Fakultety ogólnoakademickie (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Psychologii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | |||||
2500-PL-PS-FO8-02 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
2500-PL-PS-FO-18 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cykl wykładów przedstawiających „w pigułce” wybrane zagadnienia z zakresu zdrowia i ochrony zdrowia, szczególnie te, z którymi psycholog nieuchronnie zetknie się w pracy zawodowej, m.in. choroby genetycznie uwarunkowane, przewlekłe choroby niezakaźne (po-pularnie nazywane cywilizacyjnymi), choroby nowotworowe, zaburzenia emocjonalne. Celem jest przygotowanie do pracy z pacjentem, którego problemy mogą być następstwem choroby somatycznej lub być powiązane ze stanem zdrowia. |
|
|||
2500-PL-PS-FO4-11 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium poświęcone będzie roli jaką w funkcjonowaniu człowieka odgrywają nieświadome informacje. Podczas zajęć omówione zostaną relacje męidzy procesami jawnymi i utajonymi w zakresie funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego oraz zachowania. W trakcie kursu analizowac bedziemy równiez wpływy nieuświadamianych informacji w życiu codziennym. W ramach zajęc studenci przeprowadzą prezentację ilustrujcą efekty omawiane na zajęciach oraz przeprowadzą krótkie badanie. Ocena końcowa dokonywana będzie na podstawie ocen cząstkowych z prezentacji 30% na zajęciach oraz końcowego testu 70%. |
|
|||
2500-PL-PS-FO1-03 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium przeznaczone jest dla osób zainteresowanych problematyką psychologii klinicznej. Celem zajęć jest analiza mechanizmów psychicznych leżących u podstaw powstawania i utrzymywania się wybranych zaburzeń psychicznych u osób w wieku dorastania. Planuje się koncentrację na takich wymiarach wyjaśniania psychicznego funkcjonowania człowieka jak: 1. Rozwój i charakter poczucia tożsamości osoby; 2. Rozwój i charakter relacji w jakiej osoba pozostaje z innymi.. W toku zajęć przewiduje się studiowanie literatury, prezentację studiów przypadków oraz analizę materiału klinicznego |
|
|||
2500-PL-PS-FS8-12 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia adresowane są do osób, które chcą nauczyć się lepiej radzić sobie z napięciem i stresem. Dzięki warsztatom, studenci/studentki dowiedzą się, gdzie kumulują napięcia w ciele, jak można im zapobiegać lub je niwelować. Poznają techniki relaksacyjne, oddechowe, będą mieli/miały możliwość wypróbowania medytacji i wizualizacji. Nauczą się rozpoznawania swoich ograniczających przekonań oraz jak je przeformułowywać w przekonania wspierające. |
|
|||
2500-PL-PS-FO2-09 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z tematyką empirycznych badań nad świadomością. W pierwszej połowie kursu skupimy się na zjawiskach związanych ze świadomością percepcyjną i teoriach opisujących mechanizmy formowania się wrażeń. Doświadczane i przywoływane w czasie zajęć zjawiska analizowane będą w świetle wybranych perspektyw teoretycznych. W dalszej części kursu zajmiemy się bardziej ogólnymi zagadnieniami związanymi ze świadomością, np. filozoficzną warstwą tej problematyki oraz neurobiologicznymi podstawami treści, poziomów i stanów świadomości. Zajęcia przyjmować będą formę seminaryjną: pojawią się na nich elementy wykładu, dyskusje, prezentacje zjawisk percepcyjnych oraz krótkie (ok. 10 minutowe) referaty. Do obowiązków uczestników kursu należeć będzie zapoznawanie się z tekstami przypisanymi do określonych zajęć. Ocena wystawiana będzie na podstawie wyniku końcowego testu lub eseju (do wyboru) oraz dodatkowych aktywności. |
|
|||
