Discourses of Health in American Culture (Dyskursy zdrowia w amerykańskiej kulturze)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-RS273 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Discourses of Health in American Culture (Dyskursy zdrowia w amerykańskiej kulturze) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Proseminaria badawcze na studiach II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem tego kursu jest zainspirowanie srudentów i studentek do badania i problematyzowania tematów związanych ze zdrowiem w kulturze amerykańskiej; oraz zaoferowanie im wglądu w nowe, rozwijające się pola badawcze, jakimi są medical humanities, antropologia medyczna i Science and Technology Studies (STS). Proseminarium ma charakter warsztatowy, jego celem jest rozwijanie umiejętności badawczych uczestniczek_ków, poprzez eksplorację sześciu głównych obszarów / dyskursów zdrowia we współczesnej kulturze amerykańskiej. Są to dyskursy dotyczące: hormonów (np. dopaminy, oksytocyny etc.); nowego, zmedykalizowanego rozumienia zdrowia psychicznego i nauroatypowości (autyzm, ADHD); popularnych dyskursów czerpiących z psychologii, psychiatrii i psychoterapii („therapy speak”); dyskursów fitnessu, wellness, chudości i grubości; dyskursów i praktyk używania leków (np. Ozempic); dyskursów na temat przemysłu farmaceutycznego i epidemii opioidów. |
Pełny opis: |
Celem tego kursu jest zainspirowanie studentów i studentek do badania i problematyzowania tematów związanych ze zdrowiem w kulturze amerykańskiej; oraz zaoferowanie im wglądu w nowe, rozwijające się pola badawcze, jakimi są medical humanities, antropologia medyczna i Science and Technology Studies (STS). Proseminarium ma charakter warsztatowy, jego celem jest rozwijanie umiejętności badawczych uczestniczek_ków, poprzez eksplorację sześciu głównych obszarów / dyskursów zdrowia we współczesnej kulturze amerykańskiej. W czasie zajęć będziemy eksplorować amerykańskie dyskursy odnoszące się do: 1. hormonów (np. dopaminy, oksytocyny etc.) oraz ich postrzeganej roli w życiu codziennym; 2. nowego, zmedykalizowanego rozumienia zdrowia psychicznego i nauroatypowości (autyzm, ADHD); będziemy analizować teksty kultury (np. memy), popularyzujące wiedzę na temat neuroatypowości, autodiagnozy, diagnozy, sposobów radzenia sobie z przejawami neuroatypowości; 3. wiedzy z zakresu psychologii, psychiatrii i psychoterapii oraz nowe sposoby wyrażania się, oparte na praktykach z tych dziedzin („therapy speak”); 4. fitnessu, wellness, chudości i grubości oraz ich przecięć z dyskursami moralności, duchowości i obywatelstwa; 5. praktyk używania leków (na receptę i bez recepty np. Ozempic), coraz bardziej popularnych w amerykańskiej kulturze; 6. przemysłu farmaceutycznego i epidemii opioidów, a także ich aspektów politycznych, rasowych i dotyczących medykalizacji. Ponieważ celem proseminarium jest rozwijanie umiejętności badawczych, praca końcowa będzie polegała na przeprowadzeniu badań nad wybranym dyskursem i napisaniu pracy końcowej, łączącej perspektywę kulturoznawczą i nauk społecznych. Napisanie pracy końcowej (10-15 stron) będzie wymagało przeprowadzenia przeglądu literatury, zgromadzenia i analizy materiałów badawczych, dotyczących jednego z dyskursów zdrowia w kulturze amerykańskiej. |
Literatura: |
• A Reader in Medical Anthropology: Theoretical Trajectories, Emergent Realities, ed. B.J. Good, M. J. Fischer, S. Willen, Mary-Jo DelVecchio Good, 2010 • The Routledge Handbook of Medical Anthropology, ed. L. Manderson, E. Cartwright, A. Hardon, Routledge, 2012 • Michel Foucault: The History of Sexuality vol. 1, Vintage books ed., New York, 1990 • Michel Foucault: The Birth of Biopolitics. Lectures at the Collège de France, 1978-1979, Palgrave Macmillan, 2008 • Kimberly Sue: Getting Wrecked: Women, Incarceration, and the American Opioid Crisis (Volume 46) (California Series in Public Anthropology), University of California Press, 2019. • Brodkin, K. (2001). Comments on “Discourses of Whiteness.” Journal of Linguistic Anthropology, 11(1), 147-150. • Hansen, H. (2017). Assisted technologies of social reproduction: Pharmaceutical prosthesis for gender, race, and class in the White opioid “crisis.” Contemporary Drug Problems, 44(4), 321-338. • Hansen, H. & Skinner, M. (2012). From white bullet to black markets and greened medicine: The neuroeconomics and neuroracial politics of opioid pharmaceuticals. Annals of Anthropological Practice 36(1), 167-182. • Levine-Rasky (2016). Whiteness fractured. New York: Routledge. • Mendoza, S., Rivera, A., & Hansen, H. (2018). Re-racialization of addiction and the re-distribution of blame in the white opioid epidemic. Medical Anthropology Quarterly, 00(0), 1-21. • Netherland, J. & Hansen, H. (2016). The war on drugs that wasn’t: Wasted whiteness, ‘dirty doctors,’ and race in media coverage of prescription opioid misuse. Culture, Medicine, & Psychiatry 40, 664-686. • The Contemporary Reader of Gender and Fat Studies, ed. Amy Erdman Farrell, Routledge, 2023. • The Fat Studies Reader, Edited by Esther Rothblum and Sondra Solovay, New York University Press, New York, 2009. • Catherine Liu: Virtue Hoarding. The case against professional managerial class. University of Minnesota Press, 2021. Syllabus może ulec zmianom. |
Efekty uczenia się: |
Najważniejszym oczekiwanym efektem kształcenia tego kursu jest nabycie umiejętności sporządzenia planu pracy badawczej, przeprowadzenia badań, i napisania tekstu naukowego o długości 10-15 stron. Wśród umiejętności, które studenci powinni zdobyć w rezultacie tego kursu jest: - umiejętność szukania źródeł pierwotnych i wtórnych oraz ocena ich wartości i przydatności - umiejętność rozplanowania i prezentacji skomplikowanych wyników badań w sposób przejrzysty - umiejętność konstruowania skutecznej argumentacji - umiejętność dokumentowania źródeł w tekście akademickim (zgodnie ze stylem dokumentacyjnym opisanym przez Chicago Manual of Style) i uniknięcia w ten sposób plagiatu - przeredagowanie pierwotnej wersji pod kierunkiem wykładowcy - umiejętność samodzielnej pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Ostateczna ocena będzie oparta na następujących kryteriach: 1. Udział w zajęciach – zaleca się by studenci przychodzili na wszystkie zajęcia; niemniej jednak, student ma prawo opuścić jedne zajęcia – 5% ostatecznej oceny. 2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach – 10% ostatecznej oceny. 3. Portfolio (wszystkie prace wykonywane w klasie i w domu oraz praca końcowa - pierwsza wersja i wersja ostateczna) – 85% ostatecznej oceny. Studenci muszą przekroczyć pułap 60% by zaliczyć zajęcia. Jeżeli nie spełnią podstawowych wymogów kursu, nie zaliczą go. Skala ocen: 0-60 – 2 61-77 – 3 78-89 – 4 90-100 – 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Chełstowska | |
Prowadzący grup: | Agata Chełstowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.