Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Oferta przedmiotowa jednostki Instytut Języka Polskiego

Jednostka: Instytut Języka Polskiego Wymienione są te przedmioty, które są oferowane dla wybranej jednostkę oraz jej podjednostek.
wybierz inną powiązane grupy przedmiotów Kliknij powiązane grupy przedmiotów, aby wyświetlić listę grup przedmiotów zdefiniowanych przez tę jednostkę (czyli np. przedmioty obowiązkowe dla I roku).
Filtry
Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do dodatkowych opcji

Konkretniej - pokazuj tylko te przedmioty, dla których istnieje otwarta rejestracja taka, że możesz w jej ramach zarejestrować się na przedmiot.

Dodatkowo pokazywane są również te przedmioty, na które jesteś już zarejestrowany (lub składałeś prośbę o zarejestrowanie).

Jeśli chcesz zmienić te ustawienia na stałe, edytuj swoje preferencje w menu Mój USOSweb.
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
niedostępny (zaloguj się!) - nie jesteś zalogowany
niedostępny - aktualnie nie możesz się rejestrować
zarejestruj - możesz się zarejestrować
wyrejestruj - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę)
prośba - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać)
zarejestrowany - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.

2023Z - Semestr zimowy 2023/24
2023L - Semestr letni 2023/24
2023 - Rok akademicki 2023/24
2024Z - Semestr zimowy 2024/25
2024L - Semestr letni 2024/25
2024 - Rok akademicki 2024/25
(zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne)
Opcje
2023Z 2023L 2023 2024Z 2024L 2024
3003-C453KJ1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Seminarium licencjackie - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
3003-C4TN-KJ1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
3003-C353KJ1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Seminarium licencjackie - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Seminarium dotyczy współczesnej polszczyzny, a szczególnie: najnowszej leksyki polskiej. Studenci zdobędą wiedzę oraz umiejętności dotyczące różnych sposobów opisu systemu leksykalnego polszczyzny (w powiązaniu z systemem gramatycznym oraz funkcjonowaniem języka w społeczeństwie). Materiał opisu stanowi najnowsza leksyka polska. Celem jest przygotowanie studentów do pisania językoznawczej pracy licencjackiej poświęconej polszczyźnie współczesnej/ najnowszej.

Strona przedmiotu
3003-SP-PJ-AZP brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
  • Ćwiczenia - 6 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Podczas zajęć omówimy:

1. poradniki, słowniki i strony internetowe pomocne w pracy nad formułowaniem (i redagowaniem) poprawnych językowo tekstów;

2. poradniki pomoce w upraszczaniu tekstów;

3. aplikacje automatyzujące proces upraszczania tekstów;

4. rodzaje źródeł (np. podkasty, vlogi, blogi, strony internetowe) wiedzy na temat prostego języka;

5. specjalistyczne słowniki (tradycyjne i online) pomocne w pracy nad tekstami w języku polskim.

Ćwiczenia w trybie zdalnym.

Strona przedmiotu
3003-C4TN-HJ1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
3003-C3N-HJ1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia stanowią kurs wprowadzający do fonetyki akustycznej. Zaplanowane analizy akustyczne będą prowadzone z wykorzystaniem program PRAAT (www.praat,org.) i będą obejmowały podstawowe techniki badań akustycznych mowy.

Strona przedmiotu
3003-ZU2362HJP1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Seminarium magisterskie - 40 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przedmiotem seminarium są szeroko rozumiane nazwy własne - zarówno historyczne, jak i współczesne, utrwalone w dokumentach oraz powstające na naszych oczach. Szczegółowa tematyka seminarium zostanie dostosowana do zainteresowań badawczych studentów. Celem zajęć jest spojrzenie na różne klasy onimów przez pryzmat ich związków z rzeczywistością pozajęzykową i badanie ich z perspektywy interdyscyplinarnej. Seminarium ma za zadanie przygotować studentów do napisania samodzielnej rozprawy naukowej na temat dotyczący kulturowego, społecznego, historycznego lub marketingowego funkcjonowania onimów.

Strona przedmiotu
3003-C461HJ1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Seminarium magisterskie - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
3003-11A3DL brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Semestr zimowy 2024/25
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zapoznanie studentów z terytorialnym zróżnicowaniem polszczyzny na tle innych odmian języka, cechami poszczególnych dialektów polskich (także poza granicami kraju).

