Ewolucja ustrojów państwowych i instytucji prawnych - ćwiczenia [2200-1P006C]
Semestr zimowy 2018/19
Ćwiczenia,
grupa nr 19
Przedmiot: | Ewolucja ustrojów państwowych i instytucji prawnych - ćwiczenia [2200-1P006C] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/19 [2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 19 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 33 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jarosław Kuisz | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
A. Ajnenkiel, Konstytucje polskie 1791 – 1997 J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego Marian Kallas, Adam Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej A. Moniuszko, Wstęp do staropolskiego prawa sądowego K. Sójka-Zielińska, Historia prawa M. Sczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa M. Wąsowicz, Historia ustroju państw Zachodu M. Wąsowicz, Prawo i obywatel |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
USTRÓJ 1) Wprowadzenie do problematyki przedmiotu. Podstawowe zagadnienia ustrojowe. Konstytucjonalizm, trójpodział władzy, odpowiedzialność polityczna i prawna, modele ustrojowe. 2) Zasady prawa wyborczego. Przemiany prawa wyborczego – historia i współczesność. Cenzusy i inne ograniczenia powszechności prawa wyborczego. 3) Przyczyny ewolucji ustrojów państwa. Przykład monarchii: od monarchii patrymonialnej do monarchii parlamentarno-gabinetowej. 4) Specyfika konstytucjonalizmu francuskiego. Laboratorium ustrojów: od monarchii konstytucyjnej do V Republiki. 5) Angielski model ewolucji ustrojowej. Recepcja w innych państwach. 6) Narodziny i ewolucja ustroju Stanów Zjednoczonych. 7) Polski konstytucjonalizm: od Konstytucji 3 Maja 1791 r. do Konstytucji 1997 roku. 8) Doświadczenia niemieckie. Od konfederacji do państwa federalnego. Koncepcja i praktyka państwa złożonego. Doświadczenie totalitarne w XX wieku. 9) Konstytucjonalizm rosyjski. Konstytucje fikcyjne. Absolutyzm, totalitaryzm, autorytaryzm. PRAWO SĄDOWE 1) Geneza i program kodyfikacji prawa w epoce Oświecenia. 2) Podstawowe instytucje prawa cywilnego i ich ewolucja w najważniejszych kodyfikacjach XIX/XX wieku – część ogólna: • osoby fizyczne • osoby prawne • zdolność prawna • zdolność do czynności prawnych. 3) Podstawowe instytucje prawa cywilnego i ich ewolucja w najważniejszych kodyfikacjach XIX/XX wieku (od liberalizmu do solidaryzmu) – prawo rzeczowe oraz prawo zobowiązań • prawo własność i jego ograniczenia • ograniczone prawa rzeczowe • zasada swobody umów i jej ograniczenia • najważniejsze umowy z zakresu prawa zobowiązań (np. umowa kupna-sprzedaży) • zasady odpowiedzialności cywilnej. 4) Podstawowe instytucje prawa cywilnego i ich ewolucja w najważniejszych kodyfikacjach XIX/XX wieku – prawo spadkowe oraz prawo małżeńskie • dziedziczenie testamentowe i ustawowe • zachowek a rezerwa • prawo małżeńskie osobowe • prawo małżeńskie majątkowe • formy zawarcia małżeństwa. 5) Prawo handlowe – instytucje i źródła prawa handlowego XIX/XX wiek • założenia systematyki kodeksów handlowych • najważniejsze źródła prawa handlowego (np. HGB, polski KH) • najważniejsze instytucje prawa handlowego (giełdy, spółki, itp.). 6) Prawo karne Oświecenia. • program reformy humanitarnej • doktryny penalistyczne: szkoła klasyczna, antropologiczna i socjologiczna. 7) Najważniejsze instytucje prawa karnego: • pojęcie przestępstwa (czyn zabroniony, wina jej rodzaje, społeczna szkodliwość czynu, publicznoprawny charakter przestępstwa, przestępstwa ścigane z urzędu i na wniosek, ewolucja katalogu przestępstw) • pojęcie kary (istota kary, cele kary, rodzaje kar – systemy) • zasady odpowiedzialności karnej (odpowiedzialność na zasadnie winy, kontratypy, inne koncepcje odpowiedzialności) 8) Program humanitarnej reformy procesu karnego. Proces karny "mieszany". 9) Zasady postępowania cywilnego |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia mają formę wykładu połączonego z dyskusją ze studentami. Rozwiązywanie kazusów historycznych oraz kazusów współczesnych. Sięganie po materiały wizualne i audiowizualne, jeśli to uzasadnia tematyka zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
kontrola obecności i przygotowania do zajęć, ocena aktywności, przygotowanie do egzaminu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.