Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

BA Seminar: American War Literature (Amerykańska literatura wojenna)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-ZS007
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: BA Seminar: American War Literature (Amerykańska literatura wojenna)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Seminaria licencjackie
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria licencjackie

Skrócony opis:

To seminarium opiera się na założeniu, że wojny amerykańskie skupiają w sobie najważniejsze i najciekawsze wątki w amerykańskiej historii intelektualnej, społecznej i politycznej. Są szczególnie ważne i interesujące gdy są wyrażone w literaturze i sztukach wizualnych. Prześledzimy zmieniający się charakter literatury wojennej w kontekście zmian zachodzących w całej literaturze amerykańskiej a także amerykańskiej historii, ideologii, i relacji międzynarodowych. To seminarium rozpocznie się od dyskusji na temat wybranych tekstów by łatwiej było zidentyfikować ciekawe pytania badawcze a w dłuższej perspektywie ciekawe tematy prac licencjackich.

Pełny opis:

Steinbeck napisał kiedyś, że "wszystkie wojny przeczą temu, że człowiek jest istotą myślącą," ale to seminarium opiera się na założeniu, że wojny amerykańskie skupiają w sobie najważniejsze i najciekawsze wątki w amerykańskiej historii intelektualnej, społecznej i politycznej. Są szczególnie ważne i interesujące gdy są wyrażone w literaturze i sztukach wizualnych. Seminarium dotknie kilka najważniejszych konfliktów zbrojnych amerykańskich lub konfliktów z udziałem Stanów Zjednoczonych—Wojna Secesyjna, I wojna światowa, Hiszpańska wojna domowa, II wojna światowa, wojna w Wietnamie, wojna z terroryzmem. Celem jest zidentyfikowanie interesujących tematów i metod badawczych dla celów koncepcji pracy licencjackiej.

Literatura:

Literatura podmiotu

William March, Company K

William Faulkner, The Unvanquished

Ambrose Bierce, selected stories

Randall Jarrell, WWII poems

Natasha Trethewey, Native Guard

Adrian C. Louis, Evil Corn

Literatura przedmiotu

1. Lorrie Goldensohn, ed. American War Poetry: An Anthology (Columbia University Press, 2006), ISBN 0231133103

2. Faith Barrett and Cristanne Miller, eds. "Words for the Hour": A New Anthology of American Civil War Poetry (University of Massachusetts Press, 2005) ISBN-10: 1558495096

3. Diederik Oostdijk, Among the Nightmare Fighters: American Poets of World War II (University of South Carolina Press, 2011) ISBN-10: 157003995X

4. Susan Schweik, A Gulf So Deeply Cut: American Women Poets and the Second World War (University of Wisconsin, 1991) ISBN-10: 0299130444

5. Kate McLoughlin, ed. The Cambridge Companion to War Writing (Cambridge University Press, 2009) ISBN-10: 0521720044

8. Lorrie Goldensohn, Dismantling Glory: Twentieth-Century Soldier Poetry (Columbia University Press, 2006) ISBN-10: 0231119399

9. Philip Metres, “With Ambush and Stratagem”: American poetry in the Age of Pure War” from Oxford Handbook of Modern and Contemporary American Poetry by Cary Nelson, 331-368.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student

- ma pogłębioną wiedzę o tym jak amerykańska literatura wojenna odzwierciedlała i wpływała na rozwój literatury amerykańskiej

- zna i rozumie jak zmienne poglądy Zachodu na wojnę są wyrażane w poezji amerykańskiej

- ma świadomość kontekstów historycznych i ideologicznych amerykańskiej poezji wojennej

UMIEJĘTNOŚCI

- potrafi wypracowac problem badawczy na potrzeby pracy licencjackiej

- potrafi formulować pytania badawcze

- potrafi konstruować złożony i wielwątkowy argument na poparcie swojej tezy

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- potrafi pracować w grupie, przyjmując różne w niej role

- rozumie ważność literatury i sztuki o tematyce wojennej dla obywatela państwa demokratycznego

- rozumie znaczenie refleksji na temat wojen prowadzonych przez Stany Zjednoczone

Metody i kryteria oceniania:

By ukończyć seminarium licencjackie trzeba spełnić następujące wymagania:

1. Nie opuści się więcej niż 2 zajęcia

2. Trzeba aktywnie uczestniczyć w pracy na zajęciach.

3. Wywiązać się z wszystkich 4 z góry ustalonych terminów ustalenia koncepcji pracy, zakończenia badań, sporządzenia ogólnego planu, i złożenia ukończonej pracy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)