Strona przedmiotu
3003-C361HJ1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Seminarium magisterskie - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Podczas zajęć postaramy się odpowiedzieć wiele innych zagadek onomastycznych, dotyczących różnego typu nazw własnych: toponimów, mikrotoponimów, antroponimów, chrematonimów, między innymi:

- Gdzie się chowa Częstochowa?

- Czy Piastów to gród Piasta tak jak Kraków jest grodem Kraka?

- Dlaczego radzą mijać Radzymin z daleka?

- Dlaczego przetrwał Bierutów, a nie przetrwał Stalinogród?

- Czy Marianna to Maria i Anna?

- Skąd w Polsce tak wielu Brajanków i Kewinków?

- Czy Katarzyna jest czysta, a Monika - samotna?

- Czy Karp to na pewno ryba?

- Czy Kowalski był kowalem, czy może mieszkał w Kowalach?

- Kim był Nowak i dlaczego tak wielu ich w Polsce?

- Kasprzyk a może Kacprzyk - czy ktoś tu popełnił błąd?

- Czy Dobra Wola należała do Dobrowolskiego?

Strona przedmiotu
3003-C462HJ1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Seminarium magisterskie - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Podczas zajęć postaramy się odpowiedzieć wiele innych zagadek onomastycznych, dotyczących różnego typu nazw własnych: toponimów, mikrotoponimów, antroponimów, chrematonimów, między innymi:

- Gdzie się chowa Częstochowa?

- Czy Piastów to gród Piasta tak jak Kraków jest grodem Kraka?

- Dlaczego radzą mijać Radzymin z daleka?

- Dlaczego przetrwał Bierutów, a nie przetrwał Stalinogród?

- Czy Marianna to Maria i Anna?

- Skąd w Polsce tak wielu Brajanków i Kewinków?

- Czy Katarzyna jest czysta, a Monika - samotna?

- Czy Karp to na pewno ryba?

- Czy Kowalski był kowalem, czy może mieszkał w Kowalach?

- Kim był Nowak i dlaczego tak wielu ich w Polsce?

- Kasprzyk a może Kacprzyk - czy ktoś tu popełnił błąd?

- Czy Dobra Wola należała do Dobrowolskiego?

Strona przedmiotu
3003-C353HJ1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Seminarium licencjackie - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Seminarium skierowane jest do studentów zainteresowanych onomastyką, m.in. antroponimią, toponimią, mikrotoponimią, urbanonimią czy chrematonimią, czyli wszystkich, którzy zastanawiają się na przykład:

- czy Katarzyna ma coś wspólnego z katarem?

- dlaczego w Polsce jest tak wielu Nowaków?

- co decyduje o tym, jakie imiona wybieramy dla swoich dzieci?

- od czego pochodzi nazwa Niemyje-Ząbki i Poniedziałkowy Dół?

- jakie imiona nadawano w XIX wieku w Polsce?

- czy w XIX wieku chłopi nosili nazwiska?

- dlaczego nazwy zakładów pogrzebowych nawiązują do świata mitologicznego?

- z jakich powodów uczłowieczamy koty, nadając im ludzkie imiona?

Podczas zajęć onimy omówimy zarówno w aspekcie diachronicznym, jak i synchronicznym. Spojrzymy na ich współczesność i historię. Szczególną uwagę poświęcimy funkcjonowaniu nazw własnych w rzeczywistości pozajęzykowej; uwzględnimy perspektywę socjolingwistyczną, psycholingwistyczną, geograficzno-historyczną i kulturową.

Strona przedmiotu
3003-C3K-GO1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Założenia i cele:

Na zajęciach tych są referowane i dyskutowane tematy z zakresu szeroko rozumianej semantyki.

Zamierzamy omawiać wybrane zagadnienia z obszernych tematów badawczych, zwłaszcza rozwijanych w ramach językoznawstwa kognitywnego i funkcjonalnego.

Poruszana problematyka wiąże się z badaniami autorskimi referentów, wykorzystujących dorobek lingwistyki polskiej i światowej.

W zależności od tematu badania te - podstawowo językoznawcze - nawiązują do wybranych nurtów filozoficznych, a także wskazują na związki z wybranymi obszarami kultury.

Tytuły poszczególnych wystąpień wraz ze streszczeniem i literaturą do danego tematu będą zamieszczane na stronie Zakładu Gramatyki, Semantyki i Pragmatyki Współczesnego Języka Polskiego (w zakładce „Konwersatoria").

