Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Outsider Art

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-RS230
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American Outsider Art
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Proseminaria badawcze na studiach II stopnia
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
proseminaria

Skrócony opis:

Kurs oferuje teoretyczną analizę amerykańskiej Outsider Art i koncentruje się na pojęciach związanych z estetycznym peryferium kultury a także omawia go w kontekście amerykańskim. Podstawą kursu będą krytyczne teksty omawiające zagadnienia amerykańskiego art brut, sztuki spod znaku 'lowbrow', pop-surrealizmu i innych ruchów związanych z amerykańską kontrkulturą artystyczną, które powstały na fali odrzucenia estetycznego decorum oraz eksploatacji kultury masowej i Amerykany.

Pełny opis:

Siedem bloków tematycznych rozwijających problematykę oraz zagadnienia towarzyszące w kształtowaniu się i rosnącej popularności sztuki outsiderskiej i naiwnej w Stanach Zjednoczonych, pozwoli na zapoznanie się z obszarami amerykańskiej kultury, które w sposób znaczący odpowiadają za formowanie się tzw. „american fringe taste”. Bloki te obejmą postaci, miejsca, nurty oraz inspiracje związane z American Outsider Art, łącząc je z zagadnieniami transgresji, magii, nauki, spirytualizmu i innych, zakorzenionych w kulturze amerykańskiej i odtwarzanych w postmodernistycznym eksperymencie ucieczki od artystycznego status quo. Celem kursu jest zapoznanie studentów z historia i teorią Amerykańskiej Sztuki Pogranicza oraz osadzenie jej na kulturowej mapie USA pokazując geograficznie rodzące się różnice w podejściu do decorum i artystycznej ekspresji między zachodnim wybrzeżem a Nowym Yorkiem. Nie bez znaczenia będzie tu wpływ analogicznej schizmy w sztuce Europejskiej oraz fabrykacja tradycji europejskiej (wraz z jej travestacją) oraz zapożyczenia tzw. Amerykany w sztuce nieamerykańskiej.

Literatura:

wybrane/przykładowe pozycje:

Kristen Anderson (ed.). 2004. Pop Surrealism. The Rise of Underground Art. San Francisco: Last Gasp.

Greg Bottoms. 2007. The Colorful Apocalypes. Journeys in Outsider Art. Chicago: Chicago University Press.

David Maclagan. 2009. Outsider Art. From the Margins to the Marketplace. London: Reaktion Books.

John Maizels (ed.). 2016. Outsider Art. Sourcebook. International Guide to Art Brut and Outsider Art. London: RawVision.

Daniel Martin Diaz. 2018. Soul Machine. China: Prolong Press.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student:

1. WIEDZA

• posiada znajomość tradycji sztuki Amerykańskiego Pogranicza (American Outsider Art.)

• jest świadomy kulturowych wpływów w AOA i jej historycznych uwarunkowań.

• posiada usystematyzowaną wiedzę na temat zagadnień związanych z AOA oraz jej ujęć w teorii.

2. UMIEJĘTNOŚCI

• umie posługiwać się pojęciami związanym z AOA.

• potrafi stosować aparat krytyczny w odniesieniu do AOA.

• potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych zagadnień, zjawisk i tekstów w odniesieniu do AOA.

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

• jest świadomy kulturowego znaczenia i wpływów AOA.

• jest otwarty na pogłębianie wiedzy dot. nowych idei w zakresie kultury.

Metody i kryteria oceniania:

praca pisemna (esej krytyczny)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)