2500-PL-PS-FO8-01 |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs prezentuje główne grupy substancji psychoaktywnych. Omówione zostaną: tło historyczne, wzór i budowa, występowanie, sposób otrzymywania/produkcji, zastosowanie, sposób podania, dawka aktywna/toksyczna/śmiertelna, działanie i metabolizm, skutki fizjologiczne/działanie na narządy i układy, skutki psychologiczne/neuropsychologiczne/psychiatryczne, wpływ na aktywność seksualną, potencjał uzależniający i skutki długotrwałego używania. |
|
||||
2500-PL-PS-FO8-09 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seksuologia społeczna, w Polsce zapoczątkowana przez prof. K. Imielińskiego, zajmuje się tymi aspektami seksualności człowieka, które mają zasadnicze znaczenie dla jego funkcjonowania w społeczeństwie, jak np. normy seksualne, stereotypy dotyczące seksualności czy edukacja seksualna. Seksuologia społeczna jest nauką interdyscyplinarną- oprócz zagadnień z zakresu psychologii obejmuje ona także zagadnienia z zakresu prawa, socjologii, antropologii kulturowej oraz medycyny. Zajęcia mają formę warsztatową, duży nacisk będzie zatem położony na ćwiczenia grupowe i indywidualne o charakterze wglądowym. |
|
|||
2500-PL-PS-FO8-08 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zdolność do efektywnej samoregulacji odgrywa bardzo istotną rolę w codziennym życiu człowieka. Celem kursu jest rozwój wiedzy i umiejętności o samoregulacji przez studentów w oparciu o poznanie i zastosowanie podstawowych technik terapii poznawczo-behawioralnej. |
|
|||
2500-PL-PS-FO1-05 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest poznanie specyfiki funkcjonowania oraz problemów psychologicznych dzieci z rzadkimi zaburzeniami rozwoju i ich rodzin |
|
|||
2500-PL-PS-FO6-05 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zainteresowanie altruizmem i prospolecznością obecene jest w wielu podejściach psychologicznych. Wskazuje się na róznorodne źródła i uwarunkowania takiej formy ustosunkowań. W rezultacie często odmiennie opisywana jest w róznych podejściach istota altruizmu. Towarzyszy im także odmienna terminologia. Celem wykładu jest prezentacja różnych podejść teoretycznych i związanych z nimi wyników badań dotyczących altruizmu i prospołeczności. Punktem wyjścia będzie przybliżenie podejścia filozofii. Zaprezentowane zostaną m.in.perspektywy: socjobiologii i psychologii ewolucyjnej. Omówione zostaną modele afektywno-pobudzeniowe,sytuacyjne, motywacyjno-osobowosciowe oraz podejście orientacji społecznych. Podjęta zostanie próba wskazania na specyfikę każdego z podejść. |
|
|||
2500-PL-PS-FO1-11 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z trudnościami w sferze komunikowania się oraz funkcjonowania społecznego u dzieci z różnymi zaburzeniami rozwoju. Przedstawione zostaną neuropsychologiczne mechanizmy zaburzeń tych obszarów funkcjonowania. Na zajęciach omówione zostaną także modele wspierania rozwoju umiejętności komunikowania się oraz umiejętności społecznych, metody komunikacji alternatywnej oraz wspomaganej, a także metody rozwijania umiejętności społecznych, takie jak: trening umiejętności kluczowych, wideo-modelowanie, czy komputerowe metody rozwijania tych umiejętności. |
|
|||
2500-PL-PS-FO1-06 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