Strona przedmiotu
3003-C4TN-GO1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Założenia i cele:

Na zajęciach tych są referowane i dyskutowane tematy z zakresu szeroko rozumianej semantyki.

Zamierzamy omawiać wybrane zagadnienia z obszernych tematów badawczych, zwłaszcza rozwijanych w ramach językoznawstwa kognitywnego i funkcjonalnego.

Poruszana problematyka wiąże się z badaniami autorskimi referentów, wykorzystujących dorobek lingwistyki polskiej i światowej.

W zależności od tematu badania te - podstawowo językoznawcze - nawiązują do wybranych nurtów filozoficznych, a także wskazują na związki z wybranymi obszarami kultury.

Tytuły poszczególnych wystąpień wraz ze streszczeniem i literaturą do danego tematu będą zamieszczane na stronie Zakładu Gramatyki, Semantyki i Pragmatyki Współczesnego Języka Polskiego (w zakładce „Konwersatoria").

Strona przedmiotu
3003-SP-PJ-DC brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
  • Ćwiczenia - 6 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Ćwiczenia w trybie zdalnym. Zajęcia dotyczą idei dostępności w Polsce: podstaw prawnych, podmiotów, których dotyczą obowiązki w tym zakresie, zadań koordynatorów dostępności. Słuchacze poznają zasady tworzenia dostępnych dokumentów i stron internetowych (m.in. WCAG, ETR, deklaracja dostępności), a także systemy ułatwiające komunikację osobom ze szczególnymi potrzebami (m.in. PJM, pętla indukcyjna, audiodeskrypcja, czytniki ekranu, tekst alternatywny).

Strona przedmiotu
3003-SP-PJ-ES brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
  • Wykład - 6 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wykład w trybie zdalnym. Przedmiotem zajęć będą różne rodzaje nieetycznych zachowań komunikacyjnych (jak na przykład agresja językowa, zabiegi o charakterze redukującym, inwektywy). Słuchacze poznają także podstawowe zalecenia dotyczące budowania relacji z odbiorcą zgodnie z zasadami etyki słowa. Będzie nas interesować mowa niewykluczająca wobec grup mniejszościowych: kobiet, osób z niepełnosprawnością, osób czarnoskórych, seniorów itp.

Strona przedmiotu
3003-11A3GH brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 60 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 60 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przedmiot ma na celu wykształcenie umiejętności interpretacji procesów i zmian językowych zachodzących w języku polskim, ze szczególnym uwzględnieniem cech fonetycznych i fleksyjnych. Założeniem przedmiotu jest wypracowanie umiejętności samodzielnej rekonstrukcji wybranych form oraz opanowanie przez studenta podstawowego warsztatu terminologicznego dotyczącego gramatyki historycznej języka polskiego.

Strona przedmiotu
3003-11A1GP brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 60 godzin
  • Wykład - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Na wykładzie w 1. semestrze omawiane są zagadnienia fonetyki, fonologii, podstawowe pojęcia morfologii, w tym tradycyjnych (szkolnych) części mowy i kategorii gramatycznych, słowotwórstwa oraz paradygmatyki fleksyjnej. W drugim semestrze przedmiotem wykładu są nowsze klasyfikacje części mowy, zależności między kategoriami gramatycznymi oraz cały kurs składni.

Na ćwiczeniach poświęca się więcej czasu: klasyfikacji głosek, interpretacji zjawisk fonologicznych, segmentacji tekstu na morfy, podstawom analizy słowotwórczej, rozpoznawaniu tradycyjnych części mowy, tradycyjnej (szkolnej) analizie składniowej zdań pojedynczych i złożonych według zasad składni Klemensiewicza, analizie związków akomodacyjnych oraz konotacyjnych w zdaniu oraz rozpoznawaniu schematów składniowych.

Strona przedmiotu
3003-P1A1GO brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 60 godzin
  • Wykład - 60 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 60 godzin
  • Wykład - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Na wykładzie w 1. semestrze omawiane są zagadnienia fonetyki, fonologii, podstawowe pojęcia morfologii, w tym tradycyjnych części mowy i kategorii gramatycznych, słowotwórstwa oraz paradygmatyki fleksyjnej. W drugim semestrze przedmiotem wykładu są nowsze klasyfikacje części mowy, zależności między kategoriami gramatycznymi oraz cały kurs składni.

