American Outsider Art
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-RS230 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | American Outsider Art |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Proseminaria badawcze na studiach II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs oferuje teoretyczną analizę amerykańskiej Outsider Art i koncentruje się na pojęciach związanych z estetycznym peryferium kultury a także omawia go w kontekście amerykańskim. Podstawą kursu będą krytyczne teksty omawiające zagadnienia amerykańskiego art brut, sztuki spod znaku 'lowbrow', pop-surrealizmu i innych ruchów związanych z amerykańską kontrkulturą artystyczną, które powstały na fali odrzucenia estetycznego decorum oraz eksploatacji kultury masowej i Amerykany. |
Pełny opis: |
Siedem bloków tematycznych rozwijających problematykę oraz zagadnienia towarzyszące w kształtowaniu się i rosnącej popularności sztuki outsiderskiej i naiwnej w Stanach Zjednoczonych, pozwoli na zapoznanie się z obszarami amerykańskiej kultury, które w sposób znaczący odpowiadają za formowanie się tzw. „american fringe taste”. Bloki te obejmą postaci, miejsca, nurty oraz inspiracje związane z American Outsider Art, łącząc je z zagadnieniami transgresji, magii, nauki, spirytualizmu i innych, zakorzenionych w kulturze amerykańskiej i odtwarzanych w postmodernistycznym eksperymencie ucieczki od artystycznego status quo. Celem kursu jest zapoznanie studentów z historia i teorią Amerykańskiej Sztuki Pogranicza oraz osadzenie jej na kulturowej mapie USA pokazując geograficznie rodzące się różnice w podejściu do decorum i artystycznej ekspresji między zachodnim wybrzeżem a Nowym Yorkiem. Nie bez znaczenia będzie tu wpływ analogicznej schizmy w sztuce Europejskiej oraz fabrykacja tradycji europejskiej (wraz z jej travestacją) oraz zapożyczenia tzw. Amerykany w sztuce nieamerykańskiej. |
Literatura: |
wybrane/przykładowe pozycje: Kristen Anderson (ed.). 2004. Pop Surrealism. The Rise of Underground Art. San Francisco: Last Gasp. Greg Bottoms. 2007. The Colorful Apocalypes. Journeys in Outsider Art. Chicago: Chicago University Press. David Maclagan. 2009. Outsider Art. From the Margins to the Marketplace. London: Reaktion Books. John Maizels (ed.). 2016. Outsider Art. Sourcebook. International Guide to Art Brut and Outsider Art. London: RawVision. Daniel Martin Diaz. 2018. Soul Machine. China: Prolong Press. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA • posiada znajomość tradycji sztuki Amerykańskiego Pogranicza (American Outsider Art.) • jest świadomy kulturowych wpływów w AOA i jej historycznych uwarunkowań. • posiada usystematyzowaną wiedzę na temat zagadnień związanych z AOA oraz jej ujęć w teorii. 2. UMIEJĘTNOŚCI • umie posługiwać się pojęciami związanym z AOA. • potrafi stosować aparat krytyczny w odniesieniu do AOA. • potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych zagadnień, zjawisk i tekstów w odniesieniu do AOA. 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE • jest świadomy kulturowego znaczenia i wpływów AOA. • jest otwarty na pogłębianie wiedzy dot. nowych idei w zakresie kultury. |
Metody i kryteria oceniania: |
praca pisemna (esej krytyczny) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.