Współczesne sztuki plastyczne w perspektywie socjokulturowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-00WSPWPS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne sztuki plastyczne w perspektywie socjokulturowej |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza studenta w wybrane społeczno-kulturowe zagadnienia i nurty współczesnych sztuk plastycznych. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny 1. Wstęp: Strukturalność antystrukturalność sztuki współczesnej 2. Abstrakcja kontra przedstawienie 3. Akcje, happeningi, performanse 4. Ciało i body art 5. Instalacje i akcje 6. Sztuka wideo 7. „Inny” jako temat dzieła sztuki 8. Sztuka w Polsce 9. Sztuka a polityka 10. Modernizm i postmodernizm 11. Modernizm i postmodernizm cd. 12. Spisek sztuki 13. Instytucjonalne definicje sztuki: pole i świat sztuki 14. Sztuka a stratyfikacja społeczna 15. Podsumowanie |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wg kolejności zajęć) Wasyl Kandyński 1996, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, s. 37 – 55, 107 – 121. Malewicz Kazimierz 2006, Świat bezprzedmiotowy, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, s. 65 – 99. Marvin Carlson 2007, Performans, PWN, Warszawa, s. 133 – 175. Susanne Rennert, On sunny days, count the waves of the rhine. On windy days, count the waves of the rhine. Wczesne lata Name June Paika w Nadreni (1958 – 1963), w: A. Kubicka-Dzieduszycka, K. Dobrowolski (red.) 2009, Nam June Paik. Driving Media z serii: „Widok. Wro media art reader” nr 2, s. 30., s. 12 – 30. Tadeusz Kantor 2005, Panoramiczny happening morski, w: T. Kantor, Metamorfozy. Teksty o latach 1934 – 1974, Ossolineum, Cricoteka, Wrocław-Kraków, s. 361 – 363. Zbigniew Warpechowski, 039. Champion, 040 Champion of Golgotha, 041 Champion of Golgotha, w: Z. Warpechowski, Zasobnik, Autorski opis trzydziestu lat drogi życia poprzez sztukę performance, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, s. 44 – 49. Natalia LL, Body art i performance, w: Natalia LL (red.), Natalia LL Texty. Teksty Natalii LL. O Natalii LL, BWA, Bielsko-Biała, s. 88 – 94. Krystyna Duniec 2006, Mięso i krew, w: „Dialog” nr 11, Listopad 2006, s. 88 – 96. Łukasz Chotkowski, Performans autobiograficzny Mariny Abramović, w: „Dialog” nr 11, Listopad 2006, s. 97 – 111. Kinga A. Gajda, Piękne inaczej, w: „Dialog” nr 11, Listopad 2006, s. 112 – 117. Kijewski 85 – 89 (Marek Kijewski, rozm. Joanna Sokołowska) w: E. Gorządek (red.), Marek Kijewski. Drżę więc cały, gdy mogę was ozłocić, CSW, Warszawa 2008 (kat. wyst.), s. 13 – 42. Artur Żmijewski, Z Wiaderkami świńskim truchtem. Z Katarzyną Kozyrą rozmawia Artur Żmijewski, w: A. Żmijewski, Drżące ciała, Rozmowy z artystami, Krytyka Polityczna, Warszawa, s. 186 – 194. Lars Movin, Mistrz zen sztuki wideo: między minimalizmem a przesadą, w: A. Kubicka-Dzieduszycka, K. Dobrowolski (red.) 2009, Nam June Paik. Driving Media z serii: „Widok. Wro media art reader” nr 2, s. 52 – 73. Bill Viola 2007, Przejście, w: M. Brewińska (red.), Bill Viola, „Zachęta”, Warszawa, s. 19. Bill Viola 2007, Kwintet zdumionych, w: M. Brewińska (red.), Bill…, op. cit., s. 33. Maria Brewińska 2007, Świadomość medium, w: M. Brewińska (red.), Bill…, op. cit., s. 73 – 101. Paweł Możdżyński, Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa, Wydawnictwa UW, Warszawa, s. 119 – 146. Andrzej Turowski, Polska, kraj formy osłabionej, w: B. Czubak (red.), W Polsce czyli gdzie?, CSW, Warszawa 2006 (katalog wystawy), s. 10 – 15. Ewa Mikina, Gdzie?, w: B. Czubak (red.), W Polsce czyli ..., op. cit., s. 