Socjologia rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-01SRRL-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia rodziny |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w podstawowe pojęcia z zakresu socjologii rodziny. Przekazuje wiedzę dotyczącą rodziny z punktu widzenia znaczenia rodziny dla jej członków, funkcjonowania w społeczeństwie, uwarunkowań dokonujących się przemian. Przygotowuje do prowadzenia i analizy badań z szeroko pojętej problematyki małżeństwa i rodziny |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest : • wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące socjologii małżeństwa i rodziny; zapoznanie z właściwą aparaturą pojęciową • uświadomienie związku między czynnikami społecznymi a przemianami rodziny • przedstawienie uwarunkowań zagrożeń dla tworzenia rodziny i zagrożeń dla jej funkcjonowania • pokazanie stałych elementów znaczeniowych rodziny w dwóch perspektywach – społeczeństwa oraz jednostki • przedstawienie głównych kierunków i obszarów funkcjonowania rodziny • zarysowanie płaszczyzn rozwoju oraz zagrożeń w funkcjonowaniu rodziny i jej alternatywnych form • przedstawienie przeglądu ilościowych i jakościowych analiz danych empirycznych na temat rodziny z zakresu nauk społecznych – przekaz sposobu wykorzystywania podejść socjologicznych potrzebnych dla rozumienia danych empirycznych |
Literatura: |
• Adamski F., Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Wydawnictwo UJ, Kraków 2002, s. 27-33 • Dyczewski L, Rodzina, społeczeństwo, państwo. KUL, Lublin 1994, s. 11-27 • Doniec R., Rodzina wielkiego miasta. Wyd. UJ, Kraków 2001, s. 11-13 • Graniewska D., Rodzina a bezrobocie. Sytuacja w Polsce [w] Z. Tyszka (red), Współczesne rodziny polskie – ich stan i kierunek przemian. Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2001, 333-341 • Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005, s. 12-32; 50-69 • Slany K., Socjo-demograficzny „syndrom opóźniania” i jego konsekwencje dla polityki społecznej [w] A. Michalska (red), Obrazy życia rodzinnego z perspektywy interdyscyplinarnej. Seria: Roczniki Socjologii Rodziny. Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2006, s. 13-19 • Kwak A., Rodzina i jej przemiany. ISNS UW, Warszawa 1994, s. 9-26 • Tyszka Z., System metodologiczny wieloaspektowej integralnej analizy życia rodzinnego. Wyd. UAM, Poznań 2001, 41-46; 69-87 • Harwas-Napierała B., Modele ról płciowych i ich psychologiczne konsekwencje dla małżeństwa i rodziny [w] H. Liberska, M. Matuszewska (red), Małżeństwo: męskość, kobiecość, miłość, konflikt. Wydawnictwo Fundacji Humaniora. Poznań 2001, 75-94 • Kotlarska-Michalska A., Ważność problematyki „doboru małżeńskiego” w socjologicznych badaniach nad małżeństwem. Rocznik Socjologii Rodziny 1994, T.VI, s. 221-233 • Kotlarska-Michalska A., Małżeństwo jako związek, wspólnota, instytucja społeczna, podsystem i rodzaj stosunku społecznego. Roczniki Socjologii Rodziny 1998, 49-66 • Ziemska M., Rodzina a osobowość, Wiedza Powszechna, Warszawa 1975, s. 35-41 • Ziemska M., Zmiany w relacjach małżeńskich w cyklu życia rodziny [w] M. Ziemska (red), Rodzina współczesna. Wyd. UW, Warszawa 2001, s. 44-56 • Ziemska M., Postawy rodzicielskie. Wiedza Powszechna, Warszawa 2009, s. 31-75 • Kwak A., Społeczny i indywidualny wymiar rodzicielstwa [w] A. Kwak (red), Rodzicielstwo – między domem, prawem, służbami socjalnymi. Wyd. APS, Warszawa 2008, s. 18-39 • Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie. Warszawa 1994, R. IV, [Uwarunkowania przemocy w rodzinie] są inne wydania, podaję tytuł rozdziału • Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie [w] E. Milewska, A. Szymanowska (red), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. CMPP-P MEN, Warszawa 2000, s.185-197 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • zna i stosuje adekwatnie aparat pojęciowy związany z tematyką małżeństwa i rodziny • zna i opisuje mechanizmy i kierunek przemian rodziny • wie jak analizować wyniki badań oraz dane statystyczne dotyczące rodziny • ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych – szczególnie w odniesieniu do rodziny • ma rozszerzoną wiedzę o relacjach między strukturami społecznymi a rodziną • posiada pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w rodzinie w warstwie teoretycznej i empirycznej • Umiejętności: • potrafi wykorzystywać interdyscyplinarne aspekty wiedzy o rodzinie • potrafi opisać znaczenie rodziny dla jej członków i dla społeczeństwa • potrafi analizować i wyjaśniać procesy przemian społecznych w odniesieniu do rodziny • potrafi identyfikować zagrożenia dla funkcjonowania rodziny Kompetencje: • jest wstępnie przygotowany do podejmowania merytorycznej dyskusji dotyczącej sytuacji rodziny, • potrafi samodzielnie uzupełniać nabytą wiedzę z wykorzystaniem podejścia interdyscyplinarnego |
Metody i kryteria oceniania: |
• zaliczenie na ocenę, kontrola obecności |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.