Ewolucja ustrojów państwowych i instytucji prawnych - ćwiczenia [2200-1P006C]
Semestr letni 2018/19
Ćwiczenia,
grupa nr 22
Przedmiot: | Ewolucja ustrojów państwowych i instytucji prawnych - ćwiczenia [2200-1P006C] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/19 [2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 22 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jan Sowa | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
A.Ajnenkiel, Konstytucje polskie 1791 – 1997, wyd. 2 J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, wyd. VI [BLP] A. Moniuszko, Wstęp do staropolskiego prawa sądowego, Warszawa 2017 [AM] K. Sójka – Zielińska, Historia prawa, wyd. 10 i poźn. [KSZ] M. Sczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, wyd. 9 [MS] M. Wąsowicz, Historia ustroju państw Zachodu, wyd. 3 [MW] M. Wąsowicz, Prawo i obywatel, Warszawa 2015 Literatura dodatkowa do poszczególnych tematów będzie podawana w trakcie zajęć |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
22 lutego 1. Od monarchii absolutnej do monarchii konstytucyjnej: Ustrój Francji od połowy XVII w. do 1791 r.: • monarchia absolutna w czasach Ludwika XIV; • geneza rewolucji francuskiej; • Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela; • Francja monarchią konstytucyjną. Źródła: L. de Rouvroy, diuk de Saint-Simon, Pamiętniki (fragment); A. de Tocqueville, Dawny ustrój i rewolucja (fragment); Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela z 26 VIII 1789; konstytucja francuska z 3 IX 1791 (fragmenty). Podręcznik: M. Wąsowicz, Historia ustroju państw Zachodu: Ustrój Francji w okresie XVI–XVIII wieku; Francja początków konstytucjonalizmu. 1 marca 2. Od republiki do monarchii konstytucyjnej: Ustrój Francji 1792–1848: • obalenie monarchii we Francji i jakobiński model władzy; • od rządów jakobińskich do I Cesarstwa; • przywrócona monarchia burbońska – karta konstytucyjna z 1814 r.; • monarchia lipcowa. Źródła: akt konstytucyjny ludu francuskiego z 6 messidora r. I (24 VI 1793, fragment); karta konstytucyjna Ludwika XVIII z 4 VI 1814. Podręcznik: M. Wąsowicz, Historia ustroju państw Zachodu: Francja początków konstytucjonalizmu; Francja konstytucyjna: 2. Konstytucje monarchiczne. 8 marca 3. Modele ustrojowe XX w.: Demokracja parlamentarna – II Rzeczpospolita 1918–1926: • narodziny II Rzeczypospolitej; • tzw. mała konstytucja z 1919 r.; • konstytucja marcowa z 1921 r. Źródła: uchwała Sejmu Ustawodawczego z 20 II 1919 w sprawie powierzenia Józefowi Piłsudskiemu dalszego sprawowania urzędu Naczelnika Państwa; konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 17 III 1921. Podręcznik: J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego: cz. III, rozdz. 2, podrozdz. III–V. 15 marca 4. Modele ustrojowe XX w.: Państwo autorytarne – II Rzeczpospolita 1926–1939: • przewrót majowy 1926 r.; • nowela sierpniowa i funkcjonowanie władz centralnych 1926–1935; • konstytucja kwietniowa z 1935 r.; • parlamentaryzm II Rzeczypospolitej. Źródła: ustawa z 2 VIII 1926 zmieniająca i uzupełniająca konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 marca 1921 r.; ustawa konstytucyjna z 23 IV 1935; B. Singer, Od Witosa do Sławka (fragment). Podręcznik: J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego: cz. III, rozdz. 2, podrozdz. III–V. 22 marca 5. Modele ustrojowe XX w.: Sowiecki model ustrojowy – Polska 1944–1989: • objęcie władzy przez komunistów i tzw. mała konstytucja z 1947 r.; • konstytucja PRL z 1952 r. i jej nowelizacje – adaptacja sowieckiego modelu władzy; • miejsce PZPR w systemie władzy; • przemiany ustrojowe późnego PRL. Źródła: ustawa konstytucyjna z 19 II 1947 o ustroju i zakresie działania najwyższych organów Rzeczypospolitej Polskiej; konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z 22 VII 1952. Podręcznik: A. Ajnenkiel, Konstytucje polskie 1791–1997: W dobie obowiązywania małej konstytucji z 1947 roku; Konstytucja PRL z 1952 roku; Praktyki konstytucyjne. 29 marca 6. Organizacja sądownictwa – od sądownictwa stanowego do sądownictwa powszechnego: • Zasady organizacji sądownictwa stanowego w średniowieczu i wczesnej nowożytności. • Trybunał Koronny – przykład sądu szlacheckiego z czasów polsko-litewskiej Rzeczypospolitej. • Wprowadzenie sądownictwa powszechnego w XVIII i XIX w. – zasady organizacji. • Początki funkcjonowania sądownictwa powszechnego na ziemiach polskich – Księstwo Warszawskie i tzw. Królestwo Kongresowe. Źródła: konstytucja o Trybunale Koronnym z 1578; konstytucja Księstwa Warszawskiego z 22 VII 1807 (fragment); ustawa konstytucyjna Królestwa Polskiego z 27 XI 1815 (fragment). Podręcznik: M. Wąsowicz, Prawo i obywatel: rozdz. V. 5 kwietnia 7. Od procesu skargowego do cywilnego • zasady procesu skargowego – proces rzymsko-kanoniczny; • proces skargowy na przykładzie procesu ziemskiego w Rzeczypospolitej XVI–XVIII w.; • ewolucja środków dowodowych; • nowoczesny proces cywilny na przykładzie kodeksu postępowania cywilnego z 1930 r. Źródła: konstytucja Formula processus iudiciarii z 1523 r.; kodeks postępowania cywilnego z 29 XI 1930 (fragmenty). Podręcznik: A. Moniuszko, Wstęp do staropolskiego prawa sądowego: rozdz. 6; K. Sójka-Zielińska, Historia prawa: cz. I, rozdz. IV, podrozdz. 1–2, cz. II, rozdz. IV, podrozdz. 1. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: analiza źródeł, pogadanka, prezentacje multimedialne, elementy pracy grupowej; rozwiązywanie stanów faktycznych |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia ćwiczeń • Obecność na zajęciach Bez żadnych konsekwencji dopuszczalne są trzy nieobecności na zajęciach w ciągu całego roku. 4-5 nieobecności wymaga zaliczenia ich na dyżurze lub przygotowania stanów faktycznych do rozwiązania, powyżej 5 nieobecności – zaliczenie całości materiału ćwiczeń UWAGA! Nieobecność na więcej niż połowie zajęć – poza szczególnymi przypadkami losowymi – powoduje brak zaliczenia ćwiczeń • Zaliczenie kolokwiów W trakcie zajęć planowane są dwa kolokwia, z obu trzeba uzyskać co najmniej 50% Dopuszczenie do egzaminu w terminie zerowym (co najmniej ocena dobra z ćwiczeń): 1. Obecność na zajęciach i zaliczenie kolokwiów 2. Regularna aktywność na zajęciach (ocena bieżąca). 3. Zaliczenie kolokwium dopuszczającego, które odbędzie się w drugiej połowie kwietnia. Zakres: całość przerobionego do tej chwili materiału na ćwiczeniach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.