Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

BA Seminar: Social History of the US in the 19th and 20th Century (Seminarium licencjackie: Historia społeczna Stanów Zjednoczonych w XIX i XX w.)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-ZS018
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: BA Seminar: Social History of the US in the 19th and 20th Century (Seminarium licencjackie: Historia społeczna Stanów Zjednoczonych w XIX i XX w.)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Seminaria licencjackie
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria licencjackie

Skrócony opis:

Seminarium przeznaczone jest dla studentów zainteresowanych historią społeczną (i polityczną USA) XIX i XX wieku. Dotyczyć będzie takich zagadnień jak kultura, kwestie społeczne, polityczne, reformy i zmiany w USA, a także współczesne badania i poglądy na omawiane dekady. Przedmiotem prac liecncjackich mogą być odzwierciedlenia dekad w takich mediach jak film, muzyka, czy obraz, źródła pisane i inne formy wyrażania przeszłości. Studenci zdobędą umiejętności sporządzenia pracy licencjanckiej jako wstępu do pogłębionych badań nad USA poprzez naukę analizy różnorodnego materiału źródłowego – pisanego, dźwiękowego i wizualnego, sporządzenia "research paper" recenzji, rozdziału pracy licencjackiej oraz zastosowania odpowiedniego aparatu naukowego. Wybór obszaru zainteresowań należy do uczestnika seminarium, musi on jednak odzwierciedlać zainteresowania i chęć badania wskazanego obszaru tak, aby efekt końcowy był na odpowiednim poziomie merytorycznym.

Pełny opis:

Seminarium przeznaczone jest dla studentów zainteresowanych historią społeczną (i polityczną USA) XIX i XX wieku. Dotyczyć będzie takich zagadnień jak kultura, kwestie społeczne, polityczne, reformy i zmiany w USA, a także współczesne badania i poglądy na omawiane dekady. Przedmiotem prac liecncjackich mogą być odzwierciedlenia dekad w takich mediach jak film, muzyka, czy obraz, źródła pisane i inne formy wyrażania przeszłości. Studenci zdobędą umiejętności sporządzenia pracy licencjanckiej jako wstępu do pogłębionych badań nad USA poprzez naukę analizy różnorodnego materiału źródłowego – pisanego, dźwiękowego i wizualnego, sporządzenia "research paper" recenzji, rozdziału pracy licencjackiej oraz zastosowania odpowiedniego aparatu naukowego. Wybór obszaru zainteresowań należy do uczestnika seminarium, musi on jednak odzwierciedlać zainteresowania i chęć badania wskazanego obszaru tak, aby efekt końcowy był na odpowiednim poziomie merytorycznym.

Zakres tematów zajęć:

1. Cel i zadania seminarium

2. Tworzenie koncepcji pracy – wybór tematu

3. Studium przypadku w badaniach kulturowych i historycznych

4. Budowa pracy – układ, jej zadania. Strona formalna i metodologiczna

5. Budowa wstępu i zakończenia pracy.

6. Budowa rozdziałów. Wewnętrzna spójność pracy.

7. Wyszukiwanie i krytyka literatury. Rodzaje i zastosowanie dla pisania pracy.

8. Rola źródeł pisanych.

9. Źródła wizualne – film, dźwięk, fotografia.

10 - 12. Prezentacje założeń pracy – studenci.

13. Budowa research paper jako wstępu do rozdziału pracy.

14. Omówienie i dyskusja nad zadaniami badawczymi.

15. Kryteria oceny prac licencjackich.

Napisanie i obrona pracy licencjackiej jest najważniejszym wynikiem udziału w seminarium.

Literatura:

1. Gordon Harvey, Writing with Sources: A Guide for Students. 2nd ed. Indianapolis: Hackett, 2008.

2. Richard Marius, Levin Page, A Short Guide to Writing About History. 6th ed. New York: Longman, 2006.

3. William Kelleher Storey, Writing History: A Guide

for Students. 3rd ed. New York: Oxford University

Press, 2009.

Efekty uczenia się:

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do poszukiwania wiedzy i jej interpretacji w oparciu o szeroko rozumiane źródła pisane, ustne i wizualne.

Studenci będą umieli: 1. zdobyć wiedzę na temat różnych form dokumentowania przeszłości 2. potrafić rozumieć powiązania pomiędzy różnymi zjawiskami społeczno-kulturowymi w USA i sposobami ich wyrażania 3. dostrzegać i rozumieć wagę kontekstu źródła i procesu jego powstawania.

Ponadto w zakresie umiejętności studenci będą: 1. potrafić analizować, oceniać i wnioskować o zjawiskach i procesach na podstawie źródła 2. potrafić wyjaśnić znaczenie konkretnego źródła dla amerykańskiej historii społecznej i politycznej 3. potrafić formułować wnioski i oceny z tego wynikające 4. być przygotowanym na poszukiwanie i wyszukiwanie informacji na temat wydarzeń reprezentowanych przez źródło 5. posiadać zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej w celu prezentacji i analizy rozwoju społeczno-politycznego w Stanach Zjednoczonych.

W zakresie kompetencji studenci będą 1. otwarci na nowe idee i zjawiska zachodzące w Stanach Zjednoczonych 2. rozumieć wagę tych zjawisk lub przemian 3. mieć świadomość roli wydarzeń z przeszłości dla współczesnych Stanów Zjednoczonych. Zdobędą także umiejętności w prowadzeniu badań i prezentowaniu wyników swych badań w j. angielskim.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

Metody oceny i kryteria oceny: Semestr pierwszy: regularna obecność i udział w dyskusjach na zajęciach. Zadania domowe. W pierwszym semestrze seminarium należy przygotować projektu pracy i literaturę na ten temat. Aby uzyskać zaliczenie w styczniu studenci zobowiązani są do przedstawienia ogólnej idei pracy oraz projektu wstępu.

Zaliczenie seminarium

Pierwszy rozdział powinien być gotowy w połowie marca, drugi w połowie kwietnia, trzeci w połowie maja. Ostateczne zaliczenie i zatwierdzenie pracy dyplomowej do obrony odbywa się na podstawie merytorycznej oceny pisania i postępów w pracy. Efektem końcowym jest napisanie pracy składającej z trzech rozdziałów, wstępu, zakończenia, zgodnie z normami akademickimi dotyczącymi jakości i uczciwości akademickiej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 9 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Włodzimierz Batóg
Prowadzący grup: Włodzimierz Batóg
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)