Alfabet „drugiej kultury” – co warto wiedzieć o fizyce.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON262-AL-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.2
|
Nazwa przedmiotu: | Alfabet „drugiej kultury” – co warto wiedzieć o fizyce. |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Według C.P Snow’a – autora “Dwóch kultur” – zrozumienie tego, co odkrył Newton, jest równie ważne dla kultury (także osobistej) jak znajomość dzieł Szekspira. Zajęcia oferują przegląd podstawowych teorii i aktualnych problemów fizyki. Omówione zostaną takie zagadnienia, jak komputer kwantowy, bozon Higgsa, fale grawitacyjne, teoria chaosu, wielki wybuch, zmiany klimatyczne. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przyswojenie wiedzy potrzebnej do poznania aktualnego stanu badań z zakresu najważniejszych zagadnień fizyki. Pozwoli to uczestnikom na zrozumienie zjawisk i technologii, które mają duży wpływ na naszą egzystencję, a także da im możliwość spojrzenia na rzeczywistość z perspektywy współczesnej nauki. Zajęcia zostaną poprowadzone w oparciu o legendarną książkę Hewitta, która ogranicza aparat matematyczny do minimum, a koncentruje się na zbudowaniu rozumienia i wyczucia zjawisk fizycznych. Obejmując szeroki zakres tematów, zajęcia pozwolą studentom stworzyć bazę pojęciową z fizyki, także tej zaawansowanej bez konieczności używania rozwiniętego aparatu matematycznego. Student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się 90h. 30h zorganizowanych zajęć i 60h pracy indywidualnej, w tym 45h na na przygotowanie się do zajęć i utrwalenie informacji z zajęć poprzez zadania domowe, jednocześnie przygotowujące do kolokwiów oraz 15h na przygotowanie prezentacji 10 minutowej z konotacji kulturowych lub oddziaływania na kulturę wybranego zagadnienia. |
Literatura: |
P. Hewitt „Fizyka wokół nas” B. Clegg „30 seconds of physics” P. Parsons „30 sekund o teoriach naukowych” B. Clegg „30 sekund of teorii kwantów” B. Clegg „30 sekund o energii” J.Gleick „Chaos narodziny nowej nauki” (dodatkowa) S. Hawking „Krótka historia czasu” (dodatkowa) |
Metody i kryteria oceniania: |
30% Aktywność i przygotowanie studenta do zajęć 40% 2 Kolokwia z treści zajęć na tematy podane przez prowadzącego 30% Prezentacja z konotacji kulturowych lub oddziaływania na kulturę wybranego zagadnienia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.