Historia Hiszpanii. Nazwa i idea na przestrzeni wieków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CS-HHIS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Hiszpanii. Nazwa i idea na przestrzeni wieków |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Praktyczna znajomość języka hiszpańskiego na poziomie B1 albo B2 (nie jest wymagane posiadanie certyfikatu) |
Skrócony opis: |
Wykład na temat historii Hiszpanii od czasów prehistorycznych do współczesności. Główny nacisk zostanie położony na kwestię terminu „Hiszpania” i jej ewolucję na przestrzeni wieków. |
Pełny opis: |
W ramach tego kursu historii Hiszpanii nie dokonujemy zwykłego przeglądu zagadnień z historii tego kraju iberyjskiego, a dogłębnej analizy wydarzeń historycznych i ruchów politycznych, które – z upływem czasu – wpłynęły na zmianę pojmowania tego, co dziś nazywamy Hiszpanią. |
Literatura: |
BENNASAR, Bartolomé, Historia de los españoles, Barcelona, 1989, 2 vols. DOMÍNGUEZ ORTIZ, Antonio, España. Tres milenios de Historia, Madrid, 2000. GARCÍA DE CORTÁZAR, Fernando, Biografía de España, Barcelona, 1998. --- Los mitos de la Historia de España, Barcelona, 2004. --- Historia de España. De Atapuerca al euro, Barcelona, 2004. GARCÍA DE CORTÁZAR, Fernando (Dir.), Memoria de España, Madrid, 2004. GARCÍA DE CORTÁZAR, Fernando y GONZÁLEZ VESGA, José Manuel, Breve Historia de España, Madrid, 1994. MARÍAS, Julián, España inteligible. Razón histórica de las Españas, Madrid, 2002. MIŁKOWSKI, Tadeusz y MACHCEWICZ, Paweł, Historia Hiszpanii, Wrocław, 1998. PALACIO ATARD, Vicente (Ed.), De Hispania a España. El nombre y el concepto a través de los siglos, Madrid, 2005. PÉREZ, Joseph, Historia de España, Barcelona, 1999. REAL ACADEMIA DE LA HISTORIA (Ed.), España. Reflexiones sobre el ser de España, Madrid, 1997. UBIETO, Antonio; REGLÁ, Juan; JOVER, José María y SECO, Carlos, Introducción a la Historia de España, Barcelona, 1983. |
Efekty uczenia się: |
Zrozumienie najważniejszych procesów historii Hiszpanii i ich znaczenia w czasach współczesnych, ze szczególnym uwzględnieniem samego pojęcia Hiszpanii. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza; ma podstawową wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego w Polsce oraz w wybranym kraju Śródziemnomorza; potrafi samodzielnie wyodrębnić podstawowe tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w języku polskim oraz w wybranym języku Śródziemnomorza; ma świadomość znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze Europy; ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę na temat kultury wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji; potrafi samodzielnie wyodrębnić oraz ocenić krytycznie tezy wysłuchanej prezentacji / potrafi samodzielnie wyodrębnić oraz ocenić krytycznie tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w języku polskim, w wybranym języku Śródziemnomorza oraz w innym języku obcym |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz ewentualnej krótkiej pracy pisemnej (na stopień); liczba dopuszczalnych nieobecności – 2. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.