Listening for Weirdness: Dialogic Interpretations of American Music (Usłyszeć Dziwność: Dialogiczne interpretacje muzyki amerykańskiej)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-RS243 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Listening for Weirdness: Dialogic Interpretations of American Music (Usłyszeć Dziwność: Dialogiczne interpretacje muzyki amerykańskiej) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Proseminaria badawcze na studiach II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Proseminarium poświęcone dialogicznym interpretacjom muzyki amerykańskiej. Student powinien posiadać umiejętność samodzielnego przyswajania obszernych tekstów na poziomie zaawansowanym języka angielskiego. Nie potrzebna jest specjalistyczna wiedza muzykologiczna. Student powinien też posiadać umiejętność wyrażania myśli na piśmie w sposób zgodny ze standardami akademickimi. |
Skrócony opis: |
Kurs wychodzi od koncepcji "dziwności" (Marcus, Gail) jako definiującej kluczowy charakter muzyki amerykańskiej, złożonej z przeciwieństw i wypracowującej unikalne kombinacje. Metodologia czerpie z propozycji George'a Lipsitza, Josha Kuna i innych. Kurs (w formie proseminarium) składa się z trzech modułów. Pierwszy zakłada selektywny przegląd propozycji teoretycznych i przykładów analiz muzykologicznych. Podczas drugiego analizowane sa wybrane dzieła i zjawiska czerpiąc z propozycji zawartych w module pierwszym i włączając szeroki kontekst społeczno-kuturowy. Moduł trzeci zakłada równoległe podjęcie przez studentów samodzielnych badań nad wybranym zjawiskiem bądź artystą. Celem jest przeprowadzenie projektu uwieńczonego prezentacją i esejem końcowym. |
Pełny opis: |
Amerykański krytyk muzyczny Greil Marcus używa sformułowania “old, weird America” ("stara, dziwna Ameryka") w odniesieniu do muzyki folkowej z lat dwudziestych XX. wieku. Spopularyzowana szczególnie przez Harrego Smitha i jego antologię wydaną w 1952 roku, muzyka folk inspirowała drugie pokolenie amerykańskich muzyków takich jak Bob Dylan, The Weavers i wielu innych. Rewiwaliści folkowi lat sześćdziesiątych podziwiali oryginalność tej muzyki, jej pre-instytucjonalny charakter, który uznawali za synonim amerykańskiej "autentyczności". Odczytywali tę muzykę jako, w ujęciu Marcusa, "the mystical body of the republic". W książce "Weird American Music" (2018) Dorothea Gail odnosząc się do "dziwności" Marcusa twierdzi, że "dziwność" muzyki amerykańskiej nie tyle oznacza jej autentyczność a raczej powinna być interpretowana jako synonim napięcia pomiędzy autentycznością, czy indywidualnymi pragnieniami artysty a wymogami rynku. Gail wskazuje dzieło Dylana jako taką przykładową kombinację “marzeń o odnalezionej autentyczności ... z przącą ku przyszłości siłą rynku". Gail poddaje analizie bardzo różnych artystów (Underground Resistance, Charles Ives, BarlowGirl, Jackalope, muzyka restauracji Waffle House), którzy, jak argumentuje, byli w stanie wypracować swoją własną "dziwność", negocjując swoją autentyczność "pomiędzy" tym co stare i tym co nowe (Gail 3). Kurs "Usłyszeć Dziwność: Dialogiczne interpretacje muzyki amerykańskiej" wychodzi od koncepcji "dziwności" jako definiującej kluczowy charakter muzyki amerykańskiej, złożonej z przeciwieństw i wypracowującej unikalne kombinacje. Jednym ze sposobów myślenia o tych negocjacjach jest model kutury kumulatywnej, interpretacji dialogicznej i opozycyjnego karnawału w ujęciu Michaiła Bachtina. W kontekście muzyki amerykańskiej myśl Bachtina rozwija George Lipsitz w "Time Passages" (1990). Lipsitz argumentuje, że muzyka popularna polega na dialogiczności, na odszukiwaniu i przeartykułowywaniu dzieł wcześniejszych, słowa i formy muzyczne są przekaźnikami historycznych i kulturowych treści, w nich ukryte są ideologiczne ślady z