Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Discourses of Health in American Culture (Dyskursy zdrowia w amerykańskiej kulturze)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-RS273
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Discourses of Health in American Culture (Dyskursy zdrowia w amerykańskiej kulturze)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Proseminaria badawcze na studiach II stopnia
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
proseminaria

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem tego kursu jest zainspirowanie srudentów i studentek do badania i problematyzowania tematów związanych ze zdrowiem w kulturze amerykańskiej; oraz zaoferowanie im wglądu w nowe, rozwijające się pola badawcze, jakimi są medical humanities, antropologia medyczna i Science and Technology Studies (STS). Proseminarium ma charakter warsztatowy, jego celem jest rozwijanie umiejętności badawczych uczestniczek_ków, poprzez eksplorację sześciu głównych obszarów / dyskursów zdrowia we współczesnej kulturze amerykańskiej. Są to dyskursy dotyczące: hormonów (np. dopaminy, oksytocyny etc.); nowego, zmedykalizowanego rozumienia zdrowia psychicznego i nauroatypowości (autyzm, ADHD); popularnych dyskursów czerpiących z psychologii, psychiatrii i psychoterapii („therapy speak”); dyskursów fitnessu, wellness, chudości i grubości; dyskursów i praktyk używania leków (np. Ozempic); dyskursów na temat przemysłu farmaceutycznego i epidemii opioidów.

Pełny opis:

Celem tego kursu jest zainspirowanie studentów i studentek do badania i problematyzowania tematów związanych ze zdrowiem w kulturze amerykańskiej; oraz zaoferowanie im wglądu w nowe, rozwijające się pola badawcze, jakimi są medical humanities, antropologia medyczna i Science and Technology Studies (STS). Proseminarium ma charakter warsztatowy, jego celem jest rozwijanie umiejętności badawczych uczestniczek_ków, poprzez eksplorację sześciu głównych obszarów / dyskursów zdrowia we współczesnej kulturze amerykańskiej.

W czasie zajęć będziemy eksplorować amerykańskie dyskursy odnoszące się do:

1. hormonów (np. dopaminy, oksytocyny etc.) oraz ich postrzeganej roli w życiu codziennym;

2. nowego, zmedykalizowanego rozumienia zdrowia psychicznego i nauroatypowości (autyzm, ADHD); będziemy analizować teksty kultury (np. memy), popularyzujące wiedzę na temat neuroatypowości, autodiagnozy, diagnozy, sposobów radzenia sobie z przejawami neuroatypowości;

3. wiedzy z zakresu psychologii, psychiatrii i psychoterapii oraz nowe sposoby wyrażania się, oparte na praktykach z tych dziedzin („therapy speak”);

4. fitnessu, wellness, chudości i grubości oraz ich przecięć z dyskursami moralności, duchowości i obywatelstwa;

5. praktyk używania leków (na receptę i bez recepty np. Ozempic), coraz bardziej popularnych w amerykańskiej kulturze;

6. przemysłu farmaceutycznego i epidemii opioidów, a także ich aspektów politycznych, rasowych i dotyczących medykalizacji.

Ponieważ celem proseminarium jest rozwijanie umiejętności badawczych, praca końcowa będzie polegała na przeprowadzeniu badań nad wybranym dyskursem i napisaniu pracy końcowej, łączącej perspektywę kulturoznawczą i nauk społecznych. Napisanie pracy końcowej (10-15 stron) będzie wymagało przeprowadzenia przeglądu literatury, zgromadzenia i analizy materiałów badawczych, dotyczących jednego z dyskursów zdrowia w kulturze amerykańskiej.

Literatura:

• A Reader in Medical Anthropology: Theoretical Trajectories, Emergent Realities, ed. B.J. Good, M. J. Fischer, S. Willen, Mary-Jo DelVecchio Good, 2010

• The Routledge Handbook of Medical Anthropology, ed. L. Manderson, E. Cartwright, A. Hardon, Routledge, 2012

• Michel Foucault: The History of Sexuality vol. 1, Vintage books ed., New York, 1990

• Michel Foucault: The Birth of Biopolitics. Lectures at the Collège de France, 1978-1979, Palgrave Macmillan, 2008

• Kimberly Sue: Getting Wrecked: Women, Incarceration, and the American Opioid Crisis (Volume 46) (California Series in Public Anthropology), University of California Press, 2019.

• Brodkin, K. (2001). Comments on “Discourses of Whiteness.” Journal of Linguistic Anthropology, 11(1), 147-150.

• Hansen, H. (2017). Assisted technologies of social reproduction: Pharmaceutical prosthesis for gender, race, and class in the White opioid “crisis.” Contemporary Drug Problems, 44(4), 321-338.

• Hansen, H. & Skinner, M. (2012). From white bullet to black markets and greened medicine: The neuroeconomics and neuroracial politics of opioid pharmaceuticals. Annals of Anthropological Practice 36(1), 167-182.

• Levine-Rasky (2016). Whiteness fractured. New York: Routledge.

• Mendoza, S., Rivera, A., & Hansen, H. (2018). Re-racialization of addiction and the re-distribution of blame in the white opioid epidemic. Medical Anthropology Quarterly, 00(0), 1-21.

• Netherland, J. & Hansen, H. (2016). The war on drugs that wasn’t: Wasted whiteness, ‘dirty doctors,’ and race in media coverage of prescription opioid misuse. Culture, Medicine, & Psychiatry 40, 664-686.

• The Contemporary Reader of Gender and Fat Studies, ed. Amy Erdman Farrell, Routledge, 2023.

• The Fat Studies Reader, Edited by Esther Rothblum and Sondra Solovay, New York University Press, New York, 2009.

• Catherine Liu: Virtue Hoarding. The case against professional managerial class. University of Minnesota Press, 2021.

Syllabus może ulec zmianom.

Efekty uczenia się:

Najważniejszym oczekiwanym efektem kształcenia tego kursu jest nabycie umiejętności sporządzenia planu pracy badawczej, przeprowadzenia badań, i napisania tekstu naukowego o długości 10-15 stron.

Wśród umiejętności, które studenci powinni zdobyć w rezultacie tego kursu jest:

- umiejętność szukania źródeł pierwotnych i wtórnych oraz ocena ich wartości i przydatności

- umiejętność rozplanowania i prezentacji skomplikowanych wyników badań w sposób przejrzysty

- umiejętność konstruowania skutecznej argumentacji

- umiejętność dokumentowania źródeł w tekście akademickim (zgodnie ze stylem dokumentacyjnym opisanym przez Chicago Manual of Style) i uniknięcia w ten sposób plagiatu

- przeredagowanie pierwotnej wersji pod kierunkiem wykładowcy

- umiejętność samodzielnej pracy

Metody i kryteria oceniania:

Ostateczna ocena będzie oparta na następujących kryteriach:

1. Udział w zajęciach – zaleca się by studenci przychodzili na wszystkie zajęcia; niemniej jednak, student ma prawo opuścić jedne zajęcia – 5% ostatecznej oceny.

2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach – 10% ostatecznej oceny.

3. Portfolio (wszystkie prace wykonywane w klasie i w domu oraz praca końcowa - pierwsza wersja i wersja ostateczna) – 85% ostatecznej oceny.

Studenci muszą przekroczyć pułap 60% by zaliczyć zajęcia. Jeżeli nie spełnią podstawowych wymogów kursu, nie zaliczą go.

Skala ocen:

0-60 – 2

61-77 – 3

78-89 – 4

90-100 – 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Chełstowska
Prowadzący grup: Agata Chełstowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)