22 – 30. Bożena Czubak, W Polsce czyli gdzie?, w: B. Czubak (red.), W Polsce czyli…, op. cit., s. 42- 55. Jacques Rancière 2007, Estetyka jako polityka, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, s. 21-38. Piotr Piotrowski 2011, Znaczenia modernizmu, Rebis, Poznań, s. 12 – 66. Jean - Francois Lyotard 1996, Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm?, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Wyd. Baran i Suszyński, Kraków, s. 47 – 61. Jean - Francois Lyotard 1996, Filozofia i malarstwo w epoce eksperymentu, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm…op. cit., s. 62 – 80. Ryszard W. Kluszczyński 2004, Awangarda w ponowoczesności, w: „Kultura Współczesna” nr 1 (39) 2004, s. 126 – 137. Zygmunt Bauman 2000, Ponowczesność, czyli o niemożliwości awangardy, w: Z. Bauman, Ponowczesność jako żródło cierpień, Sic!, Warszawa, s. 155 – 164. Wolfgang Welsch 2004, Narodziny filozofii postmodernistycznej z ducha sztuki modernistycznej, w: R. Nycz (red.), Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, Universitas, Kraków, s. 429 – 461. Jean Baudrillard, Spisek sztuki, Sic!, Warszawa, s. 35 – 84. Jean Clair 2007, De imundo. Apofatyczność i apokastaza w dzisiejszej sztuce, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, Przedmowa i Rozdział 2, s. 8, 17 – 28. Pierre Bourdieu, Wacquant Loïc J.D. 2001, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa, s. 77 – 99. Arthur C. Danto 2006, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Wydawnictwo UJ, Kraków, s. 35 – 46. Pierre Bourdieu 2005, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, s 9 – 16, 323 – 364. Literatura zalecana Marian Golka 2008, Socjologia sztuki, Wydawnictwo Difin, Warszawa. Nathalie Heinich 2010, Socjologia sztuki, Oficyna Naukowa, Warszawa. Anda Rottenberg 2006, Sztuka w Polsce 1945 – 2005, Stentor, Warszawa. Chrzanowska – Pieńkos J. (red.), Klasycy XX wieku. Picasso, Bacon, Beuys, Duchamp, Kandinsky, Warhol, Malewicz, Dali, Mondrian, Brancusi, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa [kat. wyst.] Pierre Bourdieu 2001, Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, Wydawnictwo Universitas, Kraków. Pierre Bourdieu 2005, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, s. 19 – 279. Umberto Eco 2008, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Wydawnictwo WAB, Warszawa, s. 47 – 98. Victor Turner 2005, Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, Wydawnictwo UJ, Kraków, s. 15 – 46. Victor Turner 2010, Proces rytualny. Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa, s. 115 – 195. Kluszczyński Ryszard W. 1997, Awangarda. Rozważania teoretyczne, Wydawnictwo UŁ, Łódź. Lilianna Bieszczad (red.) 2006, Wiek awangardy, Universitas, Kraków. Łukasz Ronduda 2006, Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Rabid, Kraków. Anda Rottenberg 2006, Sztuka w Polsce 1945 – 2005, Sentor, Warszawa. Paweł Możdżyński, Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa, Wydawnictwa UW, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - potrafi sformułować podstawowe zagadnienia socjo-kulturowe dotyczące sztuk plastycznych XX i XXI wieku; - posiada wiedzę z zakresu mediów i kierunków artystycznych; - potrafi dokonywać samodzielnej interpretacji współczesnego dzieła sztuki; - posiada wiedzę z zakresu różnych nurtów krytyki artystycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach oraz ocena z pracy semestralnej dopuszczają studenta do egzaminu. Ocena z egzaminu ustnego jest końcową oceną z przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.