Na ćwiczeniach poświęca się więcej czasu: klasyfikacji głosek oraz grup spółgłoskowych, interpretacji fonologicznej upodobnień, segmentacji tekstu na morfy, analizie słowotwórczej podstawowych kategorii derywatów rzeczownikowych, rozpoznawaniu tradycyjnych części mowy, tradycyjnej analizie składniowej zdań pojedynczych i złożonych według zasad składni Klemensiewicza, analizie związków akomodacyjnych oraz konotacyjnych w zdaniu oraz rozpoznawaniu schematów składniowych.

Strona przedmiotu
3003-11A1GR brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 60 godzin
  • Wykład - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Na wykładzie w 1. semestrze omawiane są zagadnienia fonetyki, fonologii, podstawowe pojęcia morfologii, w tym tradycyjnych (szkolnych) części mowy i kategorii gramatycznych, słowotwórstwa oraz paradygmatyki fleksyjnej. W drugim semestrze przedmiotem wykładu są nowsze klasyfikacje części mowy, zależności między kategoriami gramatycznymi oraz cały kurs składni.

Na ćwiczeniach poświęca się więcej czasu: klasyfikacji głosek, interpretacji zjawisk fonologicznych, segmentacji tekstu na morfy, podstawom analizy słowotwórczej, rozpoznawaniu tradycyjnych części mowy, tradycyjnej (szkolnej) analizie składniowej zdań pojedynczych i złożonych według zasad składni Klemensiewicza, analizie związków akomodacyjnych oraz konotacyjnych w zdaniu oraz rozpoznawaniu schematów składniowych.

Strona przedmiotu
3003-11A2GR brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

WYKŁAD, wspólny dla wszystkich, wprowadza w zagadnienia semantyki i pragmatyki językoznawczej, dziedziny językoznawstwa bardziej skomplikowane niż opis kategorii gramatycznych i reguł składniowych. Język jest traktowany jako budulec myśli i interakcji w analizie kognitywnej i kulturowej. Omawiane są też najnowsze tendencje w interpretacjach społecznych języka i zmianach inkluzywnych. Podstawą analizy będą współczesne zasoby korpusowe polszczyzny i narzędzia technologii językowej.

Tematyka ĆWICZEŃ jest zróżnicowana, zależnie od prowadzącego zajęcia. Omawiane na nich są wybrane zagadnienia z zakresu gramatyki, pragmatyki i semantyki leksykalnej współczesnej polszczyzny (częściowo jako rozwinięcie wątków omawianych w ramach przedmiotu GOJP).

Opisy ćwiczeń znajdują się w sylabusach dla poszczególnych grup na dany rok akademicki.

Strona przedmiotu
3003-11B1HJ brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z dziejami polszczyzny i najważniejszymi tendencjami w jej rozwoju.

Strona przedmiotu
3003-11B2HJ brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z dziejami polszczyzny i najważniejszymi tendencjami w jej rozwoju.

Strona przedmiotu
3003-13B2HJ brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
  • Ćwiczenia - 20 godzin
  • Wykład - 20 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem zajęć jest uzyskanie przez studentów wiedzy na temat ewolucji języka polskiego w okresie od X do XXI wieku. Uświadomienie im związków między historią języka a historią kultury narodowej, wpływu czynników zewnętrznojęzykowych na rozwój polszczyzny literackiej.

Strona przedmiotu
3003-IIN-OG brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia poświęcone są imionom i nazwiskom, które nosili Żydzi zamieszkujący ziemie polskie na przestrzeni dziejów.

Kurs obejmuje zagadnienia z pogranicza językoznawstwa, kulturoznawstwa, historii, religioznawstwa oraz socjolingwistyki. Skierowany jest do wszystkich, którzy chcą dowiedzieć się więcej o antroponimii (imionach i nazwiskach) Żydów na ziemiach polskich.

Zajęcia będą miały charakter teoretyczno-praktyczny: studenci, na podstawie zdobytej wiedzy, samodzielnie analizować będą imiona i nazwiska Żydów.