2500-PL-PS-FO4-10 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest prezentacja wielowymiarowych aspektów doświadczenia traumy przez człowieka, począwszy od intuicyjnie zrozumiałych, negatywnych konsekwencji stresu traumatycznego w postaci zaburzenia po stresie traumatycznym (PTSD), aż po paradoksalne, pozytywne skutki doświadczeń traumatycznych, składające się na fenomen potraumatycznego wzrostu. Na zajęciach tych studenci dowiedzą się przede wszystkim o etiologii, sposobach diagnozy, czynnikach ryzyka i skutecznych metodach terapii zaburzenia po stresie traumatycznym. Z drugiej strony, kurs ten będzie okazją do zapoznania się również z najnowszymi, aczkolwiek jeszcze stosunkowo mało rozpoznanymi w literaturze doniesieniami na temat fenomenu potraumatycznego wzrostu. W końcu, wyżej wspomniane zagadnienia omawiane będą pod kątem niektórych zjawisk społeczno-kulturowych, które w istotnym stopniu wpłynęły na to, jak rozumie się i postrzega problematykę doświadczenia traumy przez człowieka. |
|
|||
2500-PL-PS-FO2-06 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia są poświęcone omówieniu wybranych danych na temat funkcji węchowych człowieka. Szczególny nacisk zostanie położony na charakterystyki pamięci węchowej w normie i patologii. Analizowane będą także praktyczne zastosowania zapachów w różnych dziedzinach życia. |
|
|||
2500-PL-PS-FO4-03 |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest wprowadzenie w problematykę psychologii twórczości, okazjonalnie tylko poruszaną w trakcie kursów obowiązkowych. Omawiane będą zarówno podstawowe zagadnienia, jak i wybrane kwestie szczegółowe, tak aby możliwe było zapoznanie się z szerokim (choć nie wyczerpującym!) spektrum zagadnień, o których traktuje psychologia twórczości. |
|
||||
2500-PL-PS-FO-26 |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia będą miały formę wykładu z elementami prezentacji multimedialnej oraz dyskusji w małych grupach. W wykładach instruktor będzie się odwoływał do swoich wieloletnich doświadczeń współpracy ze zróżnicowanymi kulturowo społecznościami lokalnymi oraz wieloletnich doświadczeń w nauczaniu psychologii. Studenci muszą włożyć przynajmniej 78 godzin pracy (uczestnictwo w zajęciach 30 godzin, lektura obowiązkowa 13 godzin, tygodniowe prace pisemne 13 godzin, praca pisemna podsumowująca kurs 10 godzin, przygotowanie do egzaminu końcowego 10 godzin, egzamin końcowy 2 godziny). Do prawie każdych zajęć przypisana jest obowiązkowa lektura, przy czym każda pozycja lektury jest dostępna na Internecie.W oparciu o każda tygodniową pozycję tej lektury oraz treść wykładu student powinien napisać krótką (jedna strona) pracę pisemną, którą trzeba oddać na początku następnych zajęć. Kurs się kończy pisemnym egzaminem oraz pisemna praca końcową. |
|
||||
2500-PL-PS-FO6-09 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs stanowi wprowadzenie do problematyki współczesnej psychologii religii i duchowości. Prezentowane będą wybrane zagadnieniami dotyczące pomiaru, psychologicznych uwarunkowań i korelatów religijności i duchowości. Zajęcia będą mieć charakter seminaryjny i obejmować będą elementy wykładu, dyskusję dotyczącą przeczytanych tekstów oraz pracę w małych grupach. Każde zajęcia rozpoczynać się będą od krótkiego sprawdzianu z zadanej literatury. Na zakończenie kursu przewidziane jest pisemne kolokwium zaliczeniowe. |
|
|||
2500-PL-PS-FO3-08 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład ma zapoznać słuchacza z dorobkiem współczesnej psychofizjologii - dyscypliny zajmującej się relacjami zachodzącymi między procesami psychologicznymi i fizjologicznymi. W ramach zajęć omówione zostaną podstawowe metody pomiaru psychofizjologicznego, w szczególności - metody pomiaru aktywności mózgu, mięśni szkieletowych, układu krążenia, szerokości źrenicy, ruchów oka i aktywności elektrycznej skory. Przedstawione też będą reprezentatywne wyniki badań psychofizjologicznych oraz najważniejsze koncepcje teoretyczne służące do interpretacji tych wyników. |
|
|||
2500-PL-PS-FO7-04 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Jest to praktyczny kurs wprowadzający do programowania w Pythonie, czyli jednym z najpopularniejszych, najprostszych i najbardziej wszechstronnych obecnie języków programowania. Nie wymaga żadnego wcześniejszego doświadczenia w programowaniu. Na zajęciach studenci na podstawie pisanych przez siebie skryptów poznają podstawowe pojęcia programowania, takie jak zmienne, instrukcje warunkowe, pętle, funkcje. Uczestnicy zapoznają się ze składnią Pythona, strukturami danych, najczęściej używanymi bibliotekami, różnymi stylami programowania oraz ich zastosowaniem w psychologii (zautomatyzowane przetwarzanie i analiza danych, tworzenie prostych narzędzi badawczych itd.). |
|
|||
2500-PL-PS-FO4-02 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Program wykładu obejmuje prezentację podstawowych założeń teoretycznych oraz metod badania genetycznych i środowiskowych uwarunkowań różnic międzyosobniczych w zakresie szeroko rozumianych cech osobowości. Scharakteryzowane zostaną genetyczne składniki złożonego modelu odziedziczalności cech oraz podstawowe metody badawcze genetyki zachowania człowieka. Wykład ilustrowany będzie wynikami najbardziej reprezentatywnych badań behawioralno-genetycznych polskich i obcych. |
|
|||
2500-PL-PS-FO5-07 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs dotyczyć będzie psychologicznych aspektów podejmowania ról rodzicielskich. W centrum naszych rozważań znajdować się będzie zatem rodzic. Celem pierwszej części kursu jest przedstawienie studentom teoretycznego zróżnicowania rozumienia procesów związanych z ojcostwem i macierzyństwem, zaś druga jego część dotyczy specyficznych kontekstów pełnienia roli rodzica w obrębie szeroko rozumianej normy. |
|
|||
2500-PL-PS-FO1-04 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład przeznaczony jest dla osób zainteresowanych problematyką psychologii klinicznej. Celem jest prezentacja mechanizmów psychologicznych leżących u podstaw powstawania i utrzymywania się zaburzeń jedzenia ze szczególnym uwzględnieniem takich perspektyw jak: 1. Rozwój i charakter poczucia tożsamości osoby i reprezentacji psychicznej rodzica; 2. Rozwój i charakter relacji w jakiej osoba pozostaje z innymi. |
|
|||
2500-PL-PS-FO-15 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nuda jest treścią życia wielu ludzi, niekiedy dominującą. Nie jest więc warta lekceważenia jako banalny problem osób niedojrzałych z powodu wieku lub niedojrzałych pomimo jego upływu. Może, choć nie musi, łączyć się z poważnymi emocjonalnymi, tożsamościowymi, poznawczymi, szkolno-wychowawczymi, rodzinnymi, zawodowymi, klinicznymi itd. (A może też łączy się z twórczością? Może w ogóle miewa czasem jakieś dobre strony?) Zajęcia poświęcone są w miarę kompleksowemu omówieniu fenomenu nudy tak w sensie pojęciowym, teoretycznym, jak i w sensie jej funkcjonalnego znaczenia, uwarunkowań indywidualnych i środowiskowych oraz metod pomiaru. |
|
|||
2500-PL-PS-FO2-02 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przyjmowanie perspektywy (ang. perspective taking) definiowane jest jako „skłonność do spontanicznego przyjmowania psychologicznego punktu widzenia innych w życiu codziennym” lub zjawisko poznawcze przejawiające się „wyobrażaniem sobie rzeczywistości z punktu widzenia innej osoby lub wyobrażaniem sobie siebie w sytuacji innej osoby”. Celem zajęć jest przybliżenie charakterystyki zjawiska przyjmowania perspektywy innych ludzi oraz jego konsekwencji dla poznawczego i społecznego funkcjonowania jednostki. |
|
|||
2500-PL-PS-FO4-05 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W trakcie zajęć omawiane będą wybrane aspekty psychologii emocji, na tle teorii utajonego poznania (Greenwald i Banaji, 1994) oraz automatycznych procesów ewaluacyjno-motywacyjnych (Bargh, 1999). Proponowane lektury będą podstawą do dyskusji na temat definicji procesów emocjonalnych i pojęć pokrewnych, emocji podstawowych (czy pierwotnych), neuropsychologicznych mechanizmów wzbudzania nieświadomego afektu (na przykładzie strachu) oraz możliwości kontroli emocji. Wspólnie będziemy próbowali rozważyć pytanie zawarte w tytule zajęć, czyli z jednej strony zajmiemy się obronno-adaptacyjnymi funkcjami emocji, a z drugiej zaś niektórymi dezadaptacyjnymi konsekwencjami wpływu emocji na funkcjonowanie jednostki. Studenci będą mieli okazję do skonstruowania przykładowego projektu badania z zakresu nieświadomych emocji. |
|
|||
2500-PL-PS-FO1-07 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z obecnym stanem wiedzy dotyczącej tzn. neuronauki społecznej (social neuroscience). Jest to stosunkowo nowy kierunek badań, których celem jest wskazanie korelatów neuronalnych leżących u podstaw swoiście ludzkich własności, jakimi są myślenie moralne, samoświadomość, budowanie relacji społecznych. Podczas zajęć studenci poznają najnowsze wyniki badań prowadzonych na gruncie neuropsychologii poznawczej i klinicznej, a także psychologii rozwojowej, eksperymentalnej, dotyczące źródeł zachowań społecznych. Na kolejnych spotkaniach omówiona zostanie problematyka m.in. teorii umysłu, jej rozwój w normie i patologii. Zajęcia będą miały formę dyskusji nad zagadnieniami porusznymi w tekstach. Ponadto studenci poznają obszary mózgu odpowiedzialne za przetwarzanie informacji związanych z poznaniem społecznym. |
|
|||
2500-PL-PS-FO3-05 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest zapoznanie studentów ze specyfiką dziedziny. Na każdych zajęciach przedstawiony zostanie jeden z obszarów funkcjonowania człowieka z perspektywy neuropsychologii klinicznej. Studenci poznają lokalizację mózgową poszczególnych funkcji, formy ich zaburzeń oraz podstawowe informacje na temat diagnozy i rehabilitacji. |
|
|||
2500-PL-PS-FO4-13 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu przybliżenie wiedzy na temat narcyzmu w ujęciu psychologicznym. W trakcie seminarium omawiane będą zarówno teorie historyczne wywodzące się z psychoanalizy, jak i najnowsze badania z zakresu psychologii osobowości. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z różnymi modelami narcyzmu, jego strukturą oraz metodami pomiaru. Ponadto, przedstawione zostaną badania na temat podłoża narcyzmu oraz jego konsekwencji i przejawów w codziennym życiu. |
|
|||
2500-PL-PS-FO-25 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ciągu ostatniego pół wieku film przestał być traktowany jedynie jako fenomen estetyczny, a zaczął być analizowany jako ważne zjawisko społeczno-kulturowe, którym zaczęli interesować się nie tylko filmoznawcy. W psychologii przeprowadzono wiele badań pokazujących rolę filmu w psychoterapii osób dorosłych. Od niedawna zaczęto interesować się wykorzystaniem filmu nie tylko w kontekście redukowania szeroko rozumianych „deficytów” u ludzi, ale również w ujęciu pozytywnym, tj. wspierania rozwoju osobowości i siły charakteru, zwiększania empatii czy wreszcie poszukiwania sensu życia. Celem tego kursu będzie analiza subiektywnie wyselekcjonowanych przez prowadzącego te zajęcia dzieł filmowych w tym ostatnim kontekście, tj. szeroko rozumianego wsparcia rozwoju psychicznego człowieka w jego wybranych aspektach. Dzięki temu studenci nie tylko poszerzą swoją wiedzę filmoznawczą, ale również będą mieli okazję lepiej zrozumieć swój rozwój psychiczny, w tym własną psychobiografię poprzez film. |
|
|||