Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Akademia filmu awangardowego 1 3002-AFA19-OG
Semestr zimowy 2019/20
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Akademia filmu awangardowego 1 3002-AFA19-OG
Zajęcia Semestr zimowy 2019/20 (2019Z) (zakończony)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy czwartek, 17:00 - 20:00
sala sala kinowa
Kino "Iluzjon" jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 149
Limit miejsc: 150
Prowadzący: Gabriela Sitek
Literatura:

Podstawowe lektury:

 M. Giżycki, Awangarda wobec kina. Film w kręgu

polskiej awangardy artystycznej dwudziestolecia

7

międzywojennego, Warszawa 1996; Stefan i

Franciszka Themerson. Poszukiwania wizualne, kat.

wystawy, Łódź 1981.

 A. Helman, Awangarda we francuskim i niemieckim

kinie niemym, [w:] Kino nieme. Historia kina, t. 1, red.

T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2009, s.

737-777.

 R. W. Kluszczyński, Film – sztuka Wielkiej

Awangardy, Warszawa-Łódź 1990.

 A. Pitrus, Film awangardowy w latach 1930–1959,

[w:] Kino klasyczne. Historia kina, t. 2, red. T.

Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2011, s. 549-

66

 A. Pitrus, Film awangardowy w latach 1960-1980,

[w:] Kino epoki nowofalowej. Historia kina, t. 3, red.

T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2015, s.

 M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk

2000

 Themersonowie i awangarda, pod red. Paweł Polit,

Łódź 2013

 P. A. Sitney, Visionary Film: The American Avant-

Garde, 1943-2000, Nowy Jork 2002

Lektury zalecane:

 J. Kurek, Objaśniam OR, „Linia” 1933, nr 5 (przedruk

w: M. Giżycki, Walka o film artystyczny w

międzywojennej Polsce, Warszawa 1989)

 Sztuka w kinie dokumentalnym, pod red. Pauliny

Kwiatkowskiej, Matyldy Szewczyk, Warszawa 2016

 Grupa ETC, Narracje, estetyki, geografie: Fluxus w

trzech aktach, 2014

 A. Pitrus, Fundament pamięci – o „fotograficznej

powieści” Chrisa Markera, „Kwartalnik Filmowy”

2006, nr 54-55, s. 231-236

 M. Radkiewicz, „Władczynie spojrzenia”. Teoria

filmu a praktyka reżyserek i artystek, Kraków 2010

 M. Stępnik, Lustra, maski, sobowtóry... Maya Deren i

jej siostry w maskaradzie, (w:) Outsiderzy,

mistyfikatorzy, eskapiści w sztuce XX wieku. Studium

postaw twórczych, Wydawnictwo UMCS, Lublin

2016, s. 103-134

Zakres tematów:

1. Kino Wielkiej Awangardy – film dadaistyczny i

surrealistyczny

Balet mechaniczny Fernanda Légera, 1924, 19’

Antrakt René Claira, 1924, 25’

Pies andaluzyjski Luisa Buñuela i Salvadora Dali’ego, 1929,

21’,

Złoty wiek Luisa Buñuela, 1930, 63’

2. Kino Wielkiej Awangardy – dokumentalny film

liryczny

Berlin, symfonia wielkiego miasta Waltera Ruttmanna, 1927,

79’

Człowiek z kamerą Dzigi Wiertowa, 1929, 80’

3. Miasto we współczesnym dokumentalnym eseju

filmowym - 21 x Nowy Jork Piotra Stasika

21 x Nowy Jork, reż. Piotr Stasik, 2016, 71’

4. Reżyserki Wielkiej Awangardy i ich twórczość we

współczesnym filmie dokumentalnym

Zaproszenie do podróży Germaine Dulac, 1927, 36’

Kochać Innego (Love Other: The Story of Claude Cahun and

Marcel Moore), reż. Barbara Hammer, 2006, 55’

5. Polska awangarda filmowa od lat 20. do lat 60. -

pionierskie realizacje polskiego filmu awangardowego

Przygoda człowieka poczciwego Franciszki Themerson i

Stefana Themersona, 1937, 10’

Apteka Bruce’a Checefsky’ego, 2001, 10’,

Drobiazg melodyjny tegoż, 2006, 6’,

Jalu Kurek - OR - Obliczenia rytmiczne Ignacego

Szczepańskiego, 1985, 4’

Był sobie raz…, reż. Walerian Borowczyk, Jan Lenica, 1957,

9’

Dom, reż. Walerian Borowczyk, Jan Lenica, 1957, 11’

6. Kino własne, home movies, wideodziennik / kino

amatorskie

Klucz do..., reż. Marcin Ziembiński, 1986, 16’

Przed zmierzchem, reż. Leszek Boguszewski, 1976, 7’

11

Mojave, reż. Wilhelm Sasnal¸ 2006, 6'

Rzeźbiarz z kamerą, reż. Marcin Giżycki, 2018, 29'

7. Kino amerykańskiej awangardy lat 20., 30. i 40. -

twórczość Mai Deren

In the mirror of Maya Deren, reż. Martina Kundlacek, 104’

Meshes of the Afternoon, reż. Maya Deren i Alexander

Hammid, 1943, 14'.

