Komunikacja w praktyce - interpretacja i tworzenie tekstów użytkowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3322-KOMINTEX-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja w praktyce - interpretacja i tworzenie tekstów użytkowych |
Jednostka: | Katedra Lingwistyki Formalnej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Katedry Lingwistyki Formalnej Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie zajęć ułatwia wcześniej przyswojona wiedza z zakresu nauki o języku i komunikacji oraz poprawności i etykiety językowej. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Codzienne kontakty z ludźmi na ogół nas wzmacniają, bywa też jednak tak, że stają się dla nas źródłem frustracji. W tym, żeby mogły być jak najbardziej udane, pomaga zwiększanie świadomości komunikacyjnej i doskonalenie kompetencji komunikacyjnej. Proponowany kurs ma więc charakter praktyczny. Składa się z ćwiczeń z zakresu interpretacji i redakcji wybranych rodzajów tekstów użytkowych. |
Pełny opis: |
Codzienne kontakty z ludźmi na ogół nas wzmacniają, bywa też jednak tak, że stają się dla nas źródłem frustracji. W tym, żeby mogły być jak najbardziej udane, pomaga zwiększanie świadomości i doskonalenie kompetencji komunikacyjnej. Proponowany kurs ma więc charakter praktyczny. Składa się z ćwiczeń związanych z interpretowaniem i formułowaniem wypowiedzi (ustnych i pisemnych). Podstawy kursu stanowią badania naukowe z zakresu nauk o języku i komunikacji. Powiązanie ćwiczeń z interpretacji i redakcji tekstów użytkowych z analizą prac naukowych jest nieprzypadkowe. Pogłębiona refleksja nad językowymi środkami wyrazu i mechanizmami komunikacji międzyludzkiej sprzyja lepszemu rozumieniu tych zjawisk i umożliwia rozwijanie umiejętności komunikacyjnych. Zakres tematów Spotkania Rozmowy (od dyskusji do pogawędki) Publiczne zabieranie głosu Rozmowy telefoniczne Krótkie wiadomości – SMS i inne Pisanie listów i e-maili Redagowanie podań, wniosków, odwołań, reklamacji itp. Sporządzanie notatek służbowych, sprawozdań, upoważnień itd. Komentarze i opinie Ogłoszenia Komunikaty perswazyjne – reklamy, newslettery itp. Tworzenie profili osobowych, biogramów, CV itp. |
Literatura: |
• Adler Ronald B., Rosenfeld Lawrence B., Proctor II Russel F. (2006): Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań. • Antas Jolanta (2002): Zasady polskiej grzeczności. W: Szpila G., red.: Język trzeciego tysiąclecia II, tom 1: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, seria Język i komunikacja 4, Wydawnictwo Tertium, Kraków, s. 347-363. • Anusiewicz Janusz, Marcjanik Małgorzata, red. (1992): Język a kultura, t. 6: Polska etykieta językowa, Wiedza o Kulturze, Wrocław. • Argyle Michael (2001): Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. • Austin John Langshaw (1993): Mówienie i poznawanie: rozprawy i wykłady filozoficzne, PWN, Warszawa. • Berne Eric (2004): W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. • Bogusławski Andrzej (1973): Właściwości pragmatyczne wyrażeń równoznacznych. Projekt schematu, „Pamiętnik Literacki”, t. LXIV, z. 3, s. 121-151. • Czelakowska Anna (2006): Kilka uwag o aktach językowego znieważania, „Język Polski” LXXXVI, nr 1, s. 20–26. • Dąbrowska Anna, Nowakowska Alicja (2005): Język a kultura, t. 17: Życzliwość i agresja w języku i kulturze, Wiedza o Kulturze, Wrocław. • Galasiński Dariusz (1992): Chwalenie się jako perswazyjny akt mowy, Wydawnictwo IJP PAN, Kraków. • Goffman Erving (2000): Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa. • Grice Herbert Paul (1968): Logika i konwersacja, „Przegląd Humanistyczny” nr 6/1977, s. 85-99. • Marcjanik Małgorzata, red. (2005): Grzeczność nasza i obca, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. • Marcjanik Małgorzata (2007): Grzeczność w komunikacji językowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. • Markowski Andrzej (2000): Jak dobrze mówić i pisać po polsku, Reader's Digest, Warszawa. • Pisarek Walery (1985): Słowa między ludźmi, Wydawnictwa Radia Telewizji, Warszawa. • Pisarek Walery (2008): Wstęp do nauki o komunikowaniu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. • Wierzbicka Anna, Wierzbicki Piotr (1968): Praktyczna stylistyka, Wiedza Powszechna, Warszawa. • Wierzbicka Anna (1983): Genry mowy. W: Tekst i zdanie, red. Dobrzyńska T., Janus E., Ossolineum, Wrocław. • Wołk Mariola (2001): Ogłoszenie czy reklama? Problem definiowania pojęcia ‘ogłoszenie’, Prace Językoznawcze UWM 3, s. 149–166. |
Efekty uczenia się: |
Poszerzenie wiedzy na temat sposobów interpretowania i tworzenia wypowiedzi i tekstów. Rozwój umiejętności komunikacyjnych. Zwiększenie świadomości mechanizmów komunikowania i kompetencji związanych z kształtowaniem aktów komunikacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się średnia z oceny za bieżącą pracę nad punktowanymi zadaniami kursowymi i z oceny za wykonanie pracy na zaliczenie w sali. Praca w sali polega na zredagowaniu lub przeredagowaniu jednego dłuższego tekstu lub kilku krótszych tekstów, reprezentujących gatunki omawiane na kursie, a warunkiem dopuszczającym do jej wykonania jest zaliczenie wszystkich zadań z kursu on-line. Zaliczenie końcowe w sali odbywa się w pierwszym tygodniu sesji w budynku Wydziału Neofilologii przy Dobrej 55. Pełny regulamin kursu jest dostępny dla zarejestrowanych uczestników po zalogowaniu się na platformie COME i wejściu na stronę kursu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Celina Heliasz-Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Celina Heliasz-Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.