Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emisja głosu i technika mowy [3007-ZNP-EM] Semestr letni 2018/19
Warsztaty, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Emisja głosu i technika mowy [3007-ZNP-EM]
Zajęcia: Semestr letni 2018/19 [2018L] (zakończony)
Warsztaty [WAR], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 13:30 - 15:00
sala 29
Gmach Wydziału Chemii - Pasteura 1 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: 12
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Joanna Wyszyńska
Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Tarasiewicz Bogumiła, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Universitas, Kraków 2003,

2.Gawęda Kazimierz, Łazewski Jerzy, Uczymy się poprawnej wymowy. Ćwiczenia usprawniające mówienie, Wyd. Alfa, Warszawa 1995,

3.Łastik Aneta, Poznaj swój głos: twoje najważniejsze narzędzie pracy. Wyd. Studia Emka, Warszawa 2002,

4. Sipowicz Jolanta , Ja i mój głos, Wydawnictwo Poligraf 2009,

5. Ciecierska-Zajdel Beata, Trening głosu, Samo Sedno, Warszawa 2012,

6. Przybysz - Piwko Maria red., Emisja głosu nauczyciela- wybrane zagadnienia, ODN, Warszawa 2006,

7. Śliwińska-Kowalska M., Niebudek-Bogusz E. red., Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, Łódź 2011,

Literatura uzupełniająca:

8. Bednarek Janina Danuta, Ćwiczenia wyrazistości mowy, Towarzystwo Wiedzy powszechnej, Wrocław 2002,

9. Linklater Kristin, Uwolnij swój głos, PWST Kraków 2011,

10. Toczyska Bogumiła, Głośno i wyraźnie, GWP 2007,

11. Toczyska Bogumiła, Elementarne ćwiczenia dykcji, Wyd. Podkowa, Gdańsk 1997

12. Toczyska Bogumiła, Kama makaka ma, Wyd. Podkowa, Gdańsk 1997,

13. Toczyska Bogumiła, Sarabanda w chaszczach, Wyd. Podkowa, Gdańsk 1997,

14. Walczak- Deleżyńska Mieczysława, Aby język giętki... Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, PWST, Wrocław 2001,

15. Mieczysław Oczkoś, Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Wydawnictwo RM, Warszawa 2007,

16. Wieczorkiewicz Bronisław, Sztuka mówienia. Poradnik, Art. Program, Warszawa 1998.

Zakres tematów:

1.Budowa i funkcjonowanie układu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego. Zagrożenia wynikające z nieprawidłowej emisji głosu. Higiena pracy głosem.

2. Ćwiczenia postawy wspomagające prawidłową emisję.

3. Rozluźnianie ciała, zwiększenie jego świadomości. Techniki relaksacyjne.

4. Ćwiczenia oddechowe- obserwacja sposobu oddychania; wypracowywanie swobodnego, naturalnego, całościowego oddechu; wydłużanie fazy wydechowej, ekonomiczne zużywanie powietrza.

5. Ćwiczenia fonacyjne- swobodne, prawidłowe wydobywanie dźwięku, jego osadzenie i wzmacnianie, pobudzanie pracy rezonatorów.

6. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny-rozgrzewka artykulacyjna,

7. Ćwiczenia na otwarcie samogłoskowe - realizowane na pojedynczych dźwiękach, słowach, zestawieniach, zdaniach i tekstach,

8. Ćwiczenia prawidłowej realizacji spółgłosek-czystość i wyrazistość dźwięku.

9. Ćwiczenia zestawień spółgłoskowych - zasady prawidłowej realizacji.

10. Ćwiczenia dykcyjne na zdaniach i tekstach.

11. Intencja wypowiedzi i intonacja.

12. Ćwiczenia rozwijające cechy głosu: skala głosu, siła, barwa, czas trwania. Wzbogacanie plastyczności głosu, poszukiwanie jego bogactwa.

Metody dydaktyczne:

Metoda pracy, które stosuje prowadząc zajęcia, łączy pracę nad ciałem, oddechem, głosem i artykulacją. Pamiętając, że mówca to cała osoba stanowiąca jedność psychofizyczną, a mówienie to ruch. Pracę rozpoczyna od poznania swojego ciała i uświadomienia, że nie może ono stanowić przeszkody w wydobywaniu dźwięków, mówieniu czy śpiewaniu, a w konsekwencji przeszkody w przekazywaniu myśli, intencji.

pokaz, ćwiczenia, opis, wyjaśnienie

Metody i kryteria oceniania:

na podstawie

- obecności: dopuszczalne są 2 nieobecności w trakcie semestru,

-przygotowania do zajęć : w trakcie ćwiczeń obowiązuje wygodny, niekrępujący ruchy strój, obuwie na płaskiej podeszwie, karimata/koc,

-zaangażowania,

-rozliczenia z bieżących zadań,

-indywidualnej rozmowy podsumowującej, na którą student zapoznaje się z jedną z podanych lektur.

Uwagi:

chemia 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)