Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Na scenie i na widowni. Teatr i dramat 2 poł. XIX i początku XX wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-KON312-AL-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Na scenie i na widowni. Teatr i dramat 2 poł. XIX i początku XX wieku
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone zagadnieniu obecności teatru w kulturze w poł. XIX wieku. Poprzez lekturę wybranych tekstów dramatycznych będziemy zgłębiać wiedzę o teatrze jako instytucji kultury (także jako określonej przestrzeni architektonicznej i środowisku zawodowym), nierozerwalnie związanej z kulturą artystyczną, masową i życiem społecznym.

Konwersatorium przeznaczone są dla wszystkich studentów, którzy poprzez interdyscyplinarną lekturę wybranych dramatów chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat kultury w 2 połowie XIX i początku XX. Dokładna analiza oraz interpretacja polskich i europejskich tekstów dramatycznych ze wskazanego okresu, prowadzona w kontekście wiedzy o historii teatru, historii i historii sztuki, historii idei i historii filozofii oraz estetyki posłuży rozpoznaniu najważniejszych zjawisk i przemian, które dokonały się w dramacie i teatrze oraz – szerzej – kulturze artystycznej na przełomie XIX i XX wieku.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone zagadnieniu obecności teatru w kulturze w poł. XIX wieku. Poprzez lekturę wybranych tekstów dramatycznych będziemy zgłębiać wiedzę o teatrze jako instytucji kultury (także jako określonej przestrzeni architektonicznej i środowisku zawodowym), nierozerwalnie związanej z kulturą artystyczną, masową i życiem społecznym.

Konwersatorium przeznaczone są dla wszystkich studentów, którzy poprzez interdyscyplinarną lekturę wybranych dramatów chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat kultury w 2 połowie XIX i początku XX. Dokładna analiza oraz interpretacja polskich i europejskich tekstów dramatycznych ze wskazanego okresu, prowadzona w kontekście wiedzy o historii teatru, historii i historii sztuki, historii idei i historii filozofii oraz estetyki posłuży rozpoznaniu najważniejszych zjawisk i przemian, które dokonały się w dramacie i teatrze oraz – szerzej – kulturze artystycznej na przełomie XIX i XX wieku.

Podstawowym celem zajęć jest także wskazanie, że tekst dramatyczny, ujmowany jako tekst kultury, który powstawał w określonym czasie, a więc i w warunkach historycznych, społecznych i intelektualnych, odzwierciedla nie tylko charakterystyczne dyrektywy estetyczne (w tym także teatralne), a także może być źródłem wiedzy o teatrze.

Jako początek dla naszych rozpoznań wskazujemy czas po upadku powstania styczniowego, a więc okres, w którym dokonały się poważne zamiany w świadomości społecznej nie tylko za sprawą represji po upadku powstania styczniowego, ale także poporzez kształtowanie się nowej rzeczywistości przemysłowej, wyodrębnianie nowych grup (klas) społecznych, proces masowienia kultury. Punktem dojścia w naszej lekturze jest rok 1914, a więc wybuch I wojny światowej, której owocem było m.in. przywrócenie Polsce niepodległości.

W zakresie proponowanych lektur znalazły się utwory dramatyczne kwalifikowane jako tzw. literatura „wysoka” i popularna, obecne w świadomości czytelniczej i usytuowane poza nią. Proponowana kolejność lektury poszczególnych dramatów odzwieciedla porządek chronologiczno-problemowy. Rozległość kontekstu, w którym sytuowana będzie interdyscyplinarna lektura dramatów, uwarunkowana jest – ze względu na ogólnouniwersytecki charakter zajęć - zaintersowaniami studentów. Sylabus obejmuje tylko propozycję zakresu tematyki poszczególnych bloków zajęć oraz podstawową lekturę literacką. Wybór literatury uzupełniającej, określającej kontekst historyczny, filozoficzny, estetyczny i społeczny, uzależniam od zainteresowań i potrzeb uczestników konwersatorium, dlatego będę ją proponować podczas zajęć.

Literatura:

zob. w cyklu

Efekty uczenia się:

zob. w cyklu

Metody i kryteria oceniania:

1. Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:

– obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze);

– przygotowanie do zajęć;

– aktywność (uczestnictwo w dyskusji);

– przygotowanie wypowiedzi ustnej w oparciu o samodzielną analizę i interpretację wybranego przez siebie dramatu (spoza omawianych podczas zajęć). Analiza i interpretacja powinna uwzględniać lekturę dokładną lekturę dramatu. Należy zastanowić się nad następującymi kwestiami: a) czy w treść dramatu został wpisany projekt inscenizacji, jeśli tak, to na czym miałby polegać; b) jak zostały zbudowane postaci i relacje między nimi; c) jaką rolę odgrywa omawiany tekst w historii dramatu i teatru. Wypowiedź nie może być dłuższa niż 10-12 minut.

Zakres wypowiedzi należy uzgodnić z prowadzącą zajęcia.

2. Podstawy oceny wypowiedzi ustnych:

- umiejętność zrozumiałego formułowania opinii i argumentowania poglądów,

- umiejętność uważnego słuchania i rozpoznawania opinii i tez formułowanych przez innych uczestników dyskusji,

- umiejętność świadomego uczestniczenia w dyskusji i korygowania własnych sądów i opinni poprzez przyjęcie argumentów przedstawionych przez innych uczestników rozmowy.

3. Kryteria oceny wypowiedzi zaliczeniowej studenta:

– związek wypowiedzi z tematem,

– samodzielność, wnikliwość i kulturowy charakter interpretacji,

– kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość).

4. Ocena końcowa uwzględnia:

– przygotowanie do zajęć (20% oceny końcowej),

– aktywny udział w zajęciach (30% oceny końcowej),

– samodzielna wypowiedź przygotowana przez studenta (50% oceny końcowej).

Uwaga: obowiązuje kontrola obecności.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)