Environmental ethics
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-EE22-S-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Environmental ethics |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Filozofii |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Basic knowledge of classic ethical concepts, knowledge of English language making possible to make oral presentation |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone analizie głównych stanowisk etyki środowiska naturalnego: stanowiska antropocentrycznego, biocentrycznego i holistycznego. |
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone filozoficznym aspektom stosunku człowieka do przyrody. Przedmiotem dyskusji będą m.in. następujące problemy: - Relacja: człowiek-natura. Biocentryzm a antropocentryzm - Byty nie-osobowe jako przedmiot rozważań moralnych - Przyroda jako wartość - Etyczne, estetyczne oraz utylitarne aspekty stosunku człowieka do świata przyrody. - Kryzys ekologiczny a los przyszłych pokoleń (zmiany klimatu, zasoby naturalne, etc.) - Interesy ludzkie, interesy zwierząt a powinności moralne człowieka wobec zwierząt. - Próby i możliwości odbudowania zniszczonej przyrody |
Literatura: |
- P.Singer: Not for Humans Only. The Place of Nonhumans in Environmental Issues - R.Eliot: Ecological Ethics - Paul Taylor: The Ethics of Respect of Nature - Holmes Rolston III: Is there an Ecological Ethic? - David Schmidtz: Are All Species Equal? (Journal of Applied Philosophy, 1998/1) - Joel Feinberg: :Human Duties and Animal Rights - Deane Curtin: Toward an Ecological Ethics of Care (The feminist care tradition...) - Allen Carlson: Aesthetic Appreciation of Nature ans Environmentalism - R.Erickson: On Environmental Ethics - Ch.Diehm: Darwin and Deep Ecology - M.Ruse: The Significance of Evolution |
Efekty uczenia się: |
Student: - zna i rozumie interdyscyplinarne koncepcje stosowane w etyce środowiskowej - zna główne pytania i problemy ekologiczne współczesności - ma wiedzę na temat głównych podejść filozoficznych i normatywnych oraz głównych argumentów stosowanych we współczesnych sporach w etyce ekologicznej - docenia znaczenie czynników etyczno-prawnych i politycznych w praktyce ruchów ekologicznych. - analizuje teksty i argumenty omawiane podczas seminarium - identyfikuje główne problemy związane z relacją człowieka do przyrody - potrafi przedstawić dobrze skonstruowaną argumentację broniącą swojego stanowiska - przygotowuje prezentację ustną dotyczącą tematu seminarium - potrafi wyrazić w języku angielskim swoje stanowisko filozoficzną - docenia znaczenie refleksji etycznej związanej z szacunkiem dla przyrody - prowadzi działalność badawczą i interesuje się nowymi trendami etycznymi dotyczącymi praktyki ekologicznej - podejmuje próby rozstrzygania dylematów moralnych związanych z problematyką ekologiczną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w dyskusjach i wygłoszenie referatu. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.