Sztuka Brazylii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-SB-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.1
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka Brazylii |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 2 rok 1 stopnia Plan specjalności brazylijskiej 3 rok 1 stopnia Plan specjalności portugalskiej 2 rok 1 stopnia Plan specjalności portugalskiej 3 rok 1 stopnia Przedmioty do wyboru dla specjalności portugalskiej studiów 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Pełny opis: |
Program 1-Sztuka Indian Brazylijskich 2- Sztuka kolonialna 3.1- Styl barokowy i Rokoko 3.2-neoklasycyzm, romantyzm, realizm Wpływy akademicko-eklektyczne Francuska misja artystyczna Romantyzm w Brazylii Realizm w Brazylii 3.3. Modernizm i sztuka współczesna Modernizm brazylijski-geneza i rozwój Tydzień Sztuki Nowoczesnej Ruchy i grupy artystyczne XX wieku Sztuka konceptualna lat 70-tych Nowa figuracja Lata 90-te: neodadaizm i eksperymenty sensorialne Współczesność Charakterystyka zajęć: Zajęcia teoretyczno-praktyczne, wykład, analiza dzieł plastycznych i tekstów, dialog i dyskusja. |
Literatura: |
AMARAL, Aracy. Artes Plásticas na Semana de 22. São Paulo: Perspectiva, 1979. BRITO, Ronaldo. Neoconcretismo: vértice e ruptura do projeto construtivo brasileiro. Rio de Janeiro: Funarte/INAP, 1985. BRUAND, Yves. DUQUE ESTRADA, Luis Gonzaga. Arte Brasileira – pintura e escultura. Rio de Janeiro: Lombaerts, 1988. GOMBRICH, E. H. A História da Arte. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1993. LUCIE-SMITH, Edward, Art today, London, Phaidon, 1995. NAVES, Rodrigo. A forma difícil: ensaios sobre arte brasileira. São Paulo: Ática, 1996. SANTOS, Maria das Graças Vieira Proença. História da Arte. São Paulo: Ática, 2000. ZANINI, Walter. História Geral da Arte no Brasil. V. 2. São Paulo: Instituto Walter Moreira Salles e Fundação Djalma Guimarães, 1983. |
Efekty uczenia się: |
Cel ogólny: Zapoznanie się z twórczością plastyczną w Brazylii od czasów prehistorycznych aż po dzień dzisiejszy: okoliczności formowania się ruchów artystycznych: kontekst społeczny i kulturowy ich powstania; przegląd dzieł i autorów. Cele szczegółowe: Nabycie wiedzy teoretycznej dotyczącej ewolucji sztuki w Brazylii (od sztuki prehistorycznej do sztuki nowoczesnej i współczesnej) Rozwój umiejętności identyfikacji dzieł sztuki Rozwój umiejętności zastosowania nabytej wiedzy o sztuce w refleksji o tożsamości kulturowej społeczeństwa brazylijskiego (umiejętność łączenia kontekstu politycznego, zjawisk społecznych i kulturowych z historią sztuki). Rozwój umiejętności rozumienia nurtów artystycznych i zjawisk kulturowych w kontekście globalnych, międzynarodowych zmian społecznych; wykrywanie wzajemnych zależności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: 1. Aktywność podczas zajęć, udział podczas dyskusji - 20% 2.Egzamin końcowy (pisemny) - 80% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.