiewać się w portugalskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek.

Uczestnik zajęć:

• podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności.

• komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich.

• brania odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata.

• aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu (Portugalia/Brazylia/Afryka portugalskojęzyczna) przy wykorzystaniu różnych mediów i form.

• K_K08: śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w portugalskojęzycznym obszarze językowym w ramach dyscyplinw literaturze dziecięcej.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową ma wpływ aktywność - przygotowywanie referatów, omawianie lektur - oraz obecność na zajęciach. Warunkiem niezbędnym do przystąpienia do egzaminu jest spełnienie w/w warunków.

Test na ocenę – 50%.

Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i obecność) – 50%.

Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)