przeszłości, które nabierają nowych znaczeń gdy używa ich się w teraźniejszości. Inną użyteczną koncepcją jest "audiotopia" (zaproponowana przez Josha Kuna, a oparta o "heterotopię" Michela Foucaulta), która określa muzykę jako miejsce utopijnych pragnień, jako wyobrażone miejsce spotkania odmienności. Kurs (w formie proseminarium) składa się z trzech modułów. Pierwszy zakłada selektywny przegląd propozycji teoretycznych i przykładów analiz muzykologicznych opartych na tych i innych modelach (Lipsitz, Kun, Gail, Ben Sidran, Charles Hiroshi Garrett i inni). Pragniemy tu rozbudzić uważne nasłuchiwanie, znaleźć narzędzia do wnikliwej analizy "dziwności," "audiotopi", identyfikować przeciwieństwa. Tak wypracowany aparat analityczny zostanie zastosowany w module drugim do namysłu nad dziełami i zjawiskami muzycznymi reprezentującymi różne epoki i style, a które negocjują konteksty kulturowo-społeczne, formy muzyczne, podmiotowość twórców i wymogi rynku. Elementy tej części kursu to: lektury z zakresu muzykologii, studia kulturowe i historia społeczna USA (n.p.: Michael Denning, Lipsitz), muzyczne biografie i autobiografie (Willie Dixon, Earl Palmer, John Doe, Alice Bag) historia teatru muzycznego w USA, słuchanie muzyki i dyskusje. Równolegle, w module trzecim, studenci rozpoczną indywidualne projekty badawcze na temat muzyki amerykańskiej. Żaden artysta i gatunek nie są wykluczone. Celem jest aby czerpiąc z propozycji teoretycznych (tych wymienionych powyżej i innych) i stosując je do swoich własnych badań przeprowadzić projekt badawczy uwieńczony prezentacją podczas zajęć oraz esejem końcowym do 10 stron niejustowanego tekstu, czcionka Times New Roman 12. Instruktor: Dr. Grzegorz Welizarowicz Ośrodek Studiów Amerykańskich Uniwersytet Warszawski e-mail: grzegorz.welizarowicz@ug.edu.pl SYLLABUS / Summer semester 2020/2021 Usłyszeć Dziwność: Dialogiczne interpretacje muzyki amerykańskiej RS 243/ seminar, MA I Piątki 12:30-14:45, sala 107 ZARYS KURSU: TYDZIEŃ 1: 26.02.2021 – General introduction Reading and discussion: Dorothea Gail Weird American Music. “Introduction” Greil Marcus. “Old, Weird America” from The Old, Weird America: The World of Bob Dylan's Basement Tapes. pp. 80-109 Listening: folk music of the 1920s and 1960s Homework: read: Dorothea Gail. Weird American Music. Chapter ONE. pp. 33-103 Greil Marcus. “Old, Weird America” from The Old, Weird America: The World of Bob Dylan's Basement Tapes. pp. 80-109 TYDZIEŃ 2: 05.03.2021 Discussion: Dorothea Gail. Weird American Music. Chapter ONE. pp. 33-103 Greil Marcus. “Old, Weird America” from The Old, Weird America: The World of Bob Dylan's Basement Tapes. pp. 80-109 Individual projects discussion Listening: Underground Resistance Homework: read: Dorothea Gail Weird American Music. Chapter THREE. pp. 171-227. WRITTEN RESPONSE 1: Explain the weirdness of Jackalope. TYDZIEŃ 3: 12.03.2021 WRITTEN RESPONSE 1 due Discussion: Dorothea Gail Weird American Music. Chapter THREE. pp. 171-227. Individual projects decided and presentations scheduled Listening: Jackalope, Blackfire, Tribe Called Red https://www.pbs.org/newshour/arts/native-powwow-a-tribe-called-red https://www.youtube.com/watch?v=inSVqoVbzzA&ab_channel=SoundField Homework: read: George Lipsitz. Time Passages. Chapter 5. “Against the Wind: Dialogic Aspects of Rock and Roll”. pp. 99-132. TYDZIEŃ 4: 19.03.2021 Discussion: George Lipsitz. Time Passages. Chapter 5. “Against the Wind: Dialogic Aspects of Rock and Roll”. pp. 99-132. Listening: Little Richard, others Homework: read: George Lipsitz. Footsteps in the Dark: The Hidden Histories of Popular Music. “Introduction: Long Fetch of History; or, Why Music Matters.” pp. vii-xxv. prepare for QUIZ 1 TYDZIEŃ 5: 26.03.2021 QUIZ 1: Material from weeks 01-04 Discussion: George Lipsitz. Footsteps in the Dark: The Hidden Histories of Popular Music. “Introduction.” pp. vii-xxv. Listening: songs of the “Introduction” to Footsteps in the Dark Homework: read: Josh Kun. Audiotopia: Music, Race, and America. 