Strategie emancypacji, formy protestu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-00SEFP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Strategie emancypacji, formy protestu |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Na konwersatorium zastanowimy się, jak formułowane po II wojnie światowej przez lewicę idee emancypacji w ich powiązaniu z ruchami społecznymi (ruchami protestu) mają się do współczesnych prób zmienienia porządku politycznego. |
Pełny opis: |
Na zajęciach zastanowimy się, jak formułowane po II wojnie światowej przez lewicę idee emancypacji w ich powiązaniu z ruchami społecznymi (ruchami protestu) mają się do współczesnych prób zmienienia porządku politycznego. Ograniczając się do wybranych tekstów spróbujemy zidentyfikować kluczowe stawki debat w powojennym marksizmie, zrekonstruować idee rewolucji 1968 roku i scharakteryzować próby emancypacyjnej interpretacji ewangelii (Martin Luther King, teologia wyzwolenia). Następnie zajmiemy się strategiami emancypacji Afroamerykanów w Stanach Zjednoczonych, krytyką postkolonialną, feministyczną i queer, wreszcie znaczeniem (kontr)rewolucji neokonserwatywnej i neoliberalnej w latach 80. oraz ruchem alterglobalistycznym. Podsumowanie zajęć stanowić będą warsztaty dotyczące projektów studenckich poświęconych badaniom antropologicznym, socjologicznym bądź filozoficznym wybranych współczesnych ruchów protestu. Tematy zajęć: 1) Powojenne spory w obrębie marksizmu 2) Rok 1968 3) Ewangelia i rewolucja: teologia wyzwolenia w Ameryce Łacińskiej i strategia polityczna Martina Luthera Kinga 4) Martin Luther King i Malcolm X: dwie drogi emancypacji 5) Rewolucja postkolonialna 6) Czy inny podporządkowany może przemówić? 7) Teoria feministyczna: od marginesu do centrum 8) Rewolucja homoseksualna 9) W pułapce asymilacji 10) Strategie queer 11) Po (kontr)rewolucji lat 80. 12) Alterglobalizm 13) i 14) Spotkania warsztatowe poświęcone projektom studenckim |
Literatura: |
Będziemy omawiać całość lub fragmenty poniższych tekstów: 1) Claude Lefort, Proletarian Experience, opubl. w: Socialisme ou Barbarie no. 11 (novembre-décembre 1952); Louis Althusser, W imię Marksa. 2) Herbert Marcuse, Człowiek jednowymiarowy, Raoul Vaneigem, Rewolucja życia codziennego 3) Camilo Torres, Stuła i karabin, Warszawa 1970., Gustavo Gutiérrez, Teologia wyzwolenia. Historia, polityka i zbawienie, Warszawa 1976, Martin Luther King, List z aresztu w Birmingham, 4) Martin Luther King, Miecz, który nie kaleczy, Zbigniew Marcin Kowalewski, Malcolm X czyli rewolucja na stykach czarnego nacjonalizmu i socjalizmu”, Lewą nogą 12, 2000, s. 119-194. 5) Frantz Fanon, Czarna skóra, białe maski; Wyklęty lud ziemi Gillo Pontecorvo, „Burn! / Queimada” 6) Gayatri Chakravorty Spivak, Czy inny podporządkowany może przemówić? 7) bell hooks, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum 8) Guy Hocquenghem, Homosexual Desire, Mario Mieli, Elementi di critica omosessuale 9) Jasbir K. Puar, Terrorist Assemblages. Homonationalism in Queer Times 10) Jay Stewart, Academic Theory, w: C. Richards, W.P. Bouman, M.-J. Barker (red.), Genderqueer and Non-Binary Genders 11) Susan Faludi, Reakcja, Peter Sloterdijk, Krytyka cynicznego rozumu 12) Immanuel Wallerstein, Globalizacja czy epoka przejściowa, Lewą nogą 13, 2001, s. 136-155, Naomi Klein, No logo, Michael Hardt, Antonio Negri, Imperium |
Efekty uczenia się: |
K_W05 zna w pogłębionym zakresie zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej K_W12 zna mechanizmy funkcjonowania języka i mowy w kontekście antropologicznym, socjologicznym i przyrodniczych K_U02 potrafi w pogłębionym i szerokim zakresie dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac K_U04 posiada umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki K_K01 rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów K_K04 potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza tekstu, dyskusja, praca projektowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Laskowski, Łukasz Mikołajewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Laskowski, Łukasz Mikołajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.