Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Social Geography of the United States (Geografia społeczna Stanów Zjednoczonych)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-AW044
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Social Geography of the United States (Geografia społeczna Stanów Zjednoczonych)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Kierunek podstawowy MISMaP:

geografia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

kurs wstępny - podstawowy

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs dostarcza wiedzy na temat relacji społecznych i przestrzennych w Stanach Zjednoczonych oraz pokazuje procesy historyczne, które je ukształtowały. Zawiera omówienie 1) grup społecznych i ich miejsca w społeczeństwie Stanów Zjednoczonych, 2) różnych zjawisk społecznych, ekonomicznych i kulturowych, ich wzajemnych powiązań oraz zróżnicowania w czasie i przestrzeni, 3) regionów, ich różnorodności, oraz cech społecznych, gospodarczych i środowiskowych. W sposób przekrojowy uwypukla temat społeczno-środowiskowych relacji, kryzysów i niesprawiedliwości w historii, teraźniejszości i w przyszłości. Kurs omawia geografię jako dyscyplinę, jej różne dziedziny i przyjmowane perspektywy, a także wprowadza kluczowe pojęcia, kategorie i ich różnorodne rozumienia. Wprowadza też podstawowe pojęcia kartograficzne oraz omawia wykorzystanie map do przedstawienia złożonych zjawisk.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student(ka):

WIEDZA:

Zna i rozumie

- miejsce i znaczenie geografii społecznej wśród nauk społecznych, zna podstawową terminologię używaną do analizy zjawisk społeczno-geograficznych w zakresie amerykanistyki;

- współzależność pomiędzy ludźmi i ich naturalnym środowiskiem a stworzonym przez nich systemem społecznym, gospodarczym i politycznym;

- znaczenie przestrzennych uwarunkowań i konsekwencji procesów społecznych zachodzących w Stanach Zjednoczonych

- zróżnicowanie regionalne Stanów Zjednoczonych, główne regiony kulturowe USA oraz opisu cech wyróżniających każdy z nich oraz ludzi, którzy je stworzyli

- specyfikę społeczną Stanów Zjednoczonych oraz to, jak wielokulturowość i wielonarodowość mieszkańców warunkuje dynamikę rozwoju społecznego a także stwarza potencjalne trudności w tym rozwoju

UMIEJĘTNOŚCI

Potrafi

- formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące zagadnień kultury amerykańskiej posiłkując się umiejętnością właściwego doboru źródeł, nie tylko z dyscypliny nauk o kulturze, ale również nauk pokrewnych niezbędnych do zrozumienia procesów i mechanizmów oddziaływania kultury

UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE:

Potrafi

- wykorzystać interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą geografii społecznej USA, aby formułować własne opinie.

- wykorzystywać mapy tematyczne

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy sprawdzający wiedzę i umiejętności przeprowadzony zostanie podczas zimowej sesji egzaminacyjnej. Do uzyskania oceny pozytywnej potrzebne jest 60% maksymalnej liczny punktów.

Praktyki zawodowe:

nieprzewidziane

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 210 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Ząbecki
Prowadzący grup: Krzysztof Ząbecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 210 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Czepkiewicz
Prowadzący grup: Michał Czepkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

Kurs obejmuje następujące zagadnienia stanowiące odrębne wykłady lub tematy przekrojowe:

1. Wprowadzenie do geografii

2. Geografia rdzennych narodów

3. Koleje, pociągi i współczesna mobilność

4. Samochody oraz wzlot i upadek przemysłu motoryzacyjnego

5. Autostrady, przedmieścia i nowa urbanistyka

6. Mieszkalnictwo, gentryfikacja i bezdomni

7. Wielkie miasta amerykańskie

8. Paliwa kopalne i przyszłość energii

9. Rasa, różnorodność i segregacja

10. Black geographies

11. Amerykanie pochodzenia latynoskiego

12. Przestrzenie konsumpcji

13. Geografie żywności i rolnictwa

Literatura:

Literatura dotycząca każdego tematu obejmuje rozdziały książek, artykuły, podcasty i materiały wideo. Ponadto podczas zajęć wykorzystywane będą materiały z następujących książek:

Zinn H., 2015. A People's History of the United States: 1492-present, Routledge Taylor & Francis Group;

Burgett B., Hendler G. (Eds.), 2007. Keywords for American Cultural Studies, New York University Press.

Nostrand R. L. and Estaville L. E. (Eds.), 2001. Homelands: A Geography of Culture and Place across America, The Johns Hopkins University Press;

Hudson J. C., 2002. Across This Land: A Regional Geography of the United States and Canada, The Johns Hopkins University Press;

Mayda Ch., 2012. A Regional Geography of the United States and Canada: Toward a Sustainable Future, Rowman & Littlefield Publishers;

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-4 (2024-07-15)