2005. “Introduction” pp. 1-28. WRITTEN RESPONSE 2: What is Audiotopia? Give examples TYDZIEŃ 6: 09.04.2021 WRITTEN RESPONSE 2 due Discussion: Josh Kun. Audiotopia: Music, Race, and America. 2005. “Introduction” pp. 1-28. Listening: The Weavers, and others Homework: read: Josh Kun. “Against Easy Listening, or, How to Hear America Sing” (Audiotopia 29-47) TYDZIEŃ 7: 16.04.2021 Discussion: Josh Kun. “Against Easy Listening, or, How to Hear America Sing” (Audiotopia 29-47) Listening: TBA Homework: read: Charles Hiroshi Garrett. Struggling to Define a Nation. 2008. “Introduction.” pp. 1-16. Prepare for QUIZ 2 TYDZIEŃ 8: 23.04.2021 Quiz 2 – material from weeks 5-7 Discussion: Charles Hiroshi Garrett. Struggling to Define a Nation. 2008. “Introduction.” pp. 1-16. Listening: TBA Homework: read: Ben Sidran. Black Talk: How the Music of Black America Created a Radical Alternative to the Values of Western Literary Tradition. (1-52) WRITTEN RESPONSE 3: What are the characteristics of black culture acc. to Sidran? TYDZIEŃ 9: 30.04.2021 WRITTEN RESPONSE 3 due Discussion: Ben Sidran. Black Talk: How the Music of Black America Created a Radical Alternative to the Values of Western Literary Tradition. (1-52) Listening:TBA Homework: read: Michael Denning. The Cultural Front. (283-295; 309-322) TYDZIEŃ 10: 07.05.2021 Discussion: Michael Denning. The Cultural Front. (283-295; 309-322) Listening: Mark Blitzstein’s The Cradle will Rock; Duke Ellington Jump for Joy Homework: read: Michael Denning. The Cultural Front. (323-361) Prepare for QUIZ 3 TYDZIEŃ 11: 14.05.2021 QUIZ 3 – Material from weeks 8-10 Final Presentations begin Discussion: Michael Denning. The Cultural Front. (323-361) Listening: Billie Holiday, Josh White Homework: Read: Ben Sidran. There was a Fire: Jews, Music and the American Dream. (130-155) View: https://www.democracynow.org/2018/12/25/a_tribute_to_blacklisted_lyricist_yip TYDZIEŃ 12: 21.05.2021 Final Presentations cont. Discussion: Ben Sidran. There was a Fire: Jews, Music and the American Dream. (130-155) Homework: read: Graybosch, Anthony. “Love in the Blues.” JAISA. Vol. 1, nmb. 1, Fall 1995. 161-176. WRITTEN RESPONSE 4: What is Graybosch’s argument about the philosophy of love espoused by the blues? TYDZIEŃ 13: 28.05.2021 Final Presentations cont. Discussion: Graybosch, Anthony. “Love in the Blues.” JAISA. Vol. 1, nmb. 1, Fall 1995. 161-176. Dixon, Willie and Don Snowden. I am the Blues. The Willie Dixon Story. 1989. (excerpts) Listening: TBA Homework: read: George Lipsitz. “Cruising Around the Historical Bloc: Postmodernism and Popular Music in East Lost Angeles.” In Time Passages. (133-160); Prepare for QUIZ 4 TYDZIEŃ 14: 04.06.2021 QUIZ 4 - Material from weeks 11-13 Final Presentations cont. Discussion: George Lipsitz. “Cruising Around the Historical Bloc: Postmodernism and Popular Music in East Lost Angeles.” In Time Passages. (133-160); Teresa Covarrubias with Tom DeSavia. “Starry Nights in East L.A.” In Under the Big Black Sun: A Personal History of L.A. Punk. John Doe with Tom DeSavia and Friends. Da Capo, Boston, 2016. 111-122. Robert Lopez aka El Vez. “Punk-Rock Teenage Heaven.” In Under the Big Black Sun: A Personal History of L.A. Punk. 95-110 Listening: The Bags, The Brat, The Zeros, The Plugz Homework: read: George Lipsitz “Jazz: The Hidden History of Nationalist Multiculturalism” in Footsteps in the Dark, 79-106. View: Jazz (ep.1), dir. Ken Burns FINAL PAPER DUE NEXT WEEK TYDZIEŃ 15: 11.06.2021 – FINAL PAPER DUE Discussion: George Lipsitz “Jazz: The Hidden History of Nationalist Multiculturalism” in Footsteps in the Dark, 79-106. Jazz (ep.1), dir. Ken Burns Final Presentations end |
