Tekst w wybranych gatunkach tradycyjnej muzyki latynoamerykańskiej. Analiza i interpretacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-TTML-01W |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Tekst w wybranych gatunkach tradycyjnej muzyki latynoamerykańskiej. Analiza i interpretacja |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan hispanistyki stosowanej 2 rok 1 stopnia wiecz. Plan hispanistyki stosowanej 3 rok 1 stopnia wiecz. Przedmioty do wyboru dla specjalności hiszpańskiej studiów 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość hiszpańskiego na poziomie minimum B2. Przydatna będzie podstawowa wiedza z zakresu historii i kultury Ameryki Łacińskiej |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest wybranym gatunkom tradycyjnej muzyki laytynoamerykańskiej i karaibskiejanalizowanym przez pryzmat tekstów piosenek i pieśni. |
Pełny opis: |
W ramach kursu studenci poznają wybrane gatunki tradycyjnej muzyki latynoamerykańskiej oraz wybrane teorie interpretacji tekstów, a także podejmują próby własnej analizy i interpretacji. Oczekiwane jest systematyczne przygotowanie do zajęć, udział w dyskusji, przygotowanie własnej transkrypcji i propozycja interpretacji tekstów. Analizowane zagadnienia: - cechy poezji oralnej, piosenek tradycyjnych/folkloru - wpływ prądów literackich: romantyzmu, modernizmu, criollismo - stereotypy dotyczące ról społecznych i płci kulturowej - stereotypy dotyczące rasy i pozycji społecznej - forma i struktura zwrotek, środki stylistyczne, język (dialekt, żargon) Omawiane gatunki muzyczne: 1. Decyma i śpiew improwizowany w tradycyjnej muzyce kreolskiej (payadores, repentistas, controversias). Jej związki z muzyką trubadurów i poezją Złotego Wieku hiszpańskiego 2. Poetyka tanga-piosenki 3. „,Świat odwrócony” w muzyce karnawałowej, na przykładzie murgi urugwajskiej. 4. Meksykańskie corridos 5. Guaracha: humor i krytyka społeczna 6. Kwestie społeczne, rasy i płci kulturowej w muzyce tropikalnej z Karaibów, na przykładzie merengue. 7. Tożsamość etniczna i społeczna w muzyce calypso. 8. Możliwe jest wybranie przez grupę innego gatunku muzycznego, którego teksty zostaną poddane wspólnej analizie. |
Literatura: |
Ed Morales, Guía de la Música Latina. La música latina desde la bossa nova hasta la salsa, Ed. Robinbook, Barcelona, 2010. Isabelle Leymarie, La música latinoamericana. Ritmos y danzas de un continente, Gallimard, Barcelona, 1997 Przemysław Czapliński (red), Literatura ustna, Wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2010. Robert Farris Thompson, Tango. The Art History of Love, Vintage Books, New York, 2006. Michael Rösner (ed.), ¡Bailá! ¡Vení! ¡Volá! El fenómeno tanguero y la literatura: actas del coloquio en Berlín, febrero 1997, Verveurt, 2000. George Reid Andrews “Recordando Africa al inventar Uruguay”, en: Revista de Estudios Sociales, No.26, abril 2007, Bogota, Colombia. (artykuł online) Tony Evora, Música cubana. Los últimos 50 años, Alianza Ed., Madrid 2003 (fragmenty) Quintero Rivera Angel G., Cuerpo y cultura : las musicas "mulatas" y la subversión del baile, Ed. Iberoamericana, 2009 (fragmenty) George Reid Andrews, “Diaspora crossing. Afro-Latin America in Afro-Atlantic”, Latin American Research Review, Vol. 43, No. 3, 2008 by the Latin American Studies Association. Paulina Bojarska, „Murga i candombe - karnawałowe tradycje muzyczne Urugwaju”, w: Ameryka Łacińska Nr 3/93, Centrum Studiów Latynoamerykańskich UW, Warszawa, 2016, str. 28-49. Fernando Ortiz, Africanía de la musica folklorica de Cuba, Ed. Universitaria, La Habana, 1965. Alejo Carpentier, La música en Cuba, Editorial Letras Cubanas, La Habana 1988 (Alejo Carpentier, Muzyka na Kubie, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1980) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po zakończeniu kursu student zna i rozumie - podstawowe metody analizy tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka hiszpańskiego oraz zna podstawową terminologię w opisie języka i rozumie jej źródła i zastosowania; - najważniejsze wydarzenia z historii Ameryki Łacińskiej oraz istotne aspekty kultury i języka hiszpańskiego; - w podstawowym stopniu mechanizmy ewolucji języka hiszpańskiego i jego cechy w poszczególnych epokach; - podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego; - podstawowe zagadnienia kulturoznawstwa krajów hiszpańskojęzycznych (P6S_WG, P6S_WK) UMIEJĘTNOŚCI Po zakończeniu kursu student potrafi - czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim; - przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim; - rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); - napisać oraz zredagować pracę pisemną w języku hiszpańskim (semestralną) z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych; - przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych; - posługiwać się podstawową terminologią z zakresu językoznawstwa i innych dziedzin właściwych studiom hispanistycznym; - posługiwać się językiem hiszpańskim na poziomie C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, tj. posiada kompetencję językową czynną i bierną w zakresie języka hiszpańskiego, potrafi z łatwością zrozumieć wszystkie rodzaje tekstów języka pisanego i mówionego, posługiwać się wyrażeniami idiomatycznymi i kolokwializmami oraz posiada znajomość reguł pragmatyki komunikacji językowej. (P6S_UW, P6S_UK, P6S_UU) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student po ukończeniu kursu jest gotów do: - krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnej i autonomicznej pracy oraz rozumie potrzebę doskonalenia i uczenia się przez całe życie; - planowania i organizacji pracy, przedsiębiorczości i współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; - aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy w zespole pełniąc różne role - śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Ameryki Łacińskiej. (P6S_KK, P6S_KR) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie: Obecności i aktywnego udziału w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności) - 20% Przygotowanie do zajęć: transkrypcja i analiza tekstów 40% Pisemna praca końcowa 40% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Bojarska | |
Prowadzący grup: | Paulina Bojarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.