American Literature I (Literatura amerykańska I)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AL001 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | American Literature I (Literatura amerykańska I) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie B2, podstawowa wiedza o badaniach w naukach humanistycznych; umiejętność pisania krótszych tekstów akademickich; podstawowa wiedz na temat budowania argumentacji, paragrafów, redakcji tekstów. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs dokonuje przeglądu amerykańskiej literatury okresu od 1620 do 1885. Rozpoczyna się w momencie powstania pierwszych kolonii w Ameryce Północnej a kończy po Wojnie Secesyjnej. Konwersatorium to będzie okazją, by przeczytać i szczegółowo omówić ważniejsze teksty z siedemnastego i osiemnastego wieku, przykłady najważniejszych gatunków literackich charakterystycznych dla wczesnego okresu niepodległej Ameryki i amerykańskiego romantyzmu. Jednym z głównych wątków zajęć są stosunki etniczne i rasowe: doświadczenie niewolnictwa, sytuacja rdzennych Amerykanów; stereotypy i uprzedzenia. |
Pełny opis: |
Chronologicznie omawiane będą lektury dotyczące następujących tematów: Kultura Purytanów w Nowej Anglii w siedemnastym i osiemnastym wieku; kultura kolonii na Południu; kontakty z Indianami; Jeremiada jako gatunek literacki. Schyłek kalwinizmu i era Oświecenia w amerykańskich koloniach. Poezja i proza na przełomie osiemnastego i dziewiętnastego wieku: główne idee i formy Literatura amerykańska w pierwszych dekadach amerykańskiej republiki Mroczny Romantyzm i Gotyk (E. A. Poe) Amerykańska proza przed wojną secesyjną (Hawthorne) Amerykański transcendentalizm (R. W. Emerson, H.D. Thoreau) Kultura i literatura popularna przed Wojną Secesyjną („Chata wuja Toma” jako tekst ikoniczny) Wspomnienia Afroamerykanów z czasów niewolnictwa Twórczość Hermana Melville’a Poezja W. Whitmana i E. Dickinson |
Literatura: |
PURITANIZM • John Winthrop, “A Modell of Christian Charity” (s. 1-3, 7-9) • “The Coming of the Wasichu” [Brule Sioux] • Mary Rowlandson, A Narrative of the Captivity and Restoration of Mrs. Mary Rowlandson (wybór) • Edward Taylor, “Upon a Spider Catching a Fly” • Anne Bradstreet, “The Author to Her Book”, “Upon Burning of Our House, July 10th, 1666” • Jonathan Edwards, “Personal Narrative” lub “Sinners in the Hands of an Angry God” (do decyzji osoby prowadzacej daną grupę) OŚWIECENIE • Benjamin Franklin, Autobiography, Part II PRE-ROMANTYZM • Philip Freneau, “Lines Occasioned by a Visit to an Old Indian Burying Ground” • Charles Brockden Brown, “Somnambulism” • Washington Irving, “Rip Van Winkle” lub “The Legend of Sleepy Hollow” (do decyzji) ROMANTYZM • Edgar Allan Poe, “The Raven,” “The Tell-Tale Heart,” “The Black Cat” • Nathaniel Hawthorne The Scarlet Letter lub “My Kinsman, Major Molineux” I jedno dodatkowe opowiadanie do wyboru (decyzję czy dana grupa czyta opowiadania czy SL podejmuje osoba prowadząca) AFROAMERYKANIE I NIEWOLNICTWO • Phillis Wheatley, “On Being Brought from Africa to America,” "To His Excellency, General Washington" • Frederick Douglass, “What to the Slave Is the Fourth of July?” • Frederick Douglass, Narrative of the Life of Frederick Douglass, an American Slave (I-IV; X), • Harriet Jacobs, Incidents of the Life of a Slave Girl (I, VI, X) KWESTIA INDIAŃSKA • William Apess, “An Indian’s Looking-Glass for the White Man” • Ralph Waldo Emerson, "Letter to Martin Van Buren" TRANSCENDENTALIZM • Ralph Waldo Emerson, “Self-Reliance” • Henry David Thoreau, “Civil Disobedience”; wybrane fragmenty z Walden MELVILLE • Herman Melville, “Bartleby, the Scrivener” lub “Billy Budd, Sailor” (do decyzji osoby prowadzącej) POEZJA • Walt Whitman, “Song of Myself” (części:1, 2, 3, 6) • Emily Dickinson: pięć wierszy wybranych przez osobę prowadzącą (wśród nich: “Because I Could Not Stop for Death”) MARK TWAIN "The Story of a Bad Little Boy," "The Story of a Good Little Boy," “The Celebrated Jumping Frog…," "Journalism in Tennessee" |
Efekty uczenia się: |
Student/ka WIEDZA zna i rozumie: - główne trendy i wytwory literatury amerykańskiej, gatunki literackie typowe dla literatury amerykańskiej, głównych jej przedstawicieli, w odniesieniu do literatury USA od ery kolonialnej do czasów wojny secesyjnej - podstawy teoretyczne i metodologiczne literaturoznawstwa, w tym terminologię używaną w historii literatury amerykańskiej, w odniesieniu do literatury USA od ery kolonialnej do czasów wojny secesyjnej - związki pomiędzy kulturą USA i literaturą amerykańską - interdyscyplinarne konteksty literatury amerykańskiej okresu od czasów kolonialnych do wojny sesyjnej, jej konteksty społeczne i polityczne UMIEJĘTNOŚCI potrafi: - interpretować dzieła literatury amerykańskiej okresu od czasów kolonialnych do wojny secesyjnej w kontekście szeroko pojętej kultury amerykańskiej - znajdować i krytycznie analizować źródła literackie i przygotowywać na ich temat prezentacje ustne i prace pisemne w języku angielskim - uczestniczyć, pod opieką opiekuna naukowego, w przygotowaniu projektów badawczych w zakresie literatury amerykańskiej okresu od czasów kolonialnych do wojny secesyjnej KOMPETENCJE SPOŁECZNE: jest gotów: - wykorzystywać zdobytą, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu literatury amerykańskiej okresu do wojny secesyjnej celem formułowania własnych opinii, oraz uznawać jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywne uczestniczenie w zajęciach - 30 p. test w połowie semestru - 30 p. test na zakończenie semestru - 40 p. Skala ocen 100-97 5! 96-91 5 90-84 4+ 83-78 4 77-68 3+ 67-60 3 59-0 2 |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR CW
CW
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 160 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Wilczyński | |
Prowadzący grup: | Anna Grzybowska, Karolina Lebek, Aleksandra Leniarska, Joanna Mąkowska, Marta Usiekniewicz, Marek Wilczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.