Literatura dziecięca w szkołach brazylijskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-LDSB-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.8
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura dziecięca w szkołach brazylijskich |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 2 rok 1 stopnia Plan specjalności brazylijskiej 3 rok 1 stopnia Plan specjalności portugalskiej 2 rok 1 stopnia Plan specjalności portugalskiej 3 rok 1 stopnia Przedmioty do wyboru dla specjalności portugalskiej studiów 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka portugalskiego na poziomie umożliwiającym śledzenie tekstów i materiałów audiowizualnych w tym języku. Podstawowa znajomość historii Brazylii i zagadnień społeczno-kulturowych we współczesnej Brazylii. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu pogłębienie wiedzy o folklorze brazylijskim. Studenci poznają dwie postacie stworzone dla dzieci, które zawierają silne elementy tożsamości narodowej, w tym o charakterze nacjonalistycznym. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć zaprezentowane zostaną dwie postacie z literatury brazylijskiego folkloru - „Saci-Pererê” stworzony przez Monteiro Lobato (1882–1948) oraz „Chico Bento” stworzony przez rysownika Maurício de Sousa (1935). Na podstawie tych postaci zostaną opracowane pedagogiczne propozycje literatury, w których uczestnik będzie miał możliwość powiązania elementów brazylijskiego folkloru z propozycją literatury dla dzieci, którą można rozwijać w szkołach. Student w trakcie zajęć nauczy się: - Czytać i interpretować teksty z literatury dziecięcej; - Kontekstualizować i identyfikować legendy w historii Brazylii; - Identyfikować elementy brazylijskiego folkloru i odnosić się do brazylijskiej tożsamości; - Rozwiać ćwiczenie kreatywnego pisania i czytania dla dzieci. Zakres poszczególnych tematów: 1. legendy brazylijskie; 2. Reprezentacje nacjonalistyczne; 3. Wieśniaków w Brazylii. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • BIAZI, Cintia y MARTINS, J. O processo educacional nas histórias de Chico Bento: Representações sobre educação no universo rural brasileiro. Athenea Digital. 2010. 17, 179-205. Disponible en http://psicologiasocial.uab.es/athenea/index.php/atheneaDigital/article/view/649 • BLONSKI; M. S. Saci, de Monteiro Lobato: um mito nacionalista. Em tese. Belo Horizonte, v. 8, p. 163-171, dez. 2004 • MONTEIRO LOBATO; O Saci. São Paulo: Brasiliense, 2005. • MONTEIRO LOBATO; Ideias de Jeca Tatu. Biblioteca Azul, 2013. • REVISTA DO CHICO BENTO, n. 90. São Paulo: Globo/Maurício de Sousa, janeiro 1986. Literatura pomocnicza: • DOHME, V. Técnicas de contar histórias. Petrópolis: Vozes, 2010. • KAERCHER, G. E. P, da S. Literatura infantil e educação infantil: Um grande encontro. Cadernos de formação: Formação de professores. Educação Infantil, princípios e fundamentos. São Paulo: Unesp, v.3, p. 135-142, 2010. • MONTEIRO LOBATO, A chave do tamanho. 42º. ed. São Paulo: Brasiliense, 1997. • VALENTE; T. A. Monteiro Lobato: um estudo e A chave do tamanho. São Paulo: Editora Unesp, 2011. |
Efekty uczenia się: |
W efekcie uczestnictwa w zajęciach student, Zna i rozumie: • podstawową literaturą dziecięca brazylijską w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów, jej źródła, oraz zastosowania. • pogłębione studiuów nad portugalskim w wariancie brazylijskim obszarem językowym w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi. • znajomość zjawisk z zakresu literatury dziecięcej, historii literatury i kultury portugalskiego obszaru językowego. • podstawowe tendencje rozwoju myśli portugalskiej i brazylijskiej. Uczestnik zajęć: • z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje. • stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w dyscyplinach wspierających studia brazylijskie. • rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym Brazylii. • porozumiewać się w portugalskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek. Uczestnik zajęć: • podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności. • komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich. • brania odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata. • aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu (Portugalia/Brazylia/Afryka portugalskojęzyczna) przy wykorzystaniu różnych mediów i form. • K_K08: śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w portugalskojęzycznym obszarze językowym w ramach dyscyplinw literaturze dziecięcej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową ma wpływ aktywność - przygotowywanie referatów, omawianie lektur - oraz obecność na zajęciach. Warunkiem niezbędnym do przystąpienia do egzaminu jest spełnienie w/w warunków. Test na ocenę – 50%. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i obecność) – 50%. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.