Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Najnowsza powieść hiszpańska (tworzona pod wpływem telewizji i internetu)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-NPH-01
Kod Erasmus / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Najnowsza powieść hiszpańska (tworzona pod wpływem telewizji i internetu)
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia
Przedmioty do wyboru dla specjalności hiszpańskiej studiów 1 stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć będzie analiza fragmentów powieści należących do najnowszych nurtów prozy hiszpańskiej (2006-2014) i umiejscowienie ich na tle dawnych i nowych zjawisk w literaturze. Omówione zostaną fragmenty dzieł pisarzy uznanych za awangardę młodej hiszpańskiej prozy, takich jak Vicente Luis Mora, Agustín Fernández Mallo, Jorge Carrión, Robert Juan-Cantavella, Patricia Estebán Erlés czy Elvira Navarro. Pomocą w realizacji analiz będą prace teoretyczne wybitnych znawców powieści.

Pełny opis:

Podstawowymi założeniami zajęć są:

- zaznajomienie studentów z najnowszą prozą hiszpańską (2006-2014) oraz jej popularyzacja,

- omówienie niektórych gatunków powieści (powieść gotycka, science fiction, fantastyczna, detektywistyczna, łotrzykowska, itd.) na przykładach fragmentów powieści hiszpańskich młodego pokolenia,

- przedstawienie hiszpańskiej vlogosfery i blogosfery (analiza vlogów i blogów dotyczących literatury, omówienie różnic pomiędzy stylem vlogerów, blogerów i literaturoznawców),

- zaznajomienie studentów z podstawowymi narzędziami analizy powieści oraz jej wymiarów jako dzieła literackiego (analiza źródeł wiedzy na temat bohaterów, punktu widzenia narratora i jego technik manipulacji czytelnika, intertekstualne odniesienia do kultury masowej, itd.),

- wprowadzenie w tematykę obecności nowych mediów w literaturze, czyli tego jak teksty literackie odwołują się do technologii takich jak Internet czy aplikacje mobilne, oraz jak wykorzystują estetykę telewizji (powieść przypominająca serial) czy wideoklipu,

- zaznajomienie studentów z problematyką (audio)wizualności tekstu literackiego, czyli współistnienia tekstu z obrazem i/lub dźwiękiem (obrazy w tekście, odsyłacze do teledysków na platformie Youtube lub do blogów pisarzy i postaci literackich, itd.).

Literatura:

Powieści omawiane we fragmentach:

CARRIÓN, Jorge (2010) Los muertos. Barcelona, Mondadori.

MORA, Vicente Luis (2010) Alba Cromm. Barcelona, Seix Barral.

NAVARRO, Elvira (2014) La trabajadora. Barcelona, Mondadori.

FERNÁNDEZ MALLO, Agustín (2010) Nocilla Dream. Barcelona, Candaya.

OLMOS, Alberto (2011) Ejército enemigo. Barcelona, Mondadori.

POMARES, Ana (2014) Generación alada. Alicante, Edición Club Universitario.

OREJUDO, Antonio (2012) Un momento de descanso. Barcelona, Tusquets.

ESTEBAN ERLÉS, Patricia (2012) Casa de muñecas, Páginas de espuma

Teksty teoretyczne:

GARRIDO DOMÍNGUEZ, Antonio (1996) El texto narrativo. Madrid, Sintesis, str. 121-141.

MORA, Vicente Luis (2010) “Traduciendo narrativa americana: el retorno a la casa (de los otros)”. TRANS (Revista de Traductología). Núm. 14: 25-31.

KUNZ, Marco (2009) “Una década de novelas españolas: 2000-2009”. Quimera. Vol. 313: 46-49.

RODRÍGUEZ BALBONTÍN, Pablo (2011) “El canon indie en la narrativa española del siglo XXI”. Conferencia (64th Annual Kentucky Foreign Language Conference, 14-16 abril de 2011, Universidad de Kentucky, Lexington).

AZANCOT, Nuria (2007) “La generación Nocilla y el afterpop piden paso” [en línea]. El Cultural, 19/07/2007. http://www.elcultural.es/version_papel/LETRAS/21006/La_generacion_Nocilla_y_el_afterpop_piden_paso/ [24.03.2014].

ZIMNA, Justyna (2005) “Zmęczeni kartografowie. Rzecz o wizualności tekstu ilustrowana przykładami z młodej prozy polskiej”. TEKSTUALIA. Vol. 1: 27-45.

McHALE, Brian (2001) Postmodernist fiction. London, Routledge, str. 59-72.

NASIŁOWSKA, Anna (2008) Estetyka postmodernizmu wobec literatury w dobie Internetu. En: WERNER, A., GOSK, H., BRODZKA, A. (Eds.). Co dalej literaturo?: jak zmienia się współczesne pojęcie i sytuacja literatury. Warszawa, Fundacja Akademia Humanistyczna, str. 188-217.

TODOROV, Tzvetan (1981) Introducción a la literatura fantástica. Ciudad México, Premia, str. 31-42.

MARKIEWICZ, Henryk (1996) Odmiany intertekstualności. En: MARKIEWICZ, H., Wymiary dzieła literackiego. Kraków, Wydawnictwo Literackie, str. 215-238.

Skrypt z wyborem fragmentów tekstów literackich i tekstów teoretycznych dostępny jest w bibliotece Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Po zakończeniu zajęć student:

- opanował podstawową terminologię i metodologię dotyczącą badań nad najnowszą prozą hiszpańską (2006-2014) (H1A_W03, K_W03)

- opanował wiadomości dotyczące najnowszych tendencji w powieści hiszpańskiej (końca XX i początku XXI wieku), potrafi umiejętnie umieścić hiszpańską twórczość prozatorską w kontekście literatury światowej i najnowszych tendencji w powieści (H1A_W04, K_W07)

Umiejętności

Po zakończeniu zajęć student:

- umie dokonać krytycznego oglądu i oceny zjawisk prozatorskich, samodzielnej analizy i interpretacji powieści tworzonych pod wpływem najnowszych mediów i kultury popularnej (H1A_U02, K_U02; H1A_U04, K_U04);

• umie systematyzować wiedzę, monitorować swoje procesy rozumienia treści, wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje z różnych źródeł i tak zebrane przedstawić wyniki swoich badań w formie ustnej (prezentacja jako element zaliczenia) i pisemnej (krótki esej jako element zaliczenia) (H1A_U01, K_U01; H1A_U09, K_U09);

Kompetencje społeczne

Po zakończeniu zajęć student:

- rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się oraz doskonalenia własnych kompetencji (H1A_K01: K_K01, K_02)

- jest zainteresowany aktualnymi procesami oraz zjawiskami zachodzącymi w prozie hiszpańskiej ostatnich lat (H1A_K06, K_K08)

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia zajęć jest:

- aktywny udział w dyskusjach na temat analizowanych tekstów teoretycznych i literackich,

- przygotowanie krótkiego referatu na temat związany z omawianymi tekstami (10 minut),

- zaliczenie trzech krótkich kolokwiów (testów wielokrotnego wyboru)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)