Ritual in Transfigured Time, reż. Maya Deren, 1946, 14',

8. Kino amerykańskiej i kanadyjskiej awangardy lat 20.,

30. i 40.

Manhattan Paula Stranda i Charlesa Sheelera 1921, 9’,

Rytmy światła (Light Rhythms) Francisa Bruguiere'a i Oswella

Blakestona 1930, 6’

Early abstractions, reż. Harry Smith, 1939–56, 23’,

Kochaj sąsiada swego (Neighbours), reż. Norman McLaren,

1952, 9’

9. Awangarda we współczesnych filmach

dokumentalnych: Beuys. Sztuka to rewolucja (Beuys),

reż. Andres Veiel

Beuys. Sztuka to rewolucja (Beuys), reż. Andres Veiel,

Niemcy 2017, 107 min.

10. Amerykańska awangarda filmowa – estetyka szoku

obyczajowego

Flaming Creatures Jacka Smitha, 162-163, 45 min.

Ognie sztuczne [Fajerwerski] Kenetha Angera, 1947, 20’,

Dyketactics, reż. Barbara Hammer 1973, 4 min.

Beautiful People, reż. David Wojnarowicz, 1987, 30 min.

Kiss, Empire, Blow job, Chelsea Girls Andy’ego Worhola

[fragmenty]

11. Amerykańska awangarda filmowa lat 1960-1980 -

twórczość Jonasa Mekasa, Stana Brakhage’a, Jacka

Smitha

Klatka, 1960, 64’ Jonasa Mekasa;

Walden. Dzienniki, szkice, notatki, 1969, 177’ Jonasa Mekasa;

[fragmenty?]

Mothlight Stana Brakhage’a, 1963, 4’

Early abstractions, reż. Harry Smith, 1939–56, 23’,

Tom, Tom the Piper’s Son Kena Jacobsa [fragment]

The Flicker Tony’ego Conrada, 1966 [fragment]

12. Awangarda we współczesnych filmach

dokumentalnych: Tony Conrad: tu i teraz (Tony

Conrad: Completely in the Present), reż. Tyler Hubby

Tony Conrad: tu i teraz (Tony Conrad: Completely in the

Present), reż. Tyler Hubby, USA, 96 min.

13. Awangardowe koncepcje i realizacje eksperymentów

filmowych Fluxusu

Fluxfilm Anthology

12

Twórcy prezentowanych filmów: Nam June Paik, Dick

Higgins, George Maciunas, Chieko Shiomi, John Cavanaugh,

James Riddle, Yoko Ono, George Brecht, Robert Watts,

Pieter Vanderbiek, Joe Jones, Eric Anderson, Jeff Perkins,

Wolf Vostell, Albert Fine, George Landow, Paul Sharits, John

Cale, Peter Kennedy, Mike Parr, Ben Vautier

14. Found footage jako technika awangardowych

realizacji we współczesnym kinie dokumentalnym

Dawson City: czas zatrzymany (Dawson City: Frozen Time),

reż. Bill Morrison, USA, 2017, 120 min.

Dowody w procesie ciał (Evidentiary Bodies) reż. Barbara

Hammer, USA, 2018, 15 min.

15. Awangardowa twórczość Chrisa Markera

Filar (La jeteé), reż. Chris Marker, 1962, 62 min.

Junkopia, reż. Chris Marker, 1981, 62 min.

Uwagi:

Prowadzący zajęcia:

Prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz, Prof. dr hab. Marcin

Giżycki, mgr Jakub Majmurek, mgr Sebastian Cichocki, mgr

Daniel Muzyczuk, dr Marcin Borchardt, mgr Karol

Radziszewski, mgr Paulina Haratyk, mgr Klaudia

Rachubińska, mgr Antonii Michnik, mgr Michał

Matuszewski, mgr Gabriela Sitek, dr Łukasz Ronduda

(kolejny semestr zajęć)

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w czwartki w kinie

Iluzjon. Na cały cykl składa się piętnaście bloków projekcji

filmów awangardowych i filmów dokumentalnych

odwołujących się do tradycji awangardy, połączonych z

wykładami merytorycznymi oraz dyskusjami z zaproszonymi

gośćmi.

Zajęcia rozpoczynają się o godzinie 17.00 i trwają ok. 2,5–3

godzin – w zależności od długości filmu.

Warunkiem udziału w zajęciach jest wykupienie karnetu

filmowego. Koszt karnetu to: 100 zł.

Zajęcia rozpoczynają się 3 października

Kontakt: gabriela.sitek@gmail.com

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.