Strona przedmiotu
3003-C3N-HJ2 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele konwersatorium:

1) zapoznanie się z etapami rozwoju zmysłów człowieka i ich funkcjonowaniem od okresu prenatalnego po starość

2) zapoznanie się z etymologią nazw zmysłów i sposobem mówienia o postrzeganiu za pomocą poszczególnych zmysłów w wybranych językach

3) omówienie hierarchii zmysłów w sensie językowym i biologicznym; wskazanie przyczyn podziału na zmysły „wyższe“ i „niższe“

4) zapoznanie się z problematyką uczenia się ludzkiego mózgu i jego ewolucją pod wpływem zmian cywilizacyjnych, chorób i wypadków

5) omówienie wpływu różnych nośników informacji i wiążącej się z tym wielozadaniowości na funkcjonowanie mózgu.

Strona przedmiotu
3003-C3K-GO2 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem konwersatorium jest zapoznanie uczestników z różnymi formami obecności języka w medycynie (i medycyny w języku) oraz zainteresowanie interdyscyplinarnym obszarem badawczym, wyznaczonym przez zbliżenie medycyny i humanistyki. Podczas zajęć poznamy m.in. podstawowe pojęcia komunikacji medycznej i poszukamy najważniejszych językowych aspektów relacji między pacjentem i personelem medycznym. Zastanowimy się nad tym, jak „zwykli ludzie” (którzy są lub bywają pacjentami) mówią o kluczowych zjawiskach kojarzonych z medycyną (choćby takich jak: choroba, zdrowie, ból i inne wrażenia fizyczne), jakich środków dostarcza im system języka polskiego i czy/jak ich język różni się od języka medycyny jako nauki. Szczególną uwagę poświęcimy metaforze i jej funkcjom: w medycynie, w komunikacji medycznej i w doświadczaniu choroby. Wreszcie będziemy czytać i analizować wybrane teksty w nurcie medycyny narracyjnej (w ujęciu Rity Charon).

Strona przedmiotu
3003-C4K-GO2 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem konwersatorium jest zapoznanie uczestników z różnymi formami obecności języka w medycynie (i medycyny w języku) oraz zainteresowanie interdyscyplinarnym obszarem badawczym, wyznaczonym przez zbliżenie medycyny i humanistyki. Podczas zajęć poznamy m.in. podstawowe pojęcia komunikacji medycznej i poszukamy najważniejszych językowych aspektów relacji między pacjentem i personelem medycznym. Zastanowimy się nad tym, jak „zwykli ludzie” (którzy są lub bywają pacjentami) mówią o kluczowych zjawiskach kojarzonych z medycyną (choćby takich jak: choroba, zdrowie, ból i inne wrażenia fizyczne), jakich środków dostarcza im system języka polskiego i czy/jak ich język różni się od języka medycyny jako nauki. Szczególną uwagę poświęcimy metaforze i jej funkcjom: w medycynie, w komunikacji medycznej i w doświadczaniu choroby. Wreszcie będziemy czytać i analizować wybrane teksty w nurcie medycyny narracyjnej (w ujęciu Rity Charon).

Strona przedmiotu
3003-P1A2JA brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Semestr zimowy 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia poświęcone są analizie językowych uwarunkowań przekładu, zwłaszcza tekstu literackiego i tekstu naukowego z dziedziny nauk humanistycznych. Ich celem jest uwrażliwienie uczestników na obcowanie z tekstem przetłumaczonym. W ramach zajęć pokazuje się z miejsce literatury przełożonej w systemie literatury, wpływ przekładów na kształtowanie się języka narodowego, ale przede wszystkim problemy, jakie stwarzają przekładowi różnice między językiem źródłowym a docelowym. Zajęcia składają się z bloków tematycznych poświęconych bardziej szczegółowym zagadnieniom: 1. oddanie warstwy dźwiękowej (onomatopeje, kalambury, aliteracje), 2. problemy związane ze strukturą kategorii morfologicznych i ich wartości, wykorzystaniem środków składniowych, grami językowymi, 3. różnymi obyczajami dotyczącymi różnych typów przekładów (np. naukowego, artystycznego, prasowego dla dzieci, dla dorosłych) oraz stylizacją czy wykorzystaniem gwar, żargonu itp.).

Strona przedmiotu
3003-SP-PJ-KPP brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
  • Wykład - 4 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wykład w trybie zdalnym. Podczas zajęć Słuchacze/Słuchaczki poznają czynniki wpływające na rozumienie tekstu, wspierające percepcję, a na tym tle językowe wykładniki czytelności dla polskich tekstów, porządkujące strukturę informacji i ułatwiające zapamiętanie treści. Zapoznają się również z polskimi odmianami stylistycznymi o wysokim stopniu trudności.

Strona przedmiotu
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)