Socjolingwistyka [3302-2SCL1-L]
Semestr letni 2019/20
Wykład konwersatoryjny,
grupa nr 1
Przedmiot: | Socjolingwistyka [3302-2SCL1-L] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019L]
(zakończony)
Wykład konwersatoryjny [WYK-KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 8 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Ewa Geller |
Literatura: |
Literaturauswahl: Felder, Ekkehard. 2016. Einführung in die Varietätenlinguistik. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft. Fishman, Joshua. 1975. Soziologie der Sprache. Max Hueber Grabias, Stanisław. 42019. Język w zachowaniach społecznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS Hinrich, Uwe. 2013. Multi-Kulti-Deutsch. Wie Migration die deutsche Sprache verändert. Berlin: C.H.Beck Linke, Angela. 2004. Studienbuch Linguistik. Tübingen: Niemeyer Verlag Pusch, Luise. 1984. Das Deutsche als Männersprache. Frankfurt am Main: Suhrkamp Sinner, Carsten. 2013. Varietätenlinguistik: Eine Einführung. Tübingen: Gunter Narr Verlag Veith, Werner H. 22005. Soziolinguistik. Ein Arbeitsbuch. Tübingen: Gunter Narr Verlag |
Zakres tematów: |
1. Sprache als Kommunikationsmittel und Identitätsfaktor 2. Soziolinguistik als Varietätenlinguistik: Faktoren der Sprachverhaltensprägung 3. Domänen in sprachlicher Kommunikation 4. Sprache und Situation: Register und Stil 5. Sprache und soziale Schichtung: Defizit- vs. Differenztheorie 6. Sprache und Beruf: Fachsprache 7. Sprache und Politik: Sprache der Politik 8. Sprache und Ausgrenzung: Sondersprachen 9. Sprache und Nationalität: Diglossie, Sprachpolitik 10. Sprache und Migration: Ethnolekt, Religiolekt, Kiezdeutsch 11. Sprache und Alter: Gerontolinguistik 12. Sprache und Geschlecht: Frauen- und Männersprache, Feministische Linguistik 13. Sprache als Waffe: Hassrede 14. Schriftliche Leistungskontrolle |
Metody dydaktyczne: |
1. Wykład wprowadzający i uzupełniający wykładowcy 2. Zespołowe/indywidualne opracowanie i przedstawienie przez uczestników seminarium w postaci prezentacji PP (ok. 60 min) jednego z wymienionych w sylabusie tematów, na podstawie: - samodzielnej kwerendy internetowej - zaproponowanej w sylabusie literatury - konsultacji z wykładowcą 3. Ocena prezentacji przez uczestników seminarium (mocne i słabe strony) 4. Ocena poprawionej prezentacji przez wykładowcę 5. Pisemny test końcowy |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa składa się w: 50% ocena za przygotowanie, przedstawienie i poprawienie prezentacji 25% test końcowy 25% stuprocentowa obecność na zajęciach zaliczenie zdalne: 50% ocena za przygotowanie, przedstawienie i poprawienie prezentacji 25% test końcowy - typu "take home exam" 25% udział w zajęciach zdalnych prowadzonych od dn. 25.03. 20 |
Uwagi: |
Język wykładowy niemiecki |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.