Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gun Culture and Violence in the American Society

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-RS213
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gun Culture and Violence in the American Society
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Proseminaria badawcze na studiach II stopnia
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
proseminaria

Skrócony opis:

celem kursu jest analiza kulturowych uwarunkowań zwiazanych z problemem obecności broni w amerykańskim spoleczenstwie (w ujeciu historycznym i współczesnym)

Pełny opis:

Kurs poświęcony jest analizie roli broni i przemocy w społeczeństwie USA – czyli tzw. „gun culture”.Po analizie prawnych form regulacji obecności broni w społeczeństwie zbadamy współczesne interpretacje 2giej poprawki do Konstytucji. W broni będziemy widzieć stały element amerykańskiej kultury a obecność różnych form przemocy analizować będziemy jako stałego jej kolejny fundament. Zbadamy też w jaki sposób społeczeństwo amerykańskie stara się ograniczyć negatywne konsekwencje wynikające ze stałej obecności przemocy i rozpowszechnienia broni w Ameryce. Przedmiotem naszego zainteresowania będzie NRA i jej aktywność polityczna a także polityczna działalność wszelkiego rodzaju radykalnych ugrupowań odwołujących się do broi i przemocy jako dopuszczalnych metod walki politycznej: KKK, anty-aborcjoniści, milicje obywatelskie, samozwańcze patrole graniczne.

Zakres tematów zajęć:

Wstęp – najważniejsze przejawy przemocy w społeczeństwie amerykańskim w ujęciu historycznym

Historia broni w Ameryce

Różnorodne przejawy obecności broni w USA

Przejawy regulacji obecności broni w USA: dostępność, noszenie, przechowywanie, zakup, kolekcjonowanie

Interpretacje 2giej poprawki do Konstytucji

Rola NRA w polityce

Dyskurs publiczny na temat broni – język polityki

Przemoc polityczna w historii USA – przypadki: Masakry (mass shootings) w szkołach a kultura przemocy

Zabójstwa prezydentów, zabójstwa polityków, ofiary przemocy, męczennicy polityczni czasu walki o prawa obywatelskie

Polityczny ekstremizm w Ameryce: KKK, anty-aborcjoniści, neonaziści, milicje obywatelskie

Terroryzm polityczny w USA

Bron w rekach kobiet i mniejszości - nowe sytuacje

przemijanie stereotypow „hegemonii białych mezczyzn” w dostępie do broni

Broń i przemoc w Ameryce XXI wieku co się zmieniło

Literatura:

James Aho, The Politics of Righteousness, University of Washington Press

Marjoilijn Bijlefeld, The Gun Control Debate, The New Press

Osha Davidson, Under Fire. NRA and the Battle for Gun Control, Henry Holt

Joel Dyer, Harvest of Rage, Westview

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student:

1. WIEDZA:

- student ma podstawowe rozumienie prawnych uregulowań dotyczących broi w USA;

- zna historię obecności broni w USA;

- rozumie jej rolę w kulturze;

- jest świadomy odstawowych uwarunkowań dla tej obecności;

- rozumie związki między obecnością broni a przemocą w społeczeństwie amerykańskim;

- zna odstawowe pojęcia z zakresu kryminalistyki dotyczące przemocy w sferze publicznej;

- rozpoznaje rożne rodzaje przemocy i umie wskazać ich społeczne skutki;

2. UMIEJĘTNOŚCI:

- umie czytać ze zrozumieniem orzeczenia Sądu Najwyższego i odnieść się do zawartych w nich argumentacji;

- umie śledzić analizy dotyczące złożonych zjawisk społecznych;

- formułuje własne oceny tych zjawisk i umie je zakomunikować na forum klasy;

- przygotowuje własne opracowania dostępnych danych statystycznych oraz tworzy w oparciu o nie prezentacje;

- umie zrozumieć złożoność ocen dotyczących „kultury broni” w Ameryce i uniknąć uproszczonych jej ocen;

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- poszanowanie dla odmiennych systemów wartości i zrozumienie że ich odmienność nie podlega łatwym ocenom;

- znaczenie dla aktywnego działania w polityce dla obrony wartości i interesów;

- sformułowanie interesu praktycznego w zgodzie z kanonem wartości;

- poszanowanie dla kompromisu jako wartości i zrozumienie jak niszczące może być tego niezrozumienie.

Metody i kryteria oceniania:

praca semestralna 15-20 stron (50%),

prezentacja wycinkowych elementów badań na zajeciach w kwestiach dotyczacych regulacji prawnych w kqwesytiach broni w USA na poziomie stanowym i federalnym - analiza praw i dyskursu - wywiad z Amerykanami (40%)

udział w dyskusjach na zajeciach (10%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)