Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3402-01SRRL-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Socjologia rodziny
Jednostka: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza w podstawowe pojęcia z zakresu socjologii rodziny. Przekazuje wiedzę dotyczącą rodziny z punktu widzenia znaczenia rodziny dla jej członków, funkcjonowania w społeczeństwie, uwarunkowań dokonujących się przemian. Przygotowuje do prowadzenia i analizy badań z szeroko pojętej problematyki małżeństwa i rodziny

Pełny opis:

Celem wykładu jest :

• wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące socjologii małżeństwa i rodziny; zapoznanie z właściwą aparaturą pojęciową

• uświadomienie związku między czynnikami społecznymi a przemianami rodziny

• przedstawienie uwarunkowań zagrożeń dla tworzenia rodziny i zagrożeń dla jej funkcjonowania

• pokazanie stałych elementów znaczeniowych rodziny w dwóch perspektywach – społeczeństwa oraz jednostki

• przedstawienie głównych kierunków i obszarów funkcjonowania rodziny

• zarysowanie płaszczyzn rozwoju oraz zagrożeń w funkcjonowaniu rodziny i jej alternatywnych form

• przedstawienie przeglądu ilościowych i jakościowych analiz danych empirycznych na temat rodziny z zakresu nauk społecznych – przekaz sposobu wykorzystywania podejść socjologicznych potrzebnych dla rozumienia danych empirycznych

Literatura:

• Adamski F., Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Wydawnictwo UJ, Kraków 2002, s. 27-33

• Dyczewski L, Rodzina, społeczeństwo, państwo. KUL, Lublin 1994, s. 11-27

• Doniec R., Rodzina wielkiego miasta. Wyd. UJ, Kraków 2001, s. 11-13

• Graniewska D., Rodzina a bezrobocie. Sytuacja w Polsce [w] Z. Tyszka (red), Współczesne rodziny polskie – ich stan i kierunek przemian. Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2001, 333-341

• Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005, s. 12-32; 50-69

• Slany K., Socjo-demograficzny „syndrom opóźniania” i jego konsekwencje dla polityki społecznej [w] A. Michalska (red), Obrazy życia rodzinnego z perspektywy interdyscyplinarnej. Seria: Roczniki Socjologii Rodziny. Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2006, s. 13-19

• Kwak A., Rodzina i jej przemiany. ISNS UW, Warszawa 1994, s. 9-26

• Tyszka Z., System metodologiczny wieloaspektowej integralnej analizy życia rodzinnego. Wyd. UAM, Poznań 2001, 41-46; 69-87

• Harwas-Napierała B., Modele ról płciowych i ich psychologiczne konsekwencje dla małżeństwa i rodziny [w] H. Liberska, M. Matuszewska (red), Małżeństwo: męskość, kobiecość, miłość, konflikt. Wydawnictwo Fundacji Humaniora. Poznań 2001, 75-94

• Kotlarska-Michalska A., Ważność problematyki „doboru małżeńskiego” w socjologicznych badaniach nad małżeństwem. Rocznik Socjologii Rodziny 1994, T.VI, s. 221-233

• Kotlarska-Michalska A., Małżeństwo jako związek, wspólnota, instytucja społeczna, podsystem i rodzaj stosunku społecznego. Roczniki Socjologii Rodziny 1998, 49-66

• Ziemska M., Rodzina a osobowość, Wiedza Powszechna, Warszawa 1975, s. 35-41

• Ziemska M., Zmiany w relacjach małżeńskich w cyklu życia rodziny [w] M. Ziemska (red), Rodzina współczesna. Wyd. UW, Warszawa 2001, s. 44-56

• Ziemska M., Postawy rodzicielskie. Wiedza Powszechna, Warszawa 2009, s. 31-75

• Kwak A., Społeczny i indywidualny wymiar rodzicielstwa [w] A. Kwak (red), Rodzicielstwo – między domem, prawem, służbami socjalnymi. Wyd. APS, Warszawa 2008, s. 18-39

• Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie. Warszawa 1994, R. IV, [Uwarunkowania przemocy w rodzinie] są inne wydania, podaję tytuł rozdziału

• Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie [w] E. Milewska, A. Szymanowska (red), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. CMPP-P MEN, Warszawa 2000, s.185-197

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• zna i stosuje adekwatnie aparat pojęciowy związany z tematyką małżeństwa i rodziny

• zna i opisuje mechanizmy i kierunek przemian rodziny

• wie jak analizować wyniki badań oraz dane statystyczne dotyczące rodziny

• ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych – szczególnie w odniesieniu do rodziny

• ma rozszerzoną wiedzę o relacjach między strukturami społecznymi a rodziną

• posiada pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w rodzinie w warstwie teoretycznej i empirycznej

Umiejętności:

• potrafi wykorzystywać interdyscyplinarne aspekty wiedzy o rodzinie

• potrafi opisać znaczenie rodziny dla jej członków i dla społeczeństwa

• potrafi analizować i wyjaśniać procesy przemian społecznych w odniesieniu do rodziny

• potrafi identyfikować zagrożenia dla funkcjonowania rodziny

Kompetencje:

• jest wstępnie przygotowany do podejmowania merytorycznej dyskusji dotyczącej sytuacji rodziny,

• potrafi samodzielnie uzupełniać nabytą wiedzę z wykorzystaniem podejścia interdyscyplinarnego

Metody i kryteria oceniania:

• zaliczenie na ocenę, kontrola obecności

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)