Literatura: |
Bag, Alice. Violence Girl: East L.A. Rage to Hollywood Stage. A Chicana Punk Story. 2011. Cox, Christoph and Daniel Warner. Audio Culture: Readings in Modern Music. 2017. Cummings, Tony. The Soul Book. 1970. Dixon, Willie and Don Snowden. I am the Blues. The Willie Dixon Story. 1989. Doe, John. Under the Big Black Sun. 2016. Gail, Dorothea. Weird American Music: Case Studies of Underground Resistance, Barlowgirl, Jackalope, Charles Ives, and Waffle House Music. 2018. Hiroshi Garrett, Charles. Struggling to Define a Nation. 2008. Josh Kun. Audiotopia: Music, Race, and America. 2005. Lipsitz, George. Footsteps in the Dark. 2008. _____ . Time Passages: Collective Memory and American Popular Culture. 1990. Marcus, Greil. The Old, Weird America: The World of Bob Dylan's Basement Tapes. 2011. Pena, Manuel. Musica Tejana: The Cultural Economy of Cultural Transformation. 1999. Sherman, Tony. Backbeat: Earl palmer’s Story. 2000. Sidran, Ben. Black Talk. 1971. Sidran, Ben. There Was a Fire: Jews, Music and the American Dream. 2012. Toop, David. Ocean of Sound: Aether Talk, Ambient Sound and Imaginary Worlds. 2001. _____ . Into the Maelstrom: Music, Improvisation and the Dream of Freedom Before 1970. 2016. i inne |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: WIEDZA: - zna szereg propozycji teoretycznych dotyczących interpretacji muzyki amerykańskiej - posiada aparat analityczny do studiów muzykologicznych i etnomuzykologicznych - zna dzieła wielu z najważniejszych twórców w historii muzyki amerykańskiej - zna róźnorodność wpływów kształtujących muzykę amerykańską i jej interpretacje - zna różnicę pomiędzy kulturą ustnego przekazu a kulturą piśmienną - zna specyfikę kulturową okresów histori rozwoju muzyki amerykańskiej UMIEJĘTNOŚCI: - umie ocenić jakiość dziel muzycznych i wpowiadać na piśmie sądy na ten temat - umie analizować różnorodne dzieła twórców muzyki i identyfikować wpływy - potrafi docenić kunszt artrystyczny i kontekst społeczno-kulturowy muzyki - potrafi odczytywać w kontekście znaczenia zakodowane w mzuyce i słowach - potrafi docenić znaczenie twórców na poziomie lokalnym, narodowym i trans-narodowym - potrafi umieścić twórców w kontekście rozwoju muzyki - rozumie i interpretuje specyfikę muzyki w zależności od czasu i miejsca jej powstania POSTAWY: - rozpoznaje bogactwo oraz dialogiczny czy kumultaywny charakter muzyki amerykańskiej - wyraża zniuansowane sądy dotyczące muzyki amerykańskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
EWALUACJA I OCENY: - QUIZY– krótkie quizy mieszane (zapowiedziane i niezapowiedziane), brak możliwości poprawienia - ODPOWIEDZI PISEMNE - LIMIT SŁÓW: 250; odpowiedzi należy nadsyłać nie poźniej niż o 6 rano w dniu zajęć na adres email: grzegorz.welizarowicz@ug.edu.pl. Odpowiedzi przysłane po terminie nie będą oceniane. - AKTYWNY UDZIAŁ W ZAJĘCIACH - cztery plusy=pół oceny w górę - OBECNOŚĆ JEST OBOWIĄZKOWA - DOPUSZCZALNE SĄ DWIE NIEOBECNOŚCI NIEUSPRAWIEDLIWIONE. Ocena ulega obniżeniu o pół punktu za każdą następną nieusprawiedliwioną nieobecność. Rejestr spóźnień: trzy spóźnienia=jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. - PROJEKT KOŃCOWY – projekt badawczy oparty o narzędzia teoretyczne; PROJEKT składa się z dwóch części: PREZENTACJA (max. 20 minutes) i ESEJ KOŃCOWY (max. 10 stron). Termin PREZENTACJI zostanie ustalony na zajęciach; termin na złożenie ESEJU: ostatnie zajęcia kursu. STYL: Wszystkie teksty (ODPOWIEDZI PISEMNE i ESEJ) MUSZĄ SPEŁNIAĆ wymogi formalne: czcionka 12, Times New Roman, interlinia podwójna, tekst niejustowany. Musi zawierać bibliografię. Formaty akceptowane to: .docx or .rtf. Pliki .pdf nie będą akceptowane. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.