Texts in US Culture/Texts in Latin American Culture (Teksty kultury północnoamerykańskiej/Teksty kultury latynoamerykańskiej) [4219-AL101]
Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Texts in US Culture/Texts in Latin American Culture (Teksty kultury północnoamerykańskiej/Teksty kultury latynoamerykańskiej) [4219-AL101] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15
sala 105 Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | 10 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Marcin Gajek |
Literatura: |
READERS: American Political Thought (APT), ed. by K. M. Dolbeare, M. S. Cummings, Washington: CQ Press 2010 American Political Thought. A Norton Anthology, ed. by I. Kramnick, T. J. lowi, New York: W.W. Norton & Company 2018 American Political Thought. Readings and Materials, ed. K. E. Whittington, New York: Oxford University Press 2017 (additional materials at: http://global.oup.com/us/companion.websites/9780199338863/) The Shaping of the American Tradition, ed. L. M. Hacker, H. S. Zahler, New York: Columbia University Press 1947 American Social and Political Thought. A Reader (ASPT), ed. by A. Hess, New York: New York University Press 2003 Voices of the American Past. Readings in American History, ed. M. Borden, Lexington: D. C. Heath and Company 1972 (973.08 Bor) American Historical Documents, ed. H. C. Syrett, Mew York: Barnes & Noble, Inc. 1963 (973.08 Ame) HANDBOOKS: Beitzinger A. J., A History of American Political Thought, New York & Toronto: Dodd, Mead & Company 1972 (320.973 Bei) Carey, G. W., A Students Guide To American Political Thought, Wilmington: ISI Books 2004 Grimes A. P. American Political Thought, Hinsdale: Dryden Press 1960 (320.5 Gri) History of American Political Thought (HAPT), ed. by B.-P. Frost, J. Sikkenga, Lanham: Lexington Books 2003 History of Political Philosophy, ed. by L. Strauss, G. Cropsey, Chicago & London: The University of Chicago Press 1987 Hofstadter R, The American Political Tradition and The Men Who Made It, various editions Essays in American Intellectual History, ed. W. Smith, Hinsdale: Th Dryden Press1975 (973.08 Ess) JOURNAL American Political Thought. A Journal of Ideas, Institutions, and Culture, ISSN: 2161-1580, ed. M. Zuckert |
Zakres tematów: |
1. Omówienie kursu: zasady pracy i zaliczenia; techniki krytycznej analizy tekstu. 2-3. Okres kolonialny: dziedzictwo purytańskie: polityka i religia – wzajemne związki; ‘miasto na wzgórzu’; utopie i anty-utopie, Mayflower Compact. 4. „Miasto na wzgórzu” – powracający motyw amerykańskiej polityki”: misjonarski charakter amerykańskiego doświadczenia politycznego; samo-ocena i dążenie do reformy; „doskonalsza Unia”. 5. Okres kolonialny: dziedzictwo angielskie (część 1): Whig science of politics; (proto)liberalizm; umowa społeczna 6. Okres kolonialny: dziedzictwo angielskie w praktyce: Amerykańsko-Angielska Rewolucja 7. Okres założycielski – w poszukiwaniu politycznej formy: w stronę unii, Artykuły Konfederacji i Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki 8. Okres założycielski – pierwsza wielka debata narodowa Federaliści vs Anty-federaliści. 9-10. Natura amerykańsiej Unii. Kryzys nulifikacyjny, doktryna praw stanowych, preludium do secesji. 11. Druga wielka debata narodowa - niewolnictwo: obrona i krytyka instytucji niewolnictwa; dylematy (post)abolicjonistyczne, 14 poprawka do Konstytucji i jej znaczenie dla amerykańskiego systemu prawno-politycznego 12. Transcendentalizm Indywidualizm i demokracja 13. Progresywizm i powstanie „pozytywnego” pańastwa 14. Interpretowanie amerykańskiej tradycji politycznej: wielość kluczy interpretacyjnych. 15. Podsumowanie kursu i wystawienie ocen. |
Metody dydaktyczne: |
Kurs ten nie jest wykładem, lecz warsztatem z analizy tekstu zakładającym znaczne obciążenie studentów pracą w trakcie zajęć i poza nimi. Zajęcia poświęcone są w znacznym stopniu krytycznej analizie tekstów źródłowych. W trakcie zajęć studenci będą czytać i analizować podstawowe ‘dokumenty założycielskie’ amerykańskiej republiki, takie jak Mayflower Compact, Deklaracja Niepodległości, Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki, Eseje federalistów – odkrywając przy tym zarówno ich oryginalne, jak i obecne znaczenie. Zapoznają się także z fragmentami pism Ojców Założycieli. Czytane i poddane analizie zostaną wybrane przemówienia amerykańskich mężów stanu i przywódców politycznych oraz wybrane uchwałylegislatur stanowych. Metody dydaktyczne stosowane w trakcie zajęć: - Krytyczna analiza tekstów źródłowych. - Lektura opracowań i literatury przedmiotu. - Praca grupowa na zajęciach. - Krótkie prezentacje – dostarczające kontekstu dla tekstów źródłowych. - Krótkie filmy fabularne i dokumentalne. - Pisemne odpowiedzi na zadane pytania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania: 1. Obecność na zajęciach i udział w dyskusjach – do 6 punktów 2. Praca grupowa na zajęciach – do 15 punktów 3. Zadania pisemne – do 18 punktów Ocena końcowa: 19 pts = 2 (ndst) 20-23 pts = 3 24-27 pts = 3+ 28-31 pts = 4 32-35 pts = 4+ 36-39 pts = 5 Ad. 1) Dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności w trakcie semestru. Każda kolejna nieobecność wymaga zaliczenia (ustna odpowiedź na dyżurze lub 3-stronicowe pisemne streszczenie omawianych na zajęciach tekstów). Każda nieobecność powyżej 2 niezaliczona w ww. sposób, oznacza odjęcie 1 pkt od oceny końcowej. Nieobecność na więcej niż 7 zajęciach oznacza niezaliczenie kursu (ocena niedostateczna w obydwu terminach). Kurs ma postać seminarium / warsztatów. Aktywny udział w dyskusjach jest nie tylko mile widziany, ale wręcz oczekiwany. Ad. 2) W czasie poszczególnych zajęć studenci często będą dzieleni na małe (2-4-osobowe) podgrupy pracujące wspólnie nad zadaniem przekazanym przez wykładowcę. Zazwyczaj grupy będą miały za zadanie dostarczyć odpowiedzi na pytania dot. tekstów źródłowych lub zaprezentować w skrócie jakieś zagadnienie. Studenci będą oceniani za pracę grupową wspólnie (taka sama ilość punktów dla wszystkich członków grupy). Za każde zadanie grupa może otrzymać do 3 punktów. Ad. 3) Na stronie internetowej kursu zamieszczane będą pisemne zadania. Studenci powinni udzielić krótkich (300-500 słów) odpowiedzi na 6 takich zadań. Za każdą odpowiedź student może otrzymać do 3 punktów. |
Uwagi: |
AMERYKAŃSKA TRADYCJA POLITYCZNA – ANALIZA TEKSÓW Kurs przybliża najważniejsze elementy konstytuujące wczesną amerykańską tradycję i kulturę polityczną. Śledzi ewolucję amerykańskiej tradycji politycznej od czasów kolonialnych do początku 20-tego wieku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.