Hieroglify egipskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-EG-HG2-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Hieroglify egipskie |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Wydział Orientalistyczny - przedmioty ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Student powinien móc korzystać z literatury w językach kongresowych. |
Skrócony opis: |
Pierwsze kroki w gąszcz egipskich hieroglifów; w trakcie zajęć studenci nauczą się „czytać” przedstawienia na ścianach starożytnych świątyń i grobowców, orientować się w ich znaczeniu i rozpoznawać najważniejsze postacie. |
Pełny opis: |
Zajęcia składają się z części teoretycznej i praktycznej. W ich trakcie uczestnicy dowiedzą się, jak mówili i pisali starożytni Egipcjanie: poznają podstawy języka, stosowane do jego utrwalania systemy pisma oraz pomoce używane dziś do czytania dokumentów na papirusach, ostrakonach i kamiennych blokach. Druga część zajęć będzie poświęcona praktycznemu zastosowaniu zdobytej wiedzy: samodzielnemu czytaniu i pisaniu nieskomplikowanych tekstów hieroglificznych (dla szczególnie zainteresowanych również klątw). |
Literatura: |
A. Ćwiek, Hieroglify egipskie. Mowa bogów, Poznań 2016 H.G. Fischer, Ancient Egyptian Calligraphy, New York 1988, 3 wyd. G. Englund, Introduction to pharaonic Egyptian, Uppsala 1975 R. Parkinson, Cracking Codes. The Rosetta Stone and Decipherment. With Contribution by W. Diffie, M. Fischer and R.S. Simpson, London 1999 R, Schulz, M. Seidel (red.), Egipt. Świat faraonów, Kolonia 2001 A. Gardiner, Egyptian Grammar. Being An Introduction to the Study of Hieroglyphs, Oxford 1927, third edition, revised 1994 Szczegółowa literatura do poszczególnych tematów będzie podawana na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem: Wiedza: - ma podstawową wiedzę o klasycznym języku egipskim; - ma podstawową wiedzę na temat systemu pisma hieroglificznego; Umiejętności: - potrafi rozpoznać główne elementy egipskich inskrypcji monumentalnych; Kompetencje: - ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła, kontrola obecności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.