Akademia filmu awangardowego 1 [3002-AFA19-OG]
Semestr zimowy 2019/20
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Akademia filmu awangardowego 1 [3002-AFA19-OG] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/20 [2019Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 149 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 150 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Gabriela Sitek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Podstawowe lektury: M. Giżycki, Awangarda wobec kina. Film w kręgu polskiej awangardy artystycznej dwudziestolecia 7 międzywojennego, Warszawa 1996; Stefan i Franciszka Themerson. Poszukiwania wizualne, kat. wystawy, Łódź 1981. A. Helman, Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym, [w:] Kino nieme. Historia kina, t. 1, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2009, s. 737-777. R. W. Kluszczyński, Film – sztuka Wielkiej Awangardy, Warszawa-Łódź 1990. A. Pitrus, Film awangardowy w latach 1930–1959, [w:] Kino klasyczne. Historia kina, t. 2, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2011, s. 549- 66 A. Pitrus, Film awangardowy w latach 1960-1980, [w:] Kino epoki nowofalowej. Historia kina, t. 3, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2015, s. M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2000 Themersonowie i awangarda, pod red. Paweł Polit, Łódź 2013 P. A. Sitney, Visionary Film: The American Avant- Garde, 1943-2000, Nowy Jork 2002 Lektury zalecane: J. Kurek, Objaśniam OR, „Linia” 1933, nr 5 (przedruk w: M. Giżycki, Walka o film artystyczny w międzywojennej Polsce, Warszawa 1989) Sztuka w kinie dokumentalnym, pod red. Pauliny Kwiatkowskiej, Matyldy Szewczyk, Warszawa 2016 Grupa ETC, Narracje, estetyki, geografie: Fluxus w trzech aktach, 2014 A. Pitrus, Fundament pamięci – o „fotograficznej powieści” Chrisa Markera, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 54-55, s. 231-236 M. Radkiewicz, „Władczynie spojrzenia”. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek, Kraków 2010 M. Stępnik, Lustra, maski, sobowtóry... Maya Deren i jej siostry w maskaradzie, (w:) Outsiderzy, mistyfikatorzy, eskapiści w sztuce XX wieku. Studium postaw twórczych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016, s. 103-134 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Kino Wielkiej Awangardy – film dadaistyczny i surrealistyczny Balet mechaniczny Fernanda Légera, 1924, 19’ Antrakt René Claira, 1924, 25’ Pies andaluzyjski Luisa Buñuela i Salvadora Dali’ego, 1929, 21’, Złoty wiek Luisa Buñuela, 1930, 63’ 2. Kino Wielkiej Awangardy – dokumentalny film liryczny Berlin, symfonia wielkiego miasta Waltera Ruttmanna, 1927, 79’ Człowiek z kamerą Dzigi Wiertowa, 1929, 80’ 3. Miasto we współczesnym dokumentalnym eseju filmowym - 21 x Nowy Jork Piotra Stasika 21 x Nowy Jork, reż. Piotr Stasik, 2016, 71’ 4. Reżyserki Wielkiej Awangardy i ich twórczość we współczesnym filmie dokumentalnym Zaproszenie do podróży Germaine Dulac, 1927, 36’ Kochać Innego (Love Other: The Story of Claude Cahun and Marcel Moore), reż. Barbara Hammer, 2006, 55’ 5. Polska awangarda filmowa od lat 20. do lat 60. - pionierskie realizacje polskiego filmu awangardowego Przygoda człowieka poczciwego Franciszki Themerson i Stefana Themersona, 1937, 10’ Apteka Bruce’a Checefsky’ego, 2001, 10’, Drobiazg melodyjny tegoż, 2006, 6’, Jalu Kurek - OR - Obliczenia rytmiczne Ignacego Szczepańskiego, 1985, 4’ Był sobie raz…, reż. Walerian Borowczyk, Jan Lenica, 1957, 9’ Dom, reż. Walerian Borowczyk, Jan Lenica, 1957, 11’ 6. Kino własne, home movies, wideodziennik / kino amatorskie Klucz do..., reż. Marcin Ziembiński, 1986, 16’ Przed zmierzchem, reż. Leszek Boguszewski, 1976, 7’ 11 Mojave, reż. Wilhelm Sasnal¸ 2006, 6' Rzeźbiarz z kamerą, reż. Marcin Giżycki, 2018, 29' 7. Kino amerykańskiej awangardy lat 20., 30. i 40. - twórczość Mai Deren In the mirror of Maya Deren, reż. Martina Kundlacek, 104’ Meshes of the Afternoon, reż. Maya Deren i Alexander Hammid, 1943, 14'. Ritual in Transfigured Time, reż. Maya Deren, 1946, 14', 8. Kino amerykańskiej i kanadyjskiej awangardy lat 20., 30. i 40. Manhattan Paula Stranda i Charlesa Sheelera 1921, 9’, Rytmy światła (Light Rhythms) Francisa Bruguiere'a i Oswella Blakestona 1930, 6’ Early abstractions, reż. Harry Smith, 1939–56, 23’, Kochaj sąsiada swego (Neighbours), reż. Norman McLaren, 1952, 9’ 9. Awangarda we współczesnych filmach dokumentalnych: Beuys. Sztuka to rewolucja (Beuys), reż. Andres Veiel Beuys. Sztuka to rewolucja (Beuys), reż. Andres Veiel, Niemcy 2017, 107 min. 10. Amerykańska awangarda filmowa – estetyka szoku obyczajowego Flaming Creatures Jacka Smitha, 162-163, 45 min. Ognie sztuczne [Fajerwerski] Kenetha Angera, 1947, 20’, Dyketactics, reż. Barbara Hammer 1973, 4 min. Beautiful People, reż. David Wojnarowicz, 1987, 30 min. Kiss, Empire, Blow job, Chelsea Girls Andy’ego Worhola [fragmenty] 11. Amerykańska awangarda filmowa lat 1960-1980 - twórczość Jonasa Mekasa, Stana Brakhage’a, Jacka Smitha Klatka, 1960, 64’ Jonasa Mekasa; Walden. Dzienniki, szkice, notatki, 1969, 177’ Jonasa Mekasa; [fragmenty?] Mothlight Stana Brakhage’a, 1963, 4’ Early abstractions, reż. Harry Smith, 1939–56, 23’, Tom, Tom the Piper’s Son Kena Jacobsa [fragment] The Flicker Tony’ego Conrada, 1966 [fragment] 12. Awangarda we współczesnych filmach dokumentalnych: Tony Conrad: tu i teraz (Tony Conrad: Completely in the Present), reż. Tyler Hubby Tony Conrad: tu i teraz (Tony Conrad: Completely in the Present), reż. Tyler Hubby, USA, 96 min. 13. Awangardowe koncepcje i realizacje eksperymentów filmowych Fluxusu Fluxfilm Anthology 12 Twórcy prezentowanych filmów: Nam June Paik, Dick Higgins, George Maciunas, Chieko Shiomi, John Cavanaugh, James Riddle, Yoko Ono, George Brecht, Robert Watts, Pieter Vanderbiek, Joe Jones, Eric Anderson, Jeff Perkins, Wolf Vostell, Albert Fine, George Landow, Paul Sharits, John Cale, Peter Kennedy, Mike Parr, Ben Vautier 14. Found footage jako technika awangardowych realizacji we współczesnym kinie dokumentalnym Dawson City: czas zatrzymany (Dawson City: Frozen Time), reż. Bill Morrison, USA, 2017, 120 min. Dowody w procesie ciał (Evidentiary Bodies) reż. Barbara Hammer, USA, 2018, 15 min. 15. Awangardowa twórczość Chrisa Markera Filar (La jeteé), reż. Chris Marker, 1962, 62 min. Junkopia, reż. Chris Marker, 1981, 62 min. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Prowadzący zajęcia: Prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz, Prof. dr hab. Marcin Giżycki, mgr Jakub Majmurek, mgr Sebastian Cichocki, mgr Daniel Muzyczuk, dr Marcin Borchardt, mgr Karol Radziszewski, mgr Paulina Haratyk, mgr Klaudia Rachubińska, mgr Antonii Michnik, mgr Michał Matuszewski, mgr Gabriela Sitek, dr Łukasz Ronduda (kolejny semestr zajęć) Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w czwartki w kinie Iluzjon. Na cały cykl składa się piętnaście bloków projekcji filmów awangardowych i filmów dokumentalnych odwołujących się do tradycji awangardy, połączonych z wykładami merytorycznymi oraz dyskusjami z zaproszonymi gośćmi. Zajęcia rozpoczynają się o godzinie 17.00 i trwają ok. 2,5–3 godzin – w zależności od długości filmu. Warunkiem udziału w zajęciach jest wykupienie karnetu filmowego. Koszt karnetu to: 100 zł. Zajęcia rozpoczynają się 3 października Kontakt: gabriela.sitek@gmail.com |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.