Historia starożytna [3006-HST2]
Rok akademicki 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia starożytna [3006-HST2] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2022/23 [2022]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 15:00 - 16:30
sala 113 Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 1 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Krystyna Stebnicka, Aleksander Wolicki |
Literatura: |
Literatura ogólna: Oxford Classical Dictionary, ed. 4, red. S. Hornblower & A. Spawforth z udziałem E. Eidinow, Oxford 2012 - E. Wipszycka et alii, Historia starożytnych Greków, t. I Warszawa 1988, t. II Warszawa 2009, t. III2 Warszawa 2010 - Słownik pisarzy antycznych, red. A. Świderkówna, Warszawa 1982 - Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, I/II2, [red.] E. Wipszycka, Warszawa PWN 2001 Literatura szczegółowa, patrz „Zakres tematów”. Niezależnie od zestawionych tam lektur wszystkich uczestników zajęć obowiązuje bieżące sprawdzanie wszystkich pojawiających się w źródłach i opracowaniach nazw geograficznych w Atlasie Historii Starożytnej Ludwika Piotrowicza, not biograficznych o autorach źródeł w Słowniku pisarzy antycznych pod red. Anny Świderkówny a niejasnych terminów w zależności od potrzeb w Małej encyklopedii kultury świata antycznego, pod red. Kazimierza Kumanieckiego, Oxford Classical Dictionary wyd. 4 (pod red. S. Hornblowera & A. Spawfortha z udziałem E. Eidinow) lub Der Neue Pauly (istnieje też wersja angielsko-języczna New Pauly, jest w Bibliotece IFK) II semestr: zobacz "Zakres tamatów" w II semestrze |
Zakres tematów: |
Zajęcia wstępne - Omówienie kwestii organizacyjnych - Podstawowe pomoce badawcze historyka starożytnej Grecji (biblioteki, bibliografie, słowniki, podręczniki, pomoce internetowe, etc.) Blok 1: Źródłoznawstwo antyczne - Na czym pisali starożytni? - Co z piśmiennictwa antycznego przechowało się do naszych czasów? - Jakie były kulturowe kryteria selekcji literatury? Opracowania: - B. Bravo i E. Wipszycka, „Wprowadzenie do źródłoznawstwa antycznego”, [w:]Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, (red.) E. Wipszycka, t. 1, Warszawa 1982, ss. 9-37; - L.D. Reynolds & N.G. Wilson, Skrybowie i uczeni. O tym, w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, Warszawa 2008, ss. 15-68; Blok 2: Homer, Odyseja i tzw. „świat homerowy” 2.1. Postać Homera - Najstarsze wzmianki o Homerze. - Hellenistyczna tradycja biografistyczna. - Nowożytny spór o imię Homera Źródło: Homer, Odyseja, w tł. J. Parandowskiego (było wiele wydań). [UWAGA! Na te zajęcia trzeba przeczytać pierwsze 12 pieśni] Opracowania: J. Łanowski wstęp do Iliady w przekładzie K. Jeżewskiej (seria BN wydania od 1986 roku!) i T. Sinko, Literatura grecka, t. I cz. 1: Literatura archaiczna VIII-VI w., Kraków 1931, ss. 31-62 lub H. Podbielski, „Homer wczoraj i dziś”, [w:] Literatura Grecji starożytnej, t. I, Epika-liryka-dramat, red. H. Podbielski, Lublin 2005, ss. 67-90. 2.2. Teorie powstania poematów homerowych. - Wystąpienie Friedricha Wolfa. - Spór pluralistów z unitarystami. - Teoria formularna. - Homer między literaturą ustną a pisaną. Źródło: j.w. [UWAGA! Na te zajęcia należy przeczytać Odyseję do końca czyli drugie 12 pieśni] Opracowania: j.w. + wstęp Z. Abramowiczówny do tł. Odysei pióra L. Siemieńskiego w serii BN. 2.3. Kwerenda: ofiara w Odysei. - Miejsca dokonywania aktów ofiarnych i personel ofiarniczy. - Typologia aktów ofiarnych. - Przebieg aktu ofiarnego. - Religijny sens ofiary. Źródło: j.w. Opracowania: P. Vidal-Naquet, Czarny Łowca, Warszawa 2003, ss. 37-61 (= roz.1.1. „Religijne i mityczne aspekty ziemi i ofiary w Odysei”) i E. Wipszycka & B. Bravo, Historia starożytnych Greków, t.I Warszawa 1988, ss. 297-335 lub W. Lengauer, Religijność starożytnych Greków, Warszawa 1994, ss. 78-111 (= roz. III, „Ofiara, kult, święto”). 2.4. Archeologia homerowa a „świat homerowy”. - Problem historyczności społeczeństwa homerowego. - Przydatność epiki jako źródła historycznego. Źródło: j.w. Opracowania: J. Griffin, Homer, Warszawa 1999, ss. 9-31; E. Wipszycka & B. Bravo, Historia starożytnych Greków, t. I, Warszawa 1988, ss. 65-126; L. Trzcionkowski, „Historyczne aspekty eposu homeryckiego”, [w:] Literatura Grecji starożytnej, t. I, Epika-liryka-dramat, red. H. Podbielski, Lublin 2005, ss. 41-66. Blok 3: Przedstawienie aktu ofiarnego w malarstwie wazowym 3.1. Przedstawienia wazowe jako źródło historyczne - Malarze wazowi - Typologia zdobionych naczyń greckich - Odbiorcy - Konwencja malarska - Charakterystyka malarstwa wazowego jako źródła historycznego Opracowania: - M. L. Bernhard, Greckie malarstwo wazowe, Ossolineum 1966, ss. 1-79 - J. Boardman, Sztuka grecka, Toruń 1999, ss. 35-42; 54-63; 100-123; 198-215; 247-249 3.2. Analiza wybranych przedstawień. - Identyfikacja akcesoriów, postaci i przestrzeni ofiarnej - Węzłowe punkty aktu ofiarnego w przedstawieniach wazowych - Malarstwo wazowe jako źródło do poznania mentalności religijnej Źródła: - trzy przedstawienia wazowe [w:] Cambridge Ancient History, vol. IVbis, il. nr.222 [VIa.2972/4bis] i Cambridge Ancient History, vol. VIbis, il. nr 141 i 142 [VIa.2972/6bis] [UWAGA! Proszę czytać uważnie opisy ilustracji.] Opracowania: (a) dla wszystkich: - patrz literatura wyżej Blok 2 (iii) [UWAGA! Proszę aby osoby które czytały podręcznik B. Bravo & E. Wipszyckiej czytały teraz rozdział książki W. Lengauera, i na odwrót] (b) „nadprogramowo” dla ambitnych osób angielsko- lub francuskojęzycznych: - W. Burkert, Greek Religion, Oxford 1990, ss. 54-75 [VIa.2896] - F. Lissarague, Vases grecs, Hazan 1999, ss. 134-152 (= roz. „Hommes et dieux”) [VIa.3547] Blok 4: Założenie Kyrene: źródłowe i historyczne problemy z Wielką Kolonizacją 4.1. Herodot i dwie opowieści o założeniu Kyrene - Dzieje Herodota i ich autor - Źródła informacji Herodota - Problem historiograficzny: próba wyjaśnienia rozbieżności w opowieści Terejczyków i Kyrenejczyków - Problem historyczny: rola Delf w Wielkiej Kolonizacji Źródło: Herodot, Dzieje, przeł. S. Hammer ks. IV (zwł. §§.145-202) [było kilka wydań począwszy od 1959] Opracowania: - o Herodocie: Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, I/II wyd.2 red. E. Wipszycka, Warszawa 2001, ss. 71-73 - o kolonizacji: B. Bravo & E. Wipszycka, Dzieje starożytnych Greków, t. I, Warszawa 1988, ss. 158-187 - o opowieści Herodota (a) dla osób anglojęzycznych: Cambridge Ancient History, vol. III2.3,134-138 i 256-257 [VIa.2972/3(3)] (b) dla osób francuskojęzycznych: F. Chamoux, Cyrène sous la monarchie des Battiades, Paris 1953, ss. 92-104 [VIa.932ab] 4.2. Pindar: historia na usługach władcy. - Oda jako gatunek literacki. - Wersja Pindara a opowieści Herodota: katalog różnic. - Tradycja władcy a tradycja polis. Źródło: Pindar, Ody pytyjskie IX, IV i V. Opracowania: Wstęp [w:] Ody zwycięskie, przeł. M. Brożek, Kraków 1987,5-23; o micie Argonautów: P.Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Ossolineum 1997, s.v. Argonauci, Kyrene. 4.3. Tzw. „Przysięga Terejczyków” (SEG 9.3) - Inskrypcja z Kyrene a tradycja literacka. - Problem autentyczności dokumentu. - Skuteczność argumentu z przeszłości w greckiej rzeczywistości politycznej. Źródło: "Stela założycieli" [w:] Wybór źródeł do historii starożytnej, [red.] A.Chankowski, Warszawa 1995,28-29. Opracowania: Dla wszystkich: L. B. Zaidman, Grecy i ich bogowie, 188-190; Dla osób (a) anglojęzycznych: R.Osborne, Greece in the Making, London & New York 1999, ss. 4-17 [VIa.3758]; (b) francuskojęzycznych: F. Chamoux, Cyrène sous la monarchie des Battiades, Paris 1953, ss. 105-114 [Via.932]; (c) rosyjskojęzycznych: V.P. Jajlenko, Greceskaja kolonizacja VII-III wiekow do n.e., Moskva 1982, ss. 61-83 [VIa.2750]. Blok 5: Proces Sokratesa 5.1. Proces Sokratesa. Tradycja źródłowa - Świadectwo Platona a świadectwa Ksenofonta. - Diogenes Laertios i jego źródła. Źródła: - Platon, Obrona Sokratesa (wiele wydań) - Ksenofont, Obrona Sokratesa - Ksenofont, Wspomnienie o Sokratesie, ks. I, rozdz. 1-2 [Obydwa teksty Ksenofonta znajdują się w: Ksenofont, Pisma sokratyczne, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 1967] - Diogenes Laertios, Żywoty sławnych filozofów, PWN Warszawa 1988, ss. 86-104 (roz. o Sokratesie) Opracowania: - M.H. Hansen, The Trial of Socrates - from the Athenian Point of View, Copenhagen 1995, ss. 4-15 [BUW 676191] - M-F. Baslez, Prześladowania w starożytności, Kraków 2009, ss. 25-38 5.2. Proces Sokratesa. Rekonstrukcja zdarzeń i ich interpretacja - Przebieg procesu publicznego w Atenach V-ego wieku. - Przypadek Sokratesa: oskarżyciele, treść aktu oskarżenia, mowy stron, wyrok. - Konkluzja: co to była asebeia? Źródła: j.w. Opracowania: - M. H. Hansen, The Trial of Socrates - from the Athenian Point of View, Copenhagen 1995, ss. 16-31 - tegoż, Demokracja ateńska w czasach Demosthenesa, Warszawa DiG 1999, ss. 186-211 (o sądach ateńskich) - W. Lengauer, Religijność starożytnych Greków, Warszawa 1994, ss. 112-143 (= roz. IV, „Pobożność grecka”). Zajęcia końcowe. Test z mapy, wystawienie ocen. II semestr (prof. Krystyna Stebnicka): 1. Zajęcia wstępne: cel zajęć, pomoce naukowe dla historii Rzymu, warunki zaliczenia zajęć. 2. Wielkie i małe wybory: wybory urzędników okresu schyłku Republiki oraz wczesnego cesarstwa (kolejne 3 zajęcia) Źródła: Cyceron, Ad Atticum I 1 (w: Cyceron, Listy do Attyka, Księga I-II, Warszawa 2016 [2017], Biblioteka Antyczna 53;; Mały poradnik wyborczy, w: Wybór źródeł do historii starożytnej, red. A. Chankowski, Warszawa 1995, ss. 138-152; ikonografia rewersu monety Nerwy. Inskrypcje z Pompejów w: Wybór źródeł do historii starożytnej, red. A. Chankowski, Warszawa 1995, s. 189-190. Literatura: K. Kumaniecki, Literatura rzymska. Okres cyceroński, Warszawa 1977, 180-189, ss. 384- 398; Wstęp do podanego wyżej tłumaczenia listów Cycerona; J. Wikarjak, „Kampania przedwyborcza Cycerona w roku 65/64 p.n.e.”, Menander 19 (1964), ss. 241-254. Problemy: Kariera Cycerona; postać Attyka; listy prywatne jako źródło historyczne – korespondencja Cycerona z Attykiem; czym jest Commentariolum de petitione, utworem Cyceronów czy późniejszą próbką retoryczną?; porady wyborcze w Commentariolum de petitione; przebieg wyborów na najwyższych urzędników w Rzymie; Struktura urzędnicza municypium; wyborcza kampania municypalna – gdzie są umieszczone hasła wyborcze w Pompejach, kto je zamawia i kto wykonuje? Analiza poszczególnych inskrypcji. 3. Kariery polityczne urzędników rzymskich (2 kolejne zajęcia). Źródła: Tacyt, „Żywot Agrykoli”; inskrypcja ku czci Gratusa Iulianusa, nr 1327 w: H. Dessau, Inscriptiones Latinae Selectae, t. I, link: https://archive.org/details/inscriptioneslat01dessuoft/page/294/mode/2up Literatura: Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu I/II,Warszawa 2001, ss. 115-120 (Tacyt) oraz ss. 186-252 (inskrypcje łacińskie); G. Alföldy, Historia społeczna starożytnego Rzymu, Poznań 1991, ss. 132-208; A. Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2004, ss. 425-435 (z tekstem w ramce!). Problemy: stan senatorski i ekwicki – reformy Augusta; modelowe kariery urzędnicze - ilu urzędników każdego roku potrzebowało Imperium?; analiza kariery Agrykoli oraz Iulianusa. 4. My” i „obcy” – stosunek do innych kultur i religii (2 kolejne zajęcia). Źródła: Józef Flawiusz, Przeciwko Apionowi, II 1-41; Tacyt, Historia, V 2-8; Minucjusz Felix, Octavius, rozdz. 9. Literatura: P. Veyne, „Humanitas: Rzymianie i nie-Rzymianie”, w: A. Giardina (red.), Człowiek Rzymu, Warszawa 1997, ss. 421-450; wiedza o Józefie Flawiuszu z: Vademecum…, op. cit. Problemy: stosunek intelektualistów greckich i rzymskich do religii nietradycyjnych: cel powstania Contra Apionem i odbiorcy tego utworu; postać Mojżesza i opowieść o exodusie w przekazanych świadectwach Flawiusza; antyjudaizm czy „antysemityzm”?; wiedza Tacyta o Żydach; stereotyp wyznawców chrześcijaństwa w II w. n.e. 5. Początek kryzysu III wieku: krótkie panowania Maximinusa Traka (2 kolejne zajęcia). Źródła: Herodian, ks. VII-VIII – biografia Maximinusa Traka; monety bite przez Maximinusa (na stronie http://numismatics.org/ocre/results?q=Maximinus%20Thrax). Literatura: wiedza (skąpa) o Herodianie na podstawie Vademecum …. Problemy: Herodian i czasy powstania jego działa; źródła Herodiana; dojście do władzy Maximinusa; kampania germańska: co wie Herodian?; dalsze poczynania Maximinusa i reakcja senatu; ocena panowania Maximinusa. 6. Udział kobiet w życiu poleis greckich okresu wczesnego cesarstwa (2 kolejne zajęcia) Źródła: uczestnicy zajęć dostaną pakiet z inskrypcjami greckimi (tekst grecki wraz z tłumaczeniem); będzie mowa o Iunii Teodorza (Korynt), Plancii Magnie (Perge) i Motoxaris (Selge). Literatura: M. Sartre, Wschód rzymski, Wrocław 1991, ss. 135-219 (rozdział: Świat miast). Problemy: 7. Miejsca kultu: świątynia, kościół, synagoga (2 kolejne zajęcia) Na ostatnich dwóch zajęciach w semestrze będziemy pracować w grupach. Studenci samodzielnie zbiorą literaturę i omówią następujące zabytki: Parthenon Synagoga w Dura Europos (wybrane panele dekoracji). Kościół Grobu w Jerozolimie (fundacja Konstantyna; konieczna lektura odpowiednich rozdziałów ‘Żywotu Konstantyna” Euzebiusza z Caesarei). |
Metody i kryteria oceniania: |
Poza frekwencją (maksimum jedna nieodrobiona nieobecność w semestrze) podstawowym kryterium oceny poszczególnych uczestników będą obserwacje prowadzącego odnośnie do ich udziału w dyskusji i odpowiedzi na zadawane (także imiennie) pytania. W sytuacjach, gdy nie będzie jasności co do oceny (zwłaszcza w przypadku zbyt ograniczonej aktywności danej osoby w dyskusji) prowadzący rezerwuje sobie prawo do indywidualnego odpytania uczestnika zajęć w trybie dyżuru z całości/części materiału z zajęć. Na koniec drugiego semestru przewidziany jest test ze znajomości mapy świata antycznego w zakresie, w jakim mowa była o nim w trakcie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.