Podstawy konstytucjonalizmu [2102-L-D5POKO-US]
Semestr zimowy 2019/20
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy konstytucjonalizmu [2102-L-D5POKO-US] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/20 [2019Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jacek Zaleśny | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. A. Grabowski, J. Holocher (opr.), Studia z teorii konstytucyjnego państwa prawnego. Konstytucjonalizm, neokonstytucjonalizm, postkonstytucjonalizm, Kraków 2019; 2. R. Małajny (red.), Polskie prawo konstytucyjne na tle porównawczym, Warszawa 2013; 3. Z. Kiełmiński, J. Szymanek (red.), Instytucje prawa konstytucyjnego w perspektywie politologicznej, Warszawa 2013; 4. E. Zwierzchowski, Wprowadzenie do nauki prawa konstytucyjnego państw demokratycznych, Katowice 1992. 5. D. Rousseau, Sądownictwo konstytucyjne w Europie, Warszawa 1999. 6. J. Szymanek, Emmanuel-Joseph Sieyès i jego doktryna konstytucyjna, [w:] E.-J. Sieyès, Czym jest stan trzeci? Esej o przywilejach, tłum. M. Jarosz, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2016. 7. J. Szymanek, Emmanuel-Joseph Sieyès, O sądzie konstytucyjnym: tezy projektu ustawy przedstawionego przez Emmanuela-Jospeha Sieyèsa podczas obrad Konwencji w dniu 18 Thermidora roku III (tłumaczenie, opracowanie i komentarz), „Studia Prawnicze KUL” 2016, nr 2. 8. J. Zaleśny (ed.), Constitutional Courts in Post-Soviet States Between the Model of a State of Law and Its Local Application, Peter Lang 2019. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Konstytucja i jej rozumienia (w rozwoju historycznym i w ujęciu doktrynalnym). 2. Konstytucjonalizmu i jego rozumienie (jako idei ograniczenia władzy, jako idei konstytucji pisanej, jako idei gwarancji konstytucyjnych, jako idei ochrony praw i wolności jednostki, jako idei uniwersalizacji pewnych standardów ustrojowych). 3. Emmanuel Sieyes: konstytucjonalizm jako elementarz nauki o państwie i prawie, fundujący współczesny ustrój państwa. 4. Ferdynad Lassalle: konstytucjonalizm jako struktura społeczna. 5. Hans Kelsen: konstytucjonalizm jako hierarchiczny porządek prawny w ujęciu pozytywizmu prawniczego (teoria źródeł prawa). 6. Szkoła prawa natury: konstytucjonalizm jako otwarcie systemu prawnego na normy, zasady i wartości o niepozytywnym bądź neopozytywnym charakterze. 7. Michel Troper: konstytucjonalizm jako mechanizm wykładni konstytucji. 8. Arend Lijphart: konstytucjonalizm jako mechanizm inkluzji mniejszości i konsensualny mechanizm podejmowania decyzji politycznych. 9. George Tsebelis: konstytucjonalizm jako veto players: teoria aktora i gracza politycznego w wielowektorowym porządku konstytucyjnym. 10. Raymond Carré de Malberg: konstytucjonalizm jako akcesoryjna demokracja bezpośrednia. 11. Jean Gicquel: konstytucjonalizm jako balansowanie relacji między legislatywą a egzekutywą: poszukiwanie the best system of government. 12. Dominique Rousseau: konstytucjonalizm jako suwerenność konstytucji zagwarantowana przez sądownictwo konstytucyjne |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Rozmowa nauczająca, dyskusje. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach (80 %) i debata (20 %). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.