Praktyczna nauka języka hiszpańskiego I [3305-PNJH1-11]
Semestr zimowy 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Praktyczna nauka języka hiszpańskiego I [3305-PNJH1-11] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 16 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Paulina Bojarska, Małgorzata Marzoch, Miguel Muñoz Muñoz |
Literatura: |
Bibliografia uzupełniająca: M. P. Soria, M. J. Martínez, D. Sánchez, Las claves del Nuevo DELE A2, Barcelona, 2015, Difusión. M. J. Martínez, D. Sánchez, M. P. Soria, Las claves del Nuevo DELE B1, Barcelona, 2015, Difusión. E. Ratajczak-Matusiak, Claves del español para hablantes de polaco, Madrid, 2007, Editorial SM. Materiały własne (ćwiczenia, testy, wybór nagrań i filmów krótkometrażowych). L. Miquel, N. Sans, Rápido, curso intensivo de español, Barcelona, 2000, Difusión. |
Zakres tematów: |
ZAGADNIENIA SPOŁECZNO-KULTUROWE 1. Język hiszpański i nauka języków. 2. Charakter narodowy: czy istnieje i jak go określić? Jacy są Hiszpanie, Polacy, Włosi, etc.? 3. Czy wygląd zewnętrzny jest ważny? Jak dbasz o siebie? 4. Plany, marzenia, ścieżki kariery; wady i zalety poszczególnych zawodów. 5. Człowiek we wszechświecie: środowisko naturalne, zjawiska atmosferyczne, ulubione miesiące i pory roku. 6. Podróże, warte zobaczenia miejsca i przestrzenie. 7. Rozwój osobisty i przyjemne spędzanie wolnego czasu (gotowanie, sport, malowanie, warsztaty teatralne, etc.) 8. Mistrzowie i nauczyciele, ludzie których podziwiamy (biografie). 9. Historia powszechna i historie, które pamiętamy (literackie, osobiste), opowieści ciekawych ludzi. 10. Język jako nośnik emocji. Sądy wartościujące, strategie argumentacji, uzgadnianie wspólnego stanowiska. 11. Kino i muzyka twórców hiszpańskojęzycznych. 12. Słowa, które nas inspirują. Cytaty, aforyzmy, ciekawe opinie. ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE Na figurującej poniżej liście znajdują się, w postaci uszczegółowionej, zagadnienia, które zawarte zostały w części wspólnej dla wszystkich grup. 1. Rzeczownik i przymiotnik: zgodność liczby i rodzaju. 2. Zaimki zwrotne, dzierżawcze i dopełnieniowe. 2. Kontrast SER, ESTAR, HABER. 3. Wyrażenia przyimkowe. 4. Składnia zdania oznajmującego, pytającego i przeczącego. 5. Forma ciągła czasownika. 6. Konstrukcja peryfrastyczna ir + a + infinitivo. 7. Szczegółowa analiza użyć czasów przeszłych. 8. Tryb rozkazujący w połączeniu z zaimkami dopełnienia dalszego i bliższego. 9. Tryb subjuntivo: jego formy, czasy i zastosowania. 10. Warianty pierwszego zdania warunkowego. 11. Mowa zależna: podstawowe zasady dokonywania transformacji w jej ramach. 12. Analiza najczęstszych błędów. |
Metody dydaktyczne: |
- lektura analityczna, opatrzona obszernym komentarzem gramatyczno-leksykalnym oraz zakończona redakcją wypowiedzi zawierających wybrane struktury; - uważne studium zagadnień gramatycznych, ilustrowane tekstami kultury oraz wypowiedziami studentów; - lektura i tworzenie dialogów, zdawanie relacji z ich treści; - korekta popełnianych błędów w oparciu o złożenie, zgodnie którym błąd jest czynnikiem rozwoju; - dyskusja; - praktyka rozumienia kontekstowego; - słuchanie nagrań, zdawanie relacji z ich treści, analiza użytych w nich zwrotów i wyrażeń; - swobodne wypowiedzi na tematy dotyczące życia codziennego, aktualnych zdarzeń, informacji ze świata kultury, etc. |
Metody i kryteria oceniania: |
Patrz: informacje wspólne dla wszystkich grup. |
Uwagi: |
Przedstawiony program uzupełniający dostosowany jest w sposób szczególny do pracy w grupach o niejednolitym poziomie, z uwzględnieniem możliwości uczestnictwa w zajęciach osób rozpoczynających naukę lub posiadających podstawową znajomość języka hiszpańskiego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.