Literatura grecka i łacińska - epika i liryka [3006-LGIŁ2]
Semestr letni 2021/22
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Literatura grecka i łacińska - epika i liryka [3006-LGIŁ2] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00
sala 103 Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 1 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Barbara Milewska-Waźbińska |
Literatura: |
(w wyborze) H. Podbielski, Literatura Grecji starożytnej, Lublin 2005. I. Lewandowski (red.), Elegia poprzez wieki, Poznań 1995. K. Bartol, J. Danielewicz, Epigram grecki i łaciński w kulturze Europy, Poznań 1997. M. Cytowska, L. Rychlewska, H. Szelest, Literatura rzymska. Okres archaiczny, Warszawa 1996. K. Kumaniecki, Literatura rzymska. Okres cyceroński, Warszawa 1977. M. Cytowska, H. Szelest, Literatura rzymska. Okres augustowski Warszawa 1990. S. Stabryła, Wergiliusz. Świat poetycki, Ossolineum 1983. K. Zarzycka-Stańczak, Idem aliter. Przybliżenia owidiańskie, Lublin 1999. A.Wójcik, Rzymska literatura wygnańcza, Poznań 2003, t. 2. M. Cytowska, H. Szelest, Literatura rzymska. Okres cesarstwa, Warszawa 1992. |
Zakres tematów: |
1. Epika grecka - Homer i Hezjod. 2. Wczesna liryka grecka. 3. Poezja epoki aleksandryjskiej. 4. Epos hellenistyczny. 5. Epigram grecki i rzymski. 6. Rzymska poezja dydaktyczna 7. Eneida jako rzymska epopeja narodowa 8. Epos rzymski od epoki archaicznej po okres cesarstwa. 9. Sielanka grecka i rzymska (Teokryt, Wergiliusz) 10. Katullus i jego poezja. 11. Elegicy rzymscy. 12. Liryka Horacego. |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 20% - egzamin - 80% Dozwolone 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. Zagadnienia na egzamin Literatura grecka i łacińska (epika i liryka) 2018 r. Podstawowe podręczniki akademickie 1. Literatura Grecji starożytnej, red. H. Podbielski, Lublin 2005 2. M. Cytowska, L. Rychlewska, H. Szelest, Literatura rzymska. Okres archaiczny, Warszawa 1996 3. K. Kumaniecki, Literatura rzymska. Okres cyceroński, Warszawa 1977 4. M. Cytowska, H. Szelest, Literatura rzymska. Okres augustowski, Warszawa 1990 5. M. Cytowska, H. Szelest, Literatura rzymska. Okres cesarstwa, Warszawa 1992 Zagadnienia szczegółowe (podczas egzaminu dostępne będą wybrane teksty utworów) 1. Cechy eposu heroicznego (na podstawie poematów Homera). J. Łanowski, Wstęp, [w:] Homer, Iliada, przeł. K. Jeżewska, Wrocław 1972. J. Griffin, Homer, Warszawa 1999, rozdz. I: Epika homerowa, s. 9-31. 2. Tak zwana „kwestia homerycka” – syntetyczne przedstawienie poglądów. J. Łanowski, Wstęp, [w:] Homer, Iliada, przeł. K. Jeżewska, Wrocław 1972. B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków, t.1, Warszawa 1988, s.123-124. 3. Rozwój epiki greckiej po Homerze. W. Appel, Klea kai aklea andron. Zarys dziejów greckiej poezji epickiej od Choirilosa do Nonnosa, Toruń 2002, s. 36-115. 4. Homer a Wergiliusz – podobieństwa i różnice w realizacji epickiej. J. Griffin, Homer, Warszawa 1999. S. Stabryła, Wergiliusz. Świat poetycki, Ossolineum 1983. 5. Twórczość Hezjoda – analiza wybranego fragmentu. J. Łanowski, Wstęp [w:] Hezjod, Narodziny bogów, Prace i dni, Tarcza, Warszawa 1999. 6. Hymny homeryckie i ich struktura. W. Appel, Wstęp, [w:] Idem, Hymny homeryckie, Torun 2001. 7. Sielanki Teokryta – interpretacja treści i analiza formy gatunkowej. J. Łanowski, A. Świderkówna, Sielanka grecka, Teokryt i mniejsi bukolicy, Wrocław 1953. J. Ławińska-Tyszkowska, Teokryt i poeci bukoliczni, H. Podbielski, Literatura Grecji starożytnej, Lublin 2005, t. I., t. I, s. 559-586. J. Ławińska-Tyszkowska, Elementy dramatyczne idylli Teokryta, [w:] J. Ławińska-Tyszkowska, A. Szastyńska-Siemion (red.), Studia hellenistica, Wrocław 1967, tu rozdział II: Przegląd dramatycznych idylli Teokryta, s. 16-34. 8. Charakterystyka trzech wybranych gatunków lirycznych uprawiane w starożytnej Grecji. J. Danielewicz, Liryka monodyczna: Ibykos, Anakreont, Skolia, [w:] H. Podbielski, Literatura Grecji starożytnej, Lublin 2005, t. I., s. 461-483. A.Szastyńska-Siemion, Melika lesbijska, Pindar [w:] H. Podbielski, Literatura Grecji starożytnej, Lublin 2005, t. I., s. 435-448 i 449-460. W. Steffen, Antologia liryki aleksandryjskiej, Wrocław 1951. 9. Rozwój epiki rzymskiej w okresie Cesarstwa S. Śnieżewski, Wstęp, [w:] Gajusz Waleriusz Flakkus, Argonautyki, przeł. S. Śnieżewski, Kraków 2004. Mieczysław Brożek, „Stacjusz a Lukan”, Collectanea Philologica 2, 1995, s. 25-28 10. Tematyka utworów Katullusa i charakterystyka zbioru poetyckiego. Katullus, Poezje wszystkie, oprac. Grzegorz Franczak, Aleksandra Klęczar, Kraków 2013 J. Krókowski, Wstep, [w:] Katullus, Poezje, przeł. A. Świderkówna, Wrocław-Kraków 1956, s. III-LXXXVIII. 11. Wergiliusz jako poeta bukoliczny i dydaktyczny. S. Stabryła, Wergiliusz. Świat poetycki, Ossolineum 1983. Z. Abramowiczówna, Wstęp, [w:] Wergiliusz, Bukoliki i Georgiki, Wrocław 1953, s. III-L.. K. Zarzycka-Stańczak, Iterum digna legi : przybliżenia wergiliańskie, Lublin 1995. 12. Metamorfozy Owidiusza (zasada tówrcza na wybranych przykładach opowieści mitycznych). K. Zarzycka-Stańczak, Idem aliter. Przybliżenia owidiańskie, Lublin 1999. 13. Twórczość liryczna Horacego. K. Zarzycka-Stańczak, Z badań nad pierwszym zbiorem Pieśni Horacego, Kraków-Warszawa-Wrocław 1969 J. Krókowski, Wstęp, [w:] Horacy, Wybór poezji, opr. J. Krókowski, Wrocław 1967, s. III-LIV. A. Wójcik, Talent i sztuka. Rzecz o poezji Horacego, Wrocław 1986. 14. Rzymska elegia miłosna i jej realizacja. G. Przychocki, W. Strzelecki, Wstęp, [w:] Rzymska elegia miłosna, Wrocław 1955, s. IV-XCI. Tibullus, Elegie miłosne, tłum., wstęp i komentarz Aleksandra Arndt, Kraków 2016. 15. Rzymska poezja dydaktyczna. J. Korpanty, Lukrecjusz. Rzymski apostoł epikureizmu, Wrocław 1991, S. Stabryła, List do Pizonów [w:] Wstęp do: Rzymska krytyka i teoria literatur. Wybór, Wrocław 1983, s. LXV-LXX K. Zarzycka-Stańczak, Idem aliter. Przybliżenia owidiańskie, Lublin 1999, rozdz.: Veneris proles in Roma aurea. Erotodydaktyka owidiańska, s. 73-121. 16. Twórczość wygnańcza Owidiusza. A. Wójcik, Rzymska literatura wygnańcza, Poznań 2003, t. 2, Owidiusz, s. 31-48. 17. Epigramat i jego rzymska odsłona (na podstawie twórczości a Marcjalisa). E. Skwara, Teatr Marcjalisa, [w:] Epigram grecki i łaciński w kulturze Europy, Poznań 1997, s.189-197. Marcjalis, Księga widowisk, przełożyła Katarzyna Różycka-Tomaszuk, wstęp i komentarz Aleksandra Klęczar i Mariusz Zagórski, Wrocław 2015. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.