Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie emancypacji, formy protestu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3402-00SEFP-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Strategie emancypacji, formy protestu
Jednostka: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe
ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Na konwersatorium zastanowimy się, jak formułowane po II wojnie światowej przez lewicę idee emancypacji w ich powiązaniu z ruchami społecznymi (ruchami protestu) mają się do współczesnych prób zmienienia porządku politycznego.

Pełny opis:

Na zajęciach zastanowimy się, jak formułowane po II wojnie światowej przez lewicę idee emancypacji w ich powiązaniu z ruchami społecznymi (ruchami protestu) mają się do współczesnych prób zmienienia porządku politycznego. Ograniczając się do wybranych tekstów spróbujemy zidentyfikować kluczowe stawki debat w powojennym marksizmie, zrekonstruować idee rewolucji 1968 roku i scharakteryzować próby emancypacyjnej interpretacji ewangelii (Martin Luther King, teologia wyzwolenia). Następnie zajmiemy się strategiami emancypacji Afroamerykanów w Stanach Zjednoczonych, krytyką postkolonialną, feministyczną i queer, wreszcie znaczeniem (kontr)rewolucji neokonserwatywnej i neoliberalnej w latach 80. oraz ruchem alterglobalistycznym. Podsumowanie zajęć stanowić będą warsztaty dotyczące projektów studenckich poświęconych badaniom antropologicznym, socjologicznym bądź filozoficznym wybranych współczesnych ruchów protestu.

Tematy zajęć:

1) Powojenne spory w obrębie marksizmu

2) Rok 1968

3) Ewangelia i rewolucja: teologia wyzwolenia w Ameryce Łacińskiej i strategia polityczna Martina Luthera Kinga

4) Martin Luther King i Malcolm X: dwie drogi emancypacji

5) Rewolucja postkolonialna

6) Czy inny podporządkowany może przemówić?

7) Teoria feministyczna: od marginesu do centrum

8) Rewolucja homoseksualna

9) W pułapce asymilacji

10) Strategie queer

11) Po (kontr)rewolucji lat 80.

12) Alterglobalizm

13) i 14) Spotkania warsztatowe poświęcone projektom studenckim

Literatura:

Będziemy omawiać całość lub fragmenty poniższych tekstów:

1) Claude Lefort, Proletarian Experience, opubl. w: Socialisme ou Barbarie no. 11 (novembre-décembre 1952); Louis Althusser, W imię Marksa.

2) Herbert Marcuse, Człowiek jednowymiarowy, Raoul Vaneigem, Rewolucja życia codziennego

3) Camilo Torres, Stuła i karabin, Warszawa 1970., Gustavo Gutiérrez, Teologia wyzwolenia. Historia, polityka i zbawienie, Warszawa 1976, Martin Luther King, List z aresztu w Birmingham,

4) Martin Luther King, Miecz, który nie kaleczy, Zbigniew Marcin Kowalewski, Malcolm X czyli rewolucja na stykach czarnego nacjonalizmu i socjalizmu”, Lewą nogą 12, 2000, s. 119-194.

5) Frantz Fanon, Czarna skóra, białe maski; Wyklęty lud ziemi

Gillo Pontecorvo, „Burn! / Queimada”

6) Gayatri Chakravorty Spivak, Czy inny podporządkowany może przemówić?

7) bell hooks, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum

8) Guy Hocquenghem, Homosexual Desire, Mario Mieli, Elementi di critica omosessuale

9) Jasbir K. Puar, Terrorist Assemblages. Homonationalism in Queer Times

10) Jay Stewart, Academic Theory, w: C. Richards, W.P. Bouman, M.-J. Barker (red.), Genderqueer and Non-Binary Genders

11) Susan Faludi, Reakcja, Peter Sloterdijk, Krytyka cynicznego rozumu

12) Immanuel Wallerstein, Globalizacja czy epoka przejściowa, Lewą nogą 13, 2001, s. 136-155, Naomi Klein, No logo, Michael Hardt, Antonio Negri, Imperium

Efekty uczenia się:

K_W05 zna w pogłębionym zakresie zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej

K_W12 zna mechanizmy funkcjonowania języka i mowy w kontekście antropologicznym, socjologicznym i przyrodniczych

K_U02 potrafi w pogłębionym i szerokim zakresie dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac

K_U04 posiada umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki

K_K01 rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów

K_K04 potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne

Metody i kryteria oceniania:

Analiza tekstu, dyskusja, praca projektowa.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Laskowski, Łukasz Mikołajewski
Prowadzący grup: Piotr Laskowski, Łukasz Mikołajewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)