BA Seminar: Social History of the US in the 19th and 20th Century (Seminarium licencjackie: Historia społeczna Stanów Zjednoczonych w XIX i XX w.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-ZS018 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | BA Seminar: Social History of the US in the 19th and 20th Century (Seminarium licencjackie: Historia społeczna Stanów Zjednoczonych w XIX i XX w.) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Seminaria licencjackie |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Seminarium przeznaczone jest dla studentów zainteresowanych historią społeczną (i polityczną USA) XIX i XX wieku. Dotyczyć będzie takich zagadnień jak kultura, kwestie społeczne, polityczne, reformy i zmiany w USA, a także współczesne badania i poglądy na omawiane dekady. Przedmiotem prac liecncjackich mogą być odzwierciedlenia dekad w takich mediach jak film, muzyka, czy obraz, źródła pisane i inne formy wyrażania przeszłości. Studenci zdobędą umiejętności sporządzenia pracy licencjanckiej jako wstępu do pogłębionych badań nad USA poprzez naukę analizy różnorodnego materiału źródłowego – pisanego, dźwiękowego i wizualnego, sporządzenia "research paper" recenzji, rozdziału pracy licencjackiej oraz zastosowania odpowiedniego aparatu naukowego. Wybór obszaru zainteresowań należy do uczestnika seminarium, musi on jednak odzwierciedlać zainteresowania i chęć badania wskazanego obszaru tak, aby efekt końcowy był na odpowiednim poziomie merytorycznym. |
Pełny opis: |
Seminarium przeznaczone jest dla studentów zainteresowanych historią społeczną (i polityczną USA) XIX i XX wieku. Dotyczyć będzie takich zagadnień jak kultura, kwestie społeczne, polityczne, reformy i zmiany w USA, a także współczesne badania i poglądy na omawiane dekady. Przedmiotem prac liecncjackich mogą być odzwierciedlenia dekad w takich mediach jak film, muzyka, czy obraz, źródła pisane i inne formy wyrażania przeszłości. Studenci zdobędą umiejętności sporządzenia pracy licencjanckiej jako wstępu do pogłębionych badań nad USA poprzez naukę analizy różnorodnego materiału źródłowego – pisanego, dźwiękowego i wizualnego, sporządzenia "research paper" recenzji, rozdziału pracy licencjackiej oraz zastosowania odpowiedniego aparatu naukowego. Wybór obszaru zainteresowań należy do uczestnika seminarium, musi on jednak odzwierciedlać zainteresowania i chęć badania wskazanego obszaru tak, aby efekt końcowy był na odpowiednim poziomie merytorycznym. Zakres tematów zajęć: 1. Cel i zadania seminarium 2. Tworzenie koncepcji pracy – wybór tematu 3. Studium przypadku w badaniach kulturowych i historycznych 4. Budowa pracy – układ, jej zadania. Strona formalna i metodologiczna 5. Budowa wstępu i zakończenia pracy. 6. Budowa rozdziałów. Wewnętrzna spójność pracy. 7. Wyszukiwanie i krytyka literatury. Rodzaje i zastosowanie dla pisania pracy. 8. Rola źródeł pisanych. 9. Źródła wizualne – film, dźwięk, fotografia. 10 - 12. Prezentacje założeń pracy – studenci. 13. Budowa research paper jako wstępu do rozdziału pracy. 14. Omówienie i dyskusja nad zadaniami badawczymi. 15. Kryteria oceny prac licencjackich. Napisanie i obrona pracy licencjackiej jest najważniejszym wynikiem udziału w seminarium. |
Literatura: |
1. Gordon Harvey, Writing with Sources: A Guide for Students. 2nd ed. Indianapolis: Hackett, 2008. 2. Richard Marius, Levin Page, A Short Guide to Writing About History. 6th ed. New York: Longman, 2006. 3. William Kelleher Storey, Writing History: A Guide for Students. 3rd ed. New York: Oxford University Press, 2009. |
Efekty uczenia się: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do poszukiwania wiedzy i jej interpretacji w oparciu o szeroko rozumiane źródła pisane, ustne i wizualne. Studenci będą umieli: 1. zdobyć wiedzę na temat różnych form dokumentowania przeszłości 2. potrafić rozumieć powiązania pomiędzy różnymi zjawiskami społeczno-kulturowymi w USA i sposobami ich wyrażania 3. dostrzegać i rozumieć wagę kontekstu źródła i procesu jego powstawania. Ponadto w zakresie umiejętności studenci będą: 1. potrafić analizować, oceniać i wnioskować o zjawiskach i procesach na podstawie źródła 2. potrafić wyjaśnić znaczenie konkretnego źródła dla amerykańskiej historii społecznej i politycznej 3. potrafić formułować wnioski i oceny z tego wynikające 4. być przygotowanym na poszukiwanie i wyszukiwanie informacji na temat wydarzeń reprezentowanych przez źródło 5. posiadać zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej w celu prezentacji i analizy rozwoju społeczno-politycznego w Stanach Zjednoczonych. W zakresie kompetencji studenci będą 1. otwarci na nowe idee i zjawiska zachodzące w Stanach Zjednoczonych 2. rozumieć wagę tych zjawisk lub przemian 3. mieć świadomość roli wydarzeń z przeszłości dla współczesnych Stanów Zjednoczonych. Zdobędą także umiejętności w prowadzeniu badań i prezentowaniu wyników swych badań w j. angielskim. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania Metody oceny i kryteria oceny: Semestr pierwszy: regularna obecność i udział w dyskusjach na zajęciach. Zadania domowe. W pierwszym semestrze seminarium należy przygotować projektu pracy i literaturę na ten temat. Aby uzyskać zaliczenie w styczniu studenci zobowiązani są do przedstawienia ogólnej idei pracy oraz projektu wstępu. Zaliczenie seminarium Pierwszy rozdział powinien być gotowy w połowie marca, drugi w połowie kwietnia, trzeci w połowie maja. Ostateczne zaliczenie i zatwierdzenie pracy dyplomowej do obrony odbywa się na podstawie merytorycznej oceny pisania i postępów w pracy. Efektem końcowym jest napisanie pracy składającej z trzech rozdziałów, wstępu, zakończenia, zgodnie z normami akademickimi dotyczącymi jakości i uczciwości akademickiej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT SEM-LIC
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Włodzimierz Batóg | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Batóg | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.