Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Oralność kultur Afryki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-AF-OKA-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Oralność kultur Afryki
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Wydział Orientalistyczny - przedmioty ogólnouniwersyteckie
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład monograficzny, którego celem jest przedstawienie specyfiki tradycji ustnej kultur afrykańskich.

Pełny opis:

Przedmiotem wykładu będą różne formy tradycyjnych przekazów ustnych jakie kultywowane są na kontynencie afrykańskim. Jako podstawa teoretyczna posłuży teoria oralności, a przede wszystkim charakterystyka oralności W. J. Onga. Zajmiemy się również ewolucją najważniejszych pojęć związanych z oralnością takimi jak: narracja tradycyjna, folklor, tradycja ustna, literatura ustna, oratura oraz wyjaśnimy ich znaczenie i wzajemne oddziaływanie. Ważne miejsce zajmie przedstawienie historii oraz metodologii badań tradycji ustnej kultur afrykańskich od ich początków do chwili obecnej ( R. Finnegan). Jako ilustracja posłużą tłumaczenia przykładów oratury, z różnych terenów Afryki: różne rodzaje pieśni pochwalnych; pieśni okazjonalne: towarzyszące narodzinom, nadawaniu imienia, ślubom, pracy, odpoczynkowi, pogrzebom; mity i legendy, opowieści; bajki; przysłowia; zagadki zarówno w postaci audiowizualnej, jak i te spisane, wydane w antologiach. Szczególne miejsce poświęcone zostanie poezji, gdyż to właśnie poezja jest najbardziej charakterystyczną formą ustnego przekazu. Rym to najważniejszy środek mnemotechniczny. Twórcy poezji w różnych częściach Afryki różnie są nazywani (grioci w Afryce Zachodniej, imbongi w południowej części kontynentu, czy też azmari w Etiopii), ale ich działalność posiada wiele cech wspólnych, które zostaną tu zdefiniowane. Omówione również będzie znaczenie przekazó∑ ustnych w badaniach historycznych (J. Vansina).

Literatura:

Finnegan, R., Oral Literature in Africa, Oxford 1970.

____, The Oral and Beyond, Oxford 2007.

Hale, T. A., Griots and Griotes, Bloomington 2007.

Havelock, E. A., Przedmowa do Platona, tłum. P. Majewski, Warszawa 2007.

Hodza, A.C., Shona Praise Poetry, Oxford 1979.

Kaschula, R. H., African Oral Literature: Functions in Contemporary Contexts, Claremont 2001.

Lord, A. B. Pieśniarz i jego opowieść, tłum. P. Majewski, Warszawa 2010.

Miruka, O., Studying Oral Literature, Nairobi 1999.

Ong, W. J., Oralność i pimienność. Słowo poddane technologii, tłum. J. Japola, Lublin 1992.

Vansina, J., Oral Tradition as History, Oxford 1985.

____, Oral Tradition, a Study in Historical Methodology, New Brunswick-London 2006.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student ma poszerzoną wiedzę na temat tradycji ustnych Afryki i potrafi umieścić je w kontekście kulturowym.

Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:

Wiedza

- ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu tradycji ustnej różnych społeczeństw Afryki;

- posiada wiedzę na temat wybranych problemów kultur Afryki w zakresie tradycji ustnej w perspektywie porównawczej;

- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury, historii i zagadnień społeczno-politycznych z perspektywy tradycji ustnej Afryki;

- ma wiedzę o stanie badań w zakresie tradycji ustnej Afryki w ośrodkach badawczych w Polsce i na świecie;

- zna i rozumie metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów tradycji ustnej Afryki.

Umiejętności:

- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Afryki, również na podstawie materiałów źródłowych należących do tradycji ustnej;

- potrafi porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi przykładami literatury ustnej a zagadnieniami tradycji i współczesności;

- potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać cenniejsze przykłady oratury różnych kultur Afryki.

Kompetencje:

- potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne;

- ma świadomość odmienności kulturowej decydującej o wysokich walorach estetycznych i merytorycznych tradycji ustnych Afryki i zdaje sobie sprawę z wagi i zasięgu ich oddziaływania na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych;

- rozumie i docenia wartość tradycji ustnej Afryki;

- dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości literackie i kulturowe Afryki w relacjach międzykulturowych, traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną.

Metody i kryteria oceniania:

Kontrola obecności - dopuszczalne dwie nieobecności, czyli 4 godz., w semestrze; w przypadku nieobecności spowodowanej chorobą zaświadczenie lekarskie usprawiedliwiające tę nieobecność powinno zostać przedłożone w terminie siedmiu dni roboczych od wskazanej w nim daty zakończenia zwolnienia.

Prezentacja grupowa dotycząca wybranego